259640
انتشار ویژه نامه‌ای از استان مازندران برای اولین‌بار

جلد شانزدهم از کتاب «هدهد سفید» با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، شهریورماه ۱۴۰۱ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با انتشار ویژه‌نامه‌ای از استان مازندران برای اولین‌بار منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، شانزدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، شهریورماه ۱۴۰۱ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر و در اختیار نوجوانان علاقه‌مند به کتابخوانی قرار گرفت.

نخستین بخش از این شماره‌ی «هدهد سفید» در صفحه «آوازهایم برای تو» میزبان روایتی داستانی از ابراهیم قربان‌پور با عنوان «شکار روی جعبه‌ی پولکی» شده است.

در ادامه نیز نوشته‌هایی به قلم مریم شجاعی‌پور در بخش «پرده‌خوانی» با عنوان «هفتاد و دو قصه‌ی پر غصه» و بدری مشهدی در بخش «ریشه‌ها» با عنوان «ستاره‌ای که نامش را پروین گذاشته بودند» آورده شده است.

فریدون عموزاده خلیلی در ادامه سلسله نوشتارهایش با عنوان «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» به شیوه‌های زیر و رو کردن داستان‌ها پرداخته و ابراهیم قربان‌پور نیز در قالب یادداشتی با عنوان «راهنمای صد در صد تضمینی و جواب پس داده برای گذراندن اوقات فراغت» توصیه‌هایی برای گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت با استفاده از دیدگاه‌ها و پیشنهادات چهره‌های سرشناس ادب فارسی را گردآوری کرده است.

بخش‌ «مداد رنگی» این شماره‌ی «هدهد سفید» میزبان یادداشت‌هایی از معصومه یزدانی با عنوان «من دعوتش نکرده بودم» و نسترن فتحی «راز نگارین» شده و بخش «صد دانه یاقوت» نیز به بهانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، پرونده‌ای کوچک تهیه کرده و در آن، کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مهدی آذر یزدی، «ملیکا مام خورشید عدالت» نوشته امین توکلی و «سفر زمان با گردآفرید» نوشته مینو کریم‌زاده را به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی معرفی کرده است.

بخش «دور دنیا در هشتاد روز» شانزدهمین شماره کتاب «هدهد سفید» به سراغ سالواتوره گوتا، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس ایتالیایی رفته و در نوشته‌ای با عنوان «آنها دیگر چرا» به سراغ مشقت‌هایِ خاص شیفتگان کتاب رفته و ضمن مرور بخشی از زندگی این نویسنده در دوران نوجوانی‌اش، از دردسرهای بچه‌های اهل کتاب سخن گفته است.

«کاش تو را می‌دیدم» این شماره‌ی «هدهد سفید» پذیرای دو نامه با عناوین «برای کودکی از کودکان خندان سیرجان» و «من هم زاده‌ی روستا هستم» است که اولی از طرف سیدمحمد مهاجرانی برای پویا بحرانی و دومی از طرف مینو کریم‌زاده برای صبا دودانگه نوشته شده است. همچنین در بخش «نویسنده عزیز» نیز سه نامه از خوانندگان «هدهد سفید» به مریم متقی، محمود برآبادی و مسلم ناصری به عنوان نویسنده‌های محبوب‌ آنها آورده شده است.

بخش جدید و تازه تأسیس شانزدهمین شماره «هدهد سفید» با مقدمه‌ای از مریم عربی با عنوان «از سرزمین شمالی» به خوانندگان این کتاب معرفی شده است. این بخش که «ضمیمه» نام دارد، با همراهی و همکاری شماری از اعضای کتابخانه‌های عمومی استان مازندران تهیه شده است. خاطرات کتابخوانی، شعر، داستان، نقاشی، معرفی بازی‌های سنتی این منطقه، گفتگو با یکی از نویسندگان این استان و کتابخانه‌گردی در بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی مازندران بخش‌های مختلف اولین ضمیمه‌ی «هدهد سفید» هستند.

«همیار قلابی (خاطرات کتابدار)» نوشته صدیقه شهمرادی، «سرود فرداها» سروده‌ی جواد محقق، «راز پرچم بیژن» به قلم مرجان فولادوند، «عصبانی‌ها علیه مسخره‌کن‌ها» نوشته ابراهیم حسن‌زاده، «یوئر شگفت‌انگیز» نوشته نیلوفر نیک‌بنیاد، «این سه داستان رستم» نوشته مسعود رحمانی و «مدرسه امتحان و راز بقای یوز خسته» نوشته ی. خ از دیگر مطالب خواندنی شانزدهمین شماره «هدهد سفید» هستند.