4925210

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین فاش کرد که ۵۰۰۰۰ زن باردار در نوار غزه وجود دارد که قادر به دریافت خدمات اولیه بهداشتی نیستند. این صندوق در بیانیه‌ خود گفت: ۵۰۰۰۰ زن باردار در نوار غزه نمی‌توانند خدمات بهداشتی دریافت کنند که ۵۵۰۰ نفر از آنها در ماه اکتبر زایمان خواهند کرد.زنان غزه به مراقبت و حفاظت فوری بهداشتی نیاز دارند.
این صندوق تاکید کرد «زنان نیازمند مراقبت‌های بهداشتی و حفاظت فوری هستند» و از همه طرف‌ها خواست تا «به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشند».
دومینیک آلن، مدیر این صندوق در مصاحبه ای با «سی ان ان»، گفت: «سیستم بهداشت و درمان در غزه در شرایط حساس و در آستانه فروپاشی قرار دارد، غزه‌ای که مورد حمله قرار گرفته است.»
پایگاه خبری گتی نوشت: «نگرانی از عوارضی که زنان باردار غزه را در ماه های آخر بارداری و قبل از زایمان تحت تاثیر قرار می دهد، زیاد است. عوارضی که هم جان و سلامتی کودک را تهدید می‌کند و هم مادر را. زنان بارداری که ما به شدت نگران آنها هستیم، جایی برای رفتن ندارند» جالب اینجاست که او در توصیف این شرایط از عبارت «چالش‌های غیرقابل تصور» استفاده کرد وگفت: «تصور کنید سه ماه آخر بارداری را با عوارض احتمالی، بدون لباس، بدون بهداشت و حمایت، و بدون اینکه بدانید روز بعد چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد، سپری کنید. یک ساعت بعد.. یک دقیقه بعد... چه حسی دارید؟ داستان‌هایی که از بیمارستان‌ها می‌آید وحشتناک است» یکی از عوامل بخش زایمان بیمارستان غزه به او گفت: «بسیاری از ماماها از آغاز تجاوز به غزه در تاریخ ۷ اکتبر، نتوانسته اند برای کمک به این مردم خود را به زایشگاه برسانند.»
دومینیک که در این مصاحبه « صدور مجوز برای ارسال کمک های بشردوستانه به غزه» را خواستار شد و گفت: «یک گذرگاه باید باز شود و قوانین بشردوستانه برای این مردم باید رعایت شود. زنان باردار باید به خدمات بهداشتی برای نجات جان خود و فرزندشان دسترسی داشته باشند.»

صدای غزه به گوش جهانیان می‌رسد اما بعضی گوش ها شنوا نیستند


آخرین وداع... صحنه آشنای روزانه در بیمارستان های غزه


الجزیره نوشت: ««غزه خداحافظ.» فریادی که برای بیمارستان‌ها در نوار غزه به یکباره آشنا و روتین شده است .بستگان شهدا هر روز صبح برای وداع در مقابل یخچال‌ها جمع می‌شوند و آنها را به آرامگاه نهایی می‌برند. این «آیین» به امری عادی تبدیل شده است، زیرا اجساد شهدای حملات رژیم اشغالگر از مناطق مختلف، قبل از فرستادن به سردخانه ها در چادرهای مخصوصی که در حیاط بیمارستان برپا شده جمع آوری می شوند تا کفن شوند و برای دفن آماده شوند.
کارگران بیمارستان اجساد شهدا را روی زمین، روبروی یخچال جمع می کنند تا به خانواده ها فرصت وداع با عزیزانشان را بدهند. فریاد آخر... «خداحافظ»»


این یک ننگ کامل است

 

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای فلسطینی‌ها (آنروا) موج خروج مردم از خانه‌های خود را این طور توصیف کرد: «رودخانه ای از مردم به سمت جنوب جریان دارد. هیچ مکان امنی در نوار وجود ندارد» و «اکنون کیسه های اجساد غزه تمام شده است.» و با بیان اینکه سالمندان، کودکان ، زنان باردار و افراد دارای معلولیت از کرامت انسانی اولیه خود محروم هستند، گفت: «این یک ننگ کامل است.»


