نیویورک- ایرنا- زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی که به نیویورک سفر کرده است، گفت: پیام مظلومیت ملت ایران به نمایندگان کشورهای مختلف اعلام شد.

به گزارش ایرنا، زهره الهیان نماینده مردم تهران و رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به همراه کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر به نیویورک سفر کرده است، در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی درباره سفر خود افزود: هدف از این سفر، تعامل با مجامع بین المللی و حقوق بشری و رایزنی با کشورها بوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: نشستی را با اعضای سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد، گروه دوستان منشور ملل متحد و نیز نشست‌های دو جانبه‌ای با کشورهای مختلف و همچینن رئیس اکوسوک داشتیم.

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی، گفت: پیام مظلومیت ملت ایران به نمایندگان کشورهای مختلف اعلام شد و اینکه ملت ایران در حوادث اخیر مورد حملات گروه‌های تروریستی با حمایت‌های سرویس‌های اطلاعاتی قرار گرفتند و در واقع، متاسفانه هیچ جا، سخنی از مظلومیت ملت ایران در مجامع حقوق بشری نیست.

الهیان با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن، گفت: در نشست با گروه‌ها از جمله سازمان همکاری اسلامی، توضیحات و گزارشی درباره برخی پیشرفت‌های زنان ایران در عرصه‌های مختلف سلامت، آموزش، ورزش، فعالیت‌های علمی و مطالعاتی ارائه شد که مورد توجه قرار گرفت.

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: به برخی از مقامات اعلام کردیم باید خودشان جامعه زنان ایران و واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک ببینند تا بتوانند مسیری را که زنان ایران طی ۴۰ سال اخیر طی کردند و پیشرفت‌های بی‌نظیری را داشتند، مشاهده کنند.

الهیان تاکید کرد: کشورها واقعیت‌های ایران را از طریق رسانه‌ها مشاهده نکنند، بلکه حقایقی وجود دارد که می‌تواند بسیار گویا باشد که زنان ایران به حدی از اقتدار و توانمندی رسیده‌اند که امروز در امور اساسی کشور تاثیرگذار هستند.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رویکرد برخی کشورها نه از منظر حقوق بشر و حقوق زنان، بلکه از منظر اغراض سیاسی است که به واسطه آن حقوق بشر را ابزار خودشان قرار می‌دهند.

الهیان همچنین به گزارشاتی که در این نشست‌ها در مورد وضعیت زنان در جامعه ایرانی ارائه شد، پرداخت و گفت بر اساس آخرین آمار، ۳۳ درصد از اعضای هیات دانشگاه‌های ایران را زنان تشکیل می‌دهند و ۹۹.۳ درصد زنان و دختران ایران با سواد هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت شاخص امید به زندگی زنان در ایران به ۷۸ سال رسیده است، افزود:  ۷۰ درصد کادر سلامت، ۴۰ درصد پزشکان متخصص و ۳۰ درصد از پزشکان فوق تخصص را در ایران، زنان تشکیل می‌دهند.

 رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چهار هزار و ۲۰۰ صندوق اعتبارات روستایی برای زنان تاسیس شده و بیش از دو هزار زن عضو هیات مدیره شرکت‌های دانش بنیان هستند.

وی همچنین به حضور زنان در عرصه‌های فیلمسازی و سینما اشاره کرد و گفت: ۱۲۸ جایزه بین المللی و ۱۱۴ جایزه ملی به فیلمسازان زن داده شده است.

الهیان به حضور زنان در عرصه‌های ورزشی نیز اشاره کرد و افزود: سه هزار و ۳۰۰ مدال در رویدادهای جهانی توسط ورزشکاران زن کسب شده است.

به گفته وی، ۵۱ زن به عنوان رئیس و نائب رئیس فدراسیون‌های ورزشی مطرح هستند و زنان در ۹۷ کرسی بین المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان حضور دارند.

الهیان همچنین به حضور ۲۵ درصد زنان در مدیریت‌های دولتی کشور در سطوح عالی، میانی و پایه اشاره کرد و گفت که به عنوان نمونه بیش از هزار قاضی زن در ایران فعال هستند.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی همچینن به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از زنان آسیب دیده از بحران‌های اقلیمی پرداخت و افزود: امروز زنان مقتدر و فهیم ایران در همه عرصه‌ها در مسیر پیشرفت ایران اسلامی نقش خود را ایفا می‌کنند و مسیر تعالی و پیشرفت پیش روی تمام زنان ایرانی باز است و با آزادی در ایران زندگی می‌کنند.