171257849

یک حادثه، یک رفتن و نیامدن و یک سفر بی خداحافظی، انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری را یک سال زودتر وارد تقویم سیاسی کشور کرد؛ سفر بی بازگشت شهید آیت الله رئیسی و همراهانش، قلب ایرانیان را داغدار کرد؛ وداعی باشکوه رقم زد و روح جمعی ایرانیان را به حرکت درآورد.

در شرایطی که هنوز فضای عمومی کشور از بُهت و حسرت ناشی از سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور رها نشده بود، دست اندرکاران امور سیاسی کشور برای اجرای اصل ۱۳۱ قانون اساسی آماده شدند تا ترتیبی اتخاذ کنند که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود و چنین شد.

سرانجام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران و ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برگزار شد و مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف وارد گود انتخابات شدند اما به دلیل آنکه هیچ یک از نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرا - یعنی نصف به اضافه یک رای - را کسب کنند انتخابات به دور دوم کشیده شد.

امروز مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان نمایندگان دو طیف فکری جامعه در گردونه رقابت قرار گرفته‌اند تا هرکس صاحب بیشترین رای مردم شود، بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زند.