هیچ مکان امنی برای آوارگان در داخل غزه وجود ندارد

 

عفو بین‌الملل(مستقر در لندن) در گزارشی نوشت: «هیچ مکان امنی در داخل غزه وجود ندارد». این نهاد هدف قرار دادن کاروان‌های آواره‌شده توسط رژیم صهیونیستی را «نمونه ظالمانه دیگری» از نبود مکان امن برای غیرنظامیان در غزه دانست و گفت: «این شرایط باورپذیر نیست. در صورت نبود وسیله نقلیه، کودکان، بیماران، سالمندان، زنان باردار و معلولان نمی توانند از این جاده عبور کنند.»

صدای غزه به گوش جهانیان می‌رسد اما بعضی گوش ها شنوا نیستند


نوزادانی که منتظر حیاتند

 

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران به خبرنگار همشهری گفت: «طی حمله‌های وحشیانه رژیم اشغالگر به غزه، حدود ۵۰ الی ۶۰ خاندان به طور کامل از بین رفته‌اند.» به همین حرف هم اگر استناد کنیم و بعد از مراجعه به آخرین آمار شهدای حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه و فلسطین بنگریم، می توان به صورت قاطع عبارت «نسل کشی» را برای این واقعه استفاده کرد.
فدریکا مارسی و رویده عام در گزارشی که در وبسایت الجزیره منتشر شده از ترس مادران، شرایط بد نوزادان نارس و قطع شدن دستگاه تنفس در بیمارستان به واسطه کمبود سوخت و برق، صحبت کرده‌اند.
یاسمین احمد، مامای بیمارستان الشفا، می‌گوید:«بیشتر نوزادان در بیمارستان تنها بازماندگان خانواده‌هایشان بودند.کسی نیست که از آنها مراقبت کند و این تهدید وجود دارد که ممکن است برق قطع شود، بنابراین آنها هم، جان خود را از دست خواهند داد»
UNFPAتخمین زده که ۵۰ هزار زن باردار در درگیری‌های غزه گرفتار شده‌اند و روزانه بیش از ۱۶۰ زایمان صورت می‌گیرد که از این تعداد حدود ۱۵ درصد از تولدها با عوارض همراه می‌شود.
وزارت بهداشت غزه تخمین می‌زند که ۱۳۰ نوزاد در حال حاضر به انکوباتورها متصل هستند بیمارستان‌های فلسطین هشدار می‌دهند که در محاصره کامل اسرائیل، ذخایر سوخت رو به اتمام است. وقتی ژنراتورها متوقف شوند، نوزادانی که برای زنده ماندن به انکوباتورهای الکتریکی وابسته هستند، می توانند در عرض چند دقیقه بمیرند.
تالیا، دختر بچه‌ای است که در ۶ اکتبر، درست یک روز قبل از شروع آخرین جنگ رژیم اسرائیل در نوار غزه، به دنیا آمد.او هنوز به کمک دستگاه نفس می‌کشد، ریه‌هایش آب آورده و هنوز به اندازه کافی قوی نیست که به تنهایی کار کند. سمر عوض، مادر ۲۵ ساله تالیا، می‌گوید:« سالها رویای داشتن دختربچه‌ای را در سر داشتم اما هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم سرنوشت چنین رقم بخورد»
عواد هر لحظه نگران این است که نکند دستگاهی که نوزادش را به زندگی وصل کرده، خاموش شود! او گفت:«می‌ترسم سوخت بیمارستان تمام شود، می‌خواهم این جنگ تمام شود و دخترم در خانه و در کنار برادر و پدرش باشد که همه ما دلتنگ او هستیم»
لینا ربیعی، یک مادر ۲۷ ساله اهل خان یونس، سال‌ها برای بچه‌دار شدن تلاش کرد. پسرش مروان بالاخره یک هفته قبل از شروع جنگ به دنیا آمد. او می‌گوید: «در هر ثانیه که جنگ ادامه می‌یابد، دلم از ترس برای فرزندم و همه بچه‌ها می‌سوزد. امیدوارم جنگ تمام شود و پسرم خوب شود، بعد هر زمان که بخواهم می توانم او را در آغوش بگیرم.»