1342027 106

در کنار مزه و طعم فوق العاده آن، سرشار از خاصیت و مواد مغذی می باشد. از خواص پسته می توان به فیبر بالایی که دارد اشاره کرد و همچنین به درمان زخم معده و همچنین تقویت و سلامت معده است و مصرف آن می تواند روند هضم غذا را بهبود ببخشد.

پسته تنظیم کننده و کنترل کننده میکروبی دستگاه گوارش می باشد و دستگاه گوارش را بهبود می دهد. پسته خام را می توان به روش های مختلف مزه دار کرد و یکی از این روش ها شور کردن پسته می باشد.

 

مواد لازم برای تهیه پسته شور خانگی

پسته خام ۱ کیلو

نمک به میزان لازم

طرز تهیه پسته شور

 

طرز تهیه پسته شور بازاری با پسته خام در فر

مرحله اول:  شور کردن پسته خام با تفت دادن

ابتدا در ظرف مناسب مقداری آب بریزید و سپس اندازه ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری نمک را داخل آب بریزید و باهم مخلوط کنید و هم بزنید تا آب و نمک باهم مخلوط شوند. سپس در قابلمه بزرگ و مناسب، پسته های خام را بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید و به طور مداوم هم بزنید تا پسته ها تغییر رنگ بدهند و کمی طلایی شوند. بعد از این که پسته ها تفت خوردند. آب نمک از قبل درست شده را به داخل قابلمه بریزید و بگذارید با آب نمک مزه دار شود. روی حرارت نگهدارید تا آب اضافی آن بخار شود. بعد از تمام شدن آب قابلمه پسته های شور شما آماده می باشد. شعله را خاموش کنید و داخل پارچه تمیز پهن کنید و اجازه دهید رطوبت اضافی پسته کشیده شود. سپس می توانید داخل ظرف سرو کنید.

مرحله دوم: شور کردن پسته خام با خیس کردن

ابتدا پسته ها را به مدت ۲ ساعت داخل آب بریزی تا خیس خورده شود. بعد از این مدت از صافی رد کنید تا آب اضافه آن کشیده شود. سپس پسته ها را در قابلمه مناسب و بزرگ قرار دهید و به مقدار دلخواه یا ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری نمک را به قابلمه اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا نمک به همه قسمت های پسته نفوذ کند و همه قسمت ها مزه دار شوند.

سپس حرارت را با شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید که پسته ها با نمک تفت داده شوند و کمی پخته و طلایی شود و رطوبت اضافی پسته ها کشیده شود. دقت کنید در همه مراحل پسته ها را به طور مداوم هم بزنید.  بعد از تغییر رنگ دادن زیر شعله را خاموش کنید و پسته ها را روی پارچه تمیز پهن کنید تا رطوبت اضافی پسته گرفته شود. سپس می توانید پسته ها را سرو کنید.

مرحله سوم: شور کردن پسته خام با فر

ابتدا از شب قبل در یک کاسه بزرگ آب را به همراه نمک بریزید و پسته ها را داخل آب نمک قرار دهید و هم بزنید تا همه قسمت های پسته مزه دار شود. سپس اجازه دهید یک شب تا صبح داخل آب نمک قرار بگیرد. سپس همه مواد را از صافی رد کنید تا آب اضافی آن خارج شود.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. سپس سینی فر را خارج کنید و پسته ها را داخل سینی بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا داخل فر باقی بماند و در این مدت هر دقیقه هم بزنید تا همه طرف پسته ها پخته شوند. بعد از این مدت فر را خاموش کنید و پسته ها را روی پارچه سفید بریزید در معرض هوای خانه قرار دهید تا رطوبت اضافی ان از بین برود. پسته شور شما آماده است.

نکات کلیدی برای تهیه پسته شور بو داده در فر و تابه

می توانید از طعم دهنده های مختلف مانند گلپر یا آبلیمو و آبغوره در پسته استفاده کنید.

در صورت داشتن رطوبت می توانید ان ها را در پارچه تمیز در معرض هوای آزاد قرار دهید.
مقدار اضافه کردن نمک به میزان دلخواه می باشد.

منبع: پارسی دی