به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، «سونگ تار تو»، سرپرست بخش گوش و حلق و بینی از بیمارستان عمومی سنگاپور، می‌گوید: «یافته‌های ما احتمالاً برای پزشکان عمومی و متخصصان گوش و حلق و بینی در مشاوره بیماران مبتلا به اختلالات بویایی و چشایی پس از کووید ۱۹ مناسب است.»

تغییرات در حس بویایی و چشایی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ رایج است و به طور متوسط نیمی از آنها این علائم را گزارش می‌کنند.

در حالی که انتظار می‌رود اکثر بیماران در سه ماه اول پس از عفونت، حس بویایی یا چشایی شأن بازیابی شود، گروه عمده‌ای از بیماران ممکن است دچار اختلال عملکرد طولانی مدت شوند که نیاز به تشخیص به موقع، درمان شخصی و پیگیری طولانی مدت دارد.

در این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های ۱۸ مطالعه مشاهده‌ای را که شامل تقریباً ۳۷۰۰ بیمار بود، تجزیه و تحلیل کرد.

مدل‌سازی ریاضی محققان نشان می‌دهد که از دست دادن بویایی ممکن است در حدود ۵.۶ درصد از بیماران کرونایی ادامه داشته باشد، در حالی که ۴.۴ درصد ممکن است حس چشایی شأن بهبود نیابد.

محققان دریافتند تا یک ماه پس از عفونت اولیه، تنها ۷۴ درصد از بیماران حس بویایی و ۷۹ درصد حس چشایی شأن بازیابی شده بود. پس از شش ماه، ۹۶ درصد حس بویایی شأن و ۹۸ درصد حس چشایی شأن بهبود یافته بود.

داده‌ها نشان داد که در زنان نسبت به مردان احتمال بازیابی حس بویایی و چشایی کمتر است. علاوه بر این، افرادی که از دست دادن بویایی شدیدتری داشتند یا در طول عفونت از گرفتگی بینی رنج می‌بردند احتمال کمتری داشت که حس بویایی شأن بازیابی شود.