1253617 211

عصر ایران- قطعا تاکنون بارهای بار با اطلاعات متفاوتی در خصوص بهترین زمان مصرف میوه ها رو به رو شده اید. از توصیه به مصرف میوه با معده خالی گرفته تا رعایت فاصله زمانی مناسب با وعده های غذایی، نکات مختلفی در این زمینه وجود دارد.

اما رویکرد صحیح چیست؟ مواردی که در ادامه ارائه می شوند، با استناد به پژوهش های منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا استخراج و گردآوری شده اند:

نکته شماره 1: میوه را با معده خالی مصرف کنید

اگر سری به وب سایت ها و صفحات تغذیه ای بزنید، جمله معروف "میوه را با شکم خالی بخور" را همه جا خواهید دید. به نظر می رسد که مصرف میوه همراه با غذا ضمن کند کردن روند هضم، سبب تخمیر یا پوسیده شدن ماده غذایی نیز بشود.

هرچند این موضوع همچنان به صورت علمی به تایید نرسیده است و نمی توان از تخمیر غذا در معده با اطمینان صحبت کرد. علاوه بر این خوردن میوه توام با غذا و یا بلافاصله پس از آن، سبب ایجاد گاز، درد معده و ناراحتی های گوارشی دیگر هم خواهد شد.

در مطالعه ای دیده شده است که در افراد سالم، فیبر میوه زمان لازم به منظور تخلیه نیمی از محتویات معده را از میانگین 72 دقیقه به 86 دقیقه افزایش می دهد و به بیان دیگر فرآیند هضم را کندتر از حالت عادی می سازد.

 

بر اساس برخی از مقالات، محیط اسیدی معده به گونه ای طراحی شده است که از فساد مواد غذایی و رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری کند. از این رو شاید تخمیر و پوسیدگی مواد غذایی به واسطه مصرف همزمان میوه صحت نداشته باشد، اما کاهش سرعت هضم و مشکلات گوارشی در اکثر مصرف کنندگان رخ می دهد.

نکته شماره 2: افراد مبتلا به دیابت میوه را با معده خالی مصرف نکنند

در بیماران دیابتی ایده مصرف میوه با شکم خالی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. برخی تصور می کنند که این افراد به علت درگیری با مشکلات گوارشی، با خوردن میوه و حفظ فاصله زمانی آن از وعده های غذایی هضم را بهبود بخشیده و از نفخ و درد معده جلوگیری خواهند کرد.

مصرف میوه با معده خالی باعث می شود که قند موجود در میوه با سرعت بالاتری وارد جریان خون شود و این دقیقا همان چیزی است که یک بیمار دیابتی باید شدیدا از آن پرهیز کند. با توجه به این موضوع، خوردن میوه همراه با وعده غذایی سرشار از پروتئین، فیبر یا چربی بهترین انتخاب برای دیابتی ها خواهد بود. چرا که موارد مذکور آزاد سازی غذا در روده کوچک را کندتر می کنند. در ادامه قند کمتری در یک زمان واحد جذب شده و منجر به افزایش سطح خون نمی شود.

به عنوان مثال بر اساس مطالعه ای در افراد دیابتی، 7.5 گرم فیبر محلول که در میوه ها وجود دارد قادر است افزایش قند خون پس از غذا را تا 25 درصد کاهش دهد.

نکاتی درباره بهترین زمان مصرف میوه ها

نکته شماره