170356305

 روستاهای کشور مهد تولید و اشتغال‌اند، به هر روستایی از کشور که سفر می‌کنید، با دنیایی از ایده‌ها از سوی زنان روستا برای بهتر شدن وضعیت تولید روستا، مواجه می‌شوید؛ ایده‌هایی که با بهره‌گیری از تسهیلات صندوق‌های اعتباری خرد، جامه عمل می‌پوشند.

به گزارش ایرنا؛ محصولات روستایی و تولیدات روستاییان در نمایشگاه های مختلف گواه آشکاری است از توانمندی جامعه روستایی کشور، جامعه ای که زنان رکن مهمی از آن را تشکیل می دهند؛ زنانی که توانمندی در خون آنها است و نیاز خود را در بی نیازی از دیگران جستجو می‌کنند.

مهر ماه سال ۱۴۰۲ بود که بیش از یک هزار تولید کننده روستایی با قومیت‌های مختلف، کالاهای خود از جمله انواع فرش، پوشاک، مصنوعات چرمی، مبلمان، صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنایع غذایی، خشکبار و ادویه‌جات، صنایع شیلاتی، گیاهان دارویی و زینتی، صنایع دستی، صنایع خلاق فرهنگی، گردشگری را در نمایشگاه روستاآباد؛ در مصلای تهران عرضه کردند و مورد استقبال بانوان و خانواده ها قرار گرفتند؛ بسیاری از بانوان در نمایشگاه روستاآباد، به دریافت کمک‌ها و حمایت‌ها در قالب تسهیلات اذعان داشتند و برخی از آنان نیز تاکید داشتند که اگر کمک و حمایت وجود نداشت، با سرمایه اندک خود نمی توانستند موفقیت چشمگیری در تولید محصولات خود داشته باشند.

غرفه داران در نمایشگاه روستا آباد؛ لباس‌های محلی شهر و دیار خود را بر تن داشتند و با رویی گشاده و دستی توانا، پذیرای حاضران در فضایی صمیمی و بی آلایش بودند؛ بخشی از نمایشگاه به معرفی روستاهای گردشگری و ظرفیت‌های تاریخی و تفریحی روستاها اختصاص داشت و در بخش دیگر، روستائیان محصولات خود از جمله تولیدات باغات و صنایع دستی خود را در معرض فروش قرار داده‌ بودند.

برخی بانوان نیز از طریق راه‌اندازی صندوق‌های تعاونی و برخی دیگر صندوق‌های اعتبارات خرد، تسهیلات حمایتی را دریافت و برای امرار معاش خود و خانواده تلاش هایی انجام می دهند؛ برخی ایده‌های جدید را در روستای خود به مرحله تولید می‌رسانند و برخی نیز هنر اجدادی خود که سینه به سینه از مادران آموخته‌اند را توسعه داده و از این طریق معاش خانواده را تامین می‌کنند.

بسیاری از بانوان در روستاهای کشور نیز می توانند با دریافت تسهیلات در کنار استفاده از امکانات و موهبت های خدادادی روستای خود، تولید را رونق دهند و در کنار تولید اشتغالزایی برای خود و سایر بانوان و دختران جوان روستا ایجاد کنند؛ نمونه بارز این موضوع فعالیت ۳۷۰۰ صندوق اعتباری خرد زنان در روستاهای کشور است.

 

 

زنان روستایی پیشتاز کارآفرینی


صندوق‌هایی ویژه بانوان

در حال حاضر، استان‌های فارس، هرمزگان، کردستان، سیستان و بلوچستان و مازندران فعالیت‌های پیشروانه‌ای در این حوزه دارند و توانستند در راه اندازی صندوق و دستیابی به خودکفایی و تولید روستایی به موفقیت های خوبی دست یابند.

این صندوق‌ها با هدف تسهیل و تسریع دسترسی زنان به منابع اعتباری و مالی به منظور ایجاد و توسعه کسب و کار ترویج فرهنگ پس انداز و سرمایه گذاری و کمک به توسعه مشاغل خانگی و بهبود کسب و کارهای خرد و متوسط مقیاس زنان روستایی و عشایری، ایجاد می‌شوند و پس از اینکه بانوان صندوق خود را در یک روستا تشکیل دادند، به صندوق کارآفرین امید معرفی می شوند و از طریق بانک کشاورزی تسهیلات لازم را برای توسعه کسب و کار خود دریافت می‌کنند.

اینکه فعالیت کسب و کارهای زنان روستایی خانگی و یا کارگاهی باشد، از حمایت‌های قانونی متفاوتی برخوردار می‌شوند؛ برای مثال اگر کسب و کار آنها کارگاهی باشد، حمایت‌های بیشتری و در قالب طرح‌های کارگاهی نیز از آنها حمایت می‌شود.

زنان روستایی پیشتاز کارآفرینی


۱۱۷ هزار نفر عضو صندوق‌های اعتبار خرد

در حال حاضر صندوق‌های اعتبار خرد ۱۱۷ هزار عضو دارند که معمولاً در هر صندوق ۲۵ تا ۳۰ زن روستایی عضویت دارند؛ بانوان در روستاها بر اساس پتانسیل آن روستا و یا مساله‌ای که در روستا وجود دارد می‌توانند ایده‌ای را پیگیری و بر آن اساس صندوق‌های خود را تاسیس و فعالیت را آغاز کنند؛ پس از شکل گیری صندوق و تقسیم نقش‌ها در بین زنان عضو صندوق، آموزش‌های تخصصی کشاورزی با توجه به شرایط منطقه و علاقه‌مندی زنان به افراد ارایه می‌شود.

همچنین طرح های اشتغالزایی پیشنهادی زنان روستایی و عشایری با همکاری و مشاوره کارشناسان جهادکشاورزی بررسی می‌شود و حداقل ۶ ماه پس از افتتاح حساب و پس‌انداز زنان در صندوق، این صندوق‌ها به موسسات و بانک‌های حامی نظیر صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند و به اعضای صندوق آموزش‌های لازم از جمله آموزش حسابداری ارائه می‌ شود تا پس از دریافت تسهیلات و شروع فعالیت بتوانند بدون مشکل فعالیت‌های مالی خود را مدیریت کنند.

تفاوت این صندوق با سایر صندوق‌هایی که نهادهای دیگر تشکیل داده و حمایت می‌کنند، این است که آن صندوق‌ها به شکل خانوادگی تشکیل می‌شوند اما این صندوق ویژه بانوان روستایی و عشایری است که محدوده سن آنها بر اساس اساسنامه صندوق از ۱۵ تا ۶۵ سال است.