AQllynCM4VDH

به گزارش اقتصادنیوز ، آسیب هایی که شیوع کرونا به بازار کار بانوان وارد کرد هنوز جبران نشده است. نرخ اشتغال زنان از سال 98 از 14 درصد به کمتر از 12 درصد رسیده و حدودا نزدیک 11.5 درصد قرار گرفته است. اما با اینحال نرخ اشتغال ناقص نیز روند کلی نزولی در پیش گرفته است. با وجود اینکه نرخ اشتغال زنان کاهش پیدا کرده است، نرخ اشتغال ناقص نیز نسبت به سال 98 کمتر شده است.

در زمستان 1401 برای اولین بار در دو سال گذشته، پایین ترین نرخ اشتغال ناقص به میزان 3.8 درصد را تجربه کرده ایم. علی رغم اینکه در زمستان سال گذشته پایین ترین میزان نرخ اشتغال ناقص زنان پس از کرونا را تجربه کرده ایم ولی در بقیه فصول سال گذشته این شاخص بیشتر از فصول مشابه در سال 1400 بوده است.

روند نزولی اشتغال ناقص زنان در چهار سال اخیر 

بنا بر گزارش اکوایران، در سال 98 نرخ اشتغال ناقص زنان(شامل زنانی می‌شود که تمایل به کار تمام وقت دارند ولی به دلیل محدودیت های بازار کار نمی‌توانند به شغل مورد نظر خود دست بیابند) نوسانات زیادی را در فصل‌های مختلف تجربه کرد. در انتهای سال 98 با ظهور و شیوع بیماری کرونا آسیب های جدی به بازار کار وارد شد. به ‌طوریکه در سال 98 قبل از ظهور کرونا، نرخ اشتغال زنان حدود 14 درصد بود ولی در سال 99 حتی به نزدیک 11 درصد هم رسید.

پس از بهار 99 که انتظارات نسبت به کرونا تعدیل شد بخشی از نیروی کار که شغل خود را رها کرده بودند به بازار کار بازگشتند اما هزینه هایی که کرونا به بازار کار تحمیل کرد هنوز به قوت قبل پابرجاست. از بهار 99 به بعد دیگر در هیچ فصلی نرخ اشتغال حتی به 12 درصد هم نرسید و حول 11.5 درصد قرار داشت.

نرخ اشتغال ناقص زنان نیز در سال 98 حدودا بین 5 تا 6 درصد بوده درحالیکه از بهار 99 (زمان آغاز قرنطینه ها) به بعد بین 4 تا 5 درصد نوسان داشته است. اما در زمستان سال گذشته علی رغم افزایش نرخ اشتغال زنان، نرخ اشتغال ناقص نیز برای اولین بار به کمتر از 4 درصد رسید.

 

کاهش نرخ اشتغال ناقص بعد از ظهورکرونا نسبت به سال 98، به دلیل خروج عده ای از بانوان شاغل از بازار کار است. طبیعی است که بخشی از زنانی که از بازار کار خارج شده اند، شامل همان افرادی باشند که قبلا به اشتغال ناقص مشغول بوده اند. با اینحال پس از شوک بیماری کرونا نیز روند کلی نرخ اشتغال ناقص زنان در چهار سال گذشته نزولی بوده است. این امر شاید بتواند بیانگر بهبود بهره‌وری بانوان شاغل باشد.

photo_2023-04-28_19-53-21