همشهری نوشت:ساعت 2نیمه‌شب اوایل آذر بود که زنی با شکایت درد زایمان وارد بیمارستان رضوی مشهد شد، شرایط جسمی مادر خوب نبود و تیم پزشکی به سرعت او را به اتاق عمل منتقل کردند.

کسی گمان نمی‌کرد که قرار است در همین اتاق، رکورد تولد سنگین‌ وزن‌ترین کودک ایرانی شکسته شود؛ رکوردی که یک‌سال پیش به نام کودکی 6.5کیلوگرمی در همین شهر مشهد ثبت شده بود. اما امسال و در آخرین‌ماه پاییز «مهدی» 7کیلویی هم در مشهد متولد شد تا رکورد سنگین‌وزن‌ترین نوزاد ایرانی جابه‌جا شود، کودکی که سونوگرافی‌های قبلی، وزنش را چیزی حدود 3.5تا 4کیلو اعلام کرده‌ بود و مادرش هم اصرار داشت که تولدش با زایمان طبیعی انجام شود.

نگار رمضانپور، جراح و متخصص زنان و زایمان بیمارستان که آن شب شیفت بود، با اعلام وزن بالای کودک تصمیم گرفت که با جراحی سزارین این کودک را به دنیا بیاورد. هر چند که به‌گفته خودش، پیش از تولد فکر نمی‌کرده شاهد تولد یک کودک 7کیلویی باشد اما در همان لحظه خدا را شکر کرده که با تصمیم لحظه‌ای، جان این کودک را از مرگ احتمالی نجات داده است؛ چون اگر قرار بود مهدی، با این وزن و زایمان طبیعی متولد شود، احتمال گیر کردن سرنوزاد و مرگ او و مادرش هم می‌توانست وجود داشته باشد.

دکتر رمضانپور در گفت‌وگو با همشهری از اتفاقات عجیب و جالبی که آن‌شب برای تولد این کودک رخ داده می‌گوید و اینکه چه دلایلی باعث می‌شود کودکانی با وزن بالا به دنیا بیایند.

درباره تولد سنگین‌ترین نوزاد ایرانی برای‌مان بگویید...

مادر این کودک وزنی حدودا 100کیلوگرم داشت. این مادر، تحت نظر ما نبود و به‌صورت اورژانسی مراجعه کرد؛ به همین دلیل رِنج قندی او را هم نمی‌دانستیم. اما نکته مهم اینجاست که اگر حتی قند خون بسیار بالا هم ‌داشت، باز هم تولد کودکی با وزن 7کیلوگرم نادر است.

شما پیش از زایمان متوجه وزن بالای این کودک شدید؟

پرونده پزشکی او هم نشان می‌داد که در زایمان‌های قبلی کودکانش وزن 4کیلوگرم داشته‌اند. شرایط این مادر بسیار سخت بود و این در حالی بود که در سونوگرافی‌ها به او اعلام کرده بودند وزن کودکش 3.5تا 4کیلوگرم است. هیچ‌کسی وزن بالای این کودک را تخمین نزده بود. شرح حال بارداری مادر و همچنین اعلام اینکه در ماه‌های آخر قند خون او بالا رفته بود، باعث شد که تصمیم بگیریم زایمان او را به شکل سزارین انجام دهیم. پیش از زایمان هم به‌خود مادر اعلام کردیم که قطعا این کودک بالای 5کیلوگرم وزن دارد و در لحظه تصمیم گرفتیم که این مسئله انجام شود، چون در غیر این صورت جان کودک به خطر می‌افتاد.

حس‌تان پس از تولد این کودک و شرایط بامزه‌اش چه بود؟

به محض تولد این کودک، عکسی از من و مهدی انداخته شده که کاملا حس من را نشان می‌دهد. بسیار متعجب و هیجان‌زده بودیم. ما هیچ انتظاری از تولد یک کودک 7 کیلویی نداشتیم و پیش‌بینی ما وزنی حدود 5تا 6کیلوگرم بود. همان ثانیه خدا را شکر کردم که زایمان طبیعی برای این کودک انجام ندادیم.

این وضعیت خطرناک است؟

این مسئله از 2 جهت خطر دارد؛ هم در زمان زایمان و هم برای خود کودک در آینده. در مرحله اول اگر قرار به انجام زایمان بود، احتمال گیر کردن سر نوزاد وجود داشت و اتفاق بدی که بعد از آن هم می‌توانست وجود داشته باشد که باعث مرگ مادر و نوزاد می‌شد، اینکه مجبور می‌شویم کودک را به‌دلیل وزن بالا به شیوه سزارین به دنیا بیاوریم هم عوارض خاص خود را دارد. عمل سزارین برای زنانی که چاق هستند عفونت‌های حین و بعد از زایمان را تشدید می‌کند و خونریزی‌های بعد از عمل هم دارد که جان مادر را به خطر می‌اندازد. درباره مادر این کودک هم این مسئله وجود داشت و توانستیم آن را مدیریت کنیم. خود نوزاد هم در دوران بزرگسالی می‌تواند با چاقی، دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و... دست و پنجه نرم کند.

وضعیت سلامتی این کودک در حال حاضر چگونه است آیا دیابت از مادر به این کودک منتقل شده است؟

در حال حاضر وضعیت قندخون این کودک نرمال است و مشکلی ندارد. البته برای انجام برخی چکاپ‌ها، همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قرار دارد اما حال عمومی او خوب است و به‌زودی ترخیص می‌شود. حتی دستگاه اکسیژن هم به این کودک وصل نیست و از شیر مادر هم تغذیه می‌کند. البته این کودک در آینده در خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار دارد و باید مراقبت‌های بهداشتی بیشتری داشته باشد.