176112192708

یک روانپزشک به تشریح علائم و شیوه های درمانی افسردگی فصلی پرداخت.
دکتر فائزه تاتاری با اشاره به شیوع افسردگی فصلی در فصول پاییز و زمستان گفت: این نوع افسردگی عمدتا با فصول سرد سال آغاز شده و در بهار و تابستان علائم آن پایان می یابد.
تاتاری گفت: در فصول سرد سال به دلیل کاهش مدت زمان تابش خورشید، در هورمون هایی مانند ملاتونین اختلال بوجود آمده که در برخی افراد که مستعد ابتلا به افسردگی هستند، موجب ایجاد افسردگی فصلی می شود.
وی احساس غم و اندوه، کندی در رفتار، بی حوصلگی و پرخوری و پرخوابی را از جمله علائم این افسردگی عنوان کرد و افزود: دربرخی موارد ممکن است افراد کم خواب شده و یا اشتهای خود را از دست بدهند.
این روانپزشک افزود: همچنین افراد ممکن است احساس بی ارزشی کرده و خود را مقصر هر حادثه ای که اطراف آنها و برای نزدیکان آنها رخ می دهد، بدانند.
تاتاری گفت: خستگی دائمی و کاهش انرژی هم از جمله علائم دیگر این نوع افسردگی است.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد افراد متوجه علائم افسردگی خود نمی شوند و این علائم را به مشکلات دیگر ربط داده و برای احساس خستگی و پرخوری خود از طریق مراجعه به متخصصین داخلی پیگیر درمان آن می شوند.
این روانپزشک با بیان اینکه لزوما نباید هر نوع علائم غم و اندوه، بی حوصلگی و پرخوابی و ... را به عنوان علائم افسردگی فصلی تلقی کرد، گفت: زمانی ابتلای فرد به افسردگی فصلی قطعی می شود که این علائم حداقل به مدت سه سال پیاپی با شروع فصول سرد سال تکرار شود.
وی با اشاره به خطرات عدم درمان این نوع افسردگی گفت: در موارد شدید این نوع افسردگی احتمال بروز افکار خودکشی هم وجود دارد و باید افراد با شناسایی علائم جهت درمان آن اقدام کنند.
تاتاری با اشاره به شیوع این نوع افسردگی در زنان و بویژه زنان مجرد یا مطلقه، گفت: مشکلات خانوادگی و اجتماعی ممکن است علائم این نوع افسردگی را تشدید کند.
این روانپزشک با بیان اینکه این نوع افسردگی ممکن است در هر سنی رخ دهد، گفت: عمدتا این نوع افسردگی در افراد ۴۰ سال به بالا رخ می دهد و در سالمندان هم شیوع آن بالا است.
وی یادآور شد: حتی احتمال ابتلای کودکان هم به این نوع افسردگی وجود دارد.
تاتاری در ادامه در خصوص راهکارهای درمانی این نوع افسردگی گفت: نوردرمانی یا فوتوتراپی یکی از درمان های موثر برای این نوع افسردگی است که افراد به مدت مشخص در برابر نور قرار می گیرند. همچنین در درمان این نوع افسردگی از داروهای تنظیم کننده هورمون های بدن و نیز داروهای افزایش دهنده هورمون سروتنین و ملاتونین استفاده می شود.
این روانپزشک خاطرنشان کرد: در کنار درمان های دارویی، روان درمانی و مشاوره هم برای درمان بیماران توصیه می شود.
ایسنا