Fesenjanordak

فسنجان اردک یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه شمال کشور است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود،

طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه و مجلسی اصیل گیلانی

طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه و مجلسی اصیل گیلانی

خورش فسنجان یکی از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار استان های شمالی کشور ( گیلان و مازندران ) می باشد

مواد لازم برای ۴ نفر
اردک ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
گردو ۵۰۰ گرم
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه فسنجان اردک

مرحله اول

برای تهیه خورش فسنجان با اردک ابتدا اردک را به خوبی می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه مغر گردو را درون میکسر یا غذاساز می ریزیم و به طور کامل میکس می کنیم تا حالت خمیری پیدا کند.

 

 

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را رنده می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار داده و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود، سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و مجددا تفت می دهیم.

مرحله سوم

پس از اینکه خامی زردچوبه گرفته شد، گردوی میکس شده را به قابلمه افزوده و به آرامی تفت می دهیم. پس از ۲ دقیقه ۶ لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم گردو شروع به روغن انداختن کند.

طرز تهیه فسنجان بادام زمینی خوشمزه و مجلسی به روش شمالی

 

مرحله چهارم

در همین حین زعفران دم کرده را با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کرده و روی گوشت اردک می مالیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری کره اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم کره ذوب شود.

 

 

مرحله پنجم

در این مرحله اردک را به تابه اضافه کرده و تمام قسمت هایش را به صورت یکدست سرخ می کنیم، سپس از تابه خارج کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. حالا حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم تا اردک به مدت دو تا چهار ساعت بپزد.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان رب انار و شکر را اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. در نهایت پس از اینکه اردک کاملا مغز پخت شد، خورش را در درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.