انسیه خزعلی روز جمعه در جلسه ستاد جوانی جمعیت که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود: موضوع جمعیت از جمله مواردی است که دشمن برنامه‌ریزی گسترده ای را بر روی آن انجام داده‌است و در داخل کشور هم متأسفانه اهمال‌های طولانی‌مدتی نسبت‌ به آن صورت‌ گرفته است، لذا اکنون باید با برنامه‌ریزی متقن و هماهنگی لازم، به‌ صورت ضربتی و جهشی از این چاله خارج شویم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: دشمن در تلاش است تا علاوه بر بعد مادی که از بین بردن سرمایه‌ها و نیروهای انسانی و کم کردن و محدود کردن آن و ممانعت از تکثیر آن که مهم‌ترین سرمایه هر کشور است، در بعد معنوی نیز با خالی کردن محتوی و هویت این سرمایه‌های انسانی و به ویژه هدف گرفتن حجاب، زنان و دختران ما را از هویت خالی کند و آنها را به تقابل با آن بکشاند و از این طریق بسیاری از ارزش‌ها را به ضد ارزش‌ تبدیل کرده و با ایجاد دین زدگی در جوانان و نوجوانان به جامعه و نظام ما آسیب بزند.

وی اضافه کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز دشمن با یک جنگ ترکیبی و شناختی تلاش می‌کند که از نظر معنوی این هویت را از ما بگیرد و سرمایه‌های انسانی ما را به نابودی بکشاند.

خزعلی ادامه داد: ما وظیفه داریم که در هر ۲ بعد مادی و معنوی برنامه‌ریزی مناسبی کرده و نقشه دشمن را خنثی کنیم.

وی عنوان کرد: در راستای حفظ خانواده و جمعیت، حمایت‌های اقتصادی یکی از مواردی است که از دست دولت برمی‌آید اما موضوع بسیار اصلی و تاثیرگذار در این امر، مباحث فرهنگی از جمله فرهنگ‌سازی، ایجاد انگیزه، شغل، ایجاد وظیفه و انگیزه برای فرزندآوری و فرزندپروری است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: مساله فقط به دنیا آوردن فرزند نیست، بلکه مهمتر از آن ارتقای سطح کیفی خانواده و نیز فرزندپروری است که روی این موضوع بسیار کم سرمایه گذاری و فرهنگ سازی شده است چرا که دیربازده است و تاثیر مسایل فرهنگی را نمی‌توان به سرعت در جامعه دید اما این امر نباید سبب غفلت از این موضوع شود.

خزعلی ادامه داد: در بحث بهداشت نیز اگر موانع موجود در وزارت بهداشت برداشته شود، شاید ما خیلی نیازی به مشوق‌ها در امر جمعیت نداشته باشیم لذا باید به صورت جدی روی موانعی که هنوز در فرهنگ بهورزها و ماماها هست، کار شود و برای زوجین و نیز کادر درمان ساعت‌های آموزشی در خصوص افزایش جمعیت گذاشته شود.

۹۸ درصد جنین‌های سقط شده در کشور حاصل ازدواج و مشروع است

وی افزود: آمار و نمودارهای ۱۰ سال اخیر حاکی از افزایش صعودی سقط جنین در کشور است که ۹۸ درصد این سقط ها حاصل ازدواج مشروع و قانونی است، که به دلیل فرهنگ اشتباه جامعه، القای باور اشتباه از سوی برخی بهورزان و ماماها و کادر درمان و یا باور اشتباه خانواده‌ها است چرا که برخی خانواده‌ها کثرت فرزند را نمی‌پذیرند و یا فرزندآوری را موجب بروز مشکلات اقتصادی یا محدودیت می‌پندارند.

وی ادامه داد: هم اکنون میزان جمعیت خانوار به شدت کاهش یافته است که رفع این مساله با همکاری وزارت بهداشت و انجام تبلیغات و فعالیت های فرهنگی میسر است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طرح‌های تحویل خودرو به خانواده ها پیش از موعد مقرر اجرا شده است که تا کنون ۵۰ هزار خودرو به مادران دارای دو فرزند یا بیشتر داده شده است که البته روی این موضوع خیلی تبلیغ نشده‌ است.

وی اضافه کرد: واگذاری مسکن به خانواده های دارای ۴ قلو در اکثر استان های کشور در حال انجام است، که این امر در استان خراسان رضوی، که سه خانواده مشمول آن هستند، به کندی در حال انجام است و امیدواریم سرعت بگیرد.

خزعلی ادامه داد: ما از کسانی که به‌صورت مردم‌نهاد، چه در بخش‌ ترغیب و تشویق به فرزندآوری و چه در بخش‌های ممانعت از سقط‌جنین فعالیت می‌کنند، پشتیبانی و حمایت مالی می‌کنیم.