سنندج- ایرنا- مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، تعداد سه هزار و ۲۳۸ واقعه وفات در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۵ درصد کمتر است.

علی جوکار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد، ۲ هزار و ۱۸۱ واقعه وفات شهری و هزار و ۵۷ مورد وفات روستایی در استان ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد وفات ثبت شده مردان هزار و ۸۹۵ و زنان هزار و ۳۴۳ مورد بود، افزود: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۶۴ سال و زنان ۷۰.۳۶ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان یادآور شد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۴۱.۱ است؛ یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده زنان، حدود ۱۴۱ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

کاهش ۵.۲ درصدی ولادت

جوگار در ادامه اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان مرداد، تعداد ۹ هزار و ۱۱۵ واقعه ولادت در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۲درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد ولادت شهری ۶ هزار و ۶۵۱ مورد و ولادت روستایی ۲ هزار و ۴۶۴ مورد بوده است، افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران چهار هزار و ۶۹۰ و دختران چهار هزار و ۴۲۵ واقعه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان یادآور شد: بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۳۰.۵ درصد است.

جوکار ادامه داد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶ است؛ یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۶ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

وی میانگین سن مادران را در ولادت های ثبت شده ۳۰.۷۹ سال عنوان کرد و گفت: محمد با ۱۹۳، شاهان با ۱۸۲، آیهان با ۱۷۱، میران ۱۶۵ و آراد ۹۴ مورد، بیشترین فراوانی اسامی پسران را به خود اختصاص داد.

مدیرکل ثبت احوال کردستان به این هم اشاره کرد که بیشترین فراوانی اسامی دخترانه هم به آنیا با ۱۴۹، ماهلین ۱۴۷، دلوین ۱۳۶، نورا ۷۷ و سدنا ۶۵ مورد تعلق داشت.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۳ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه است.

  •  
  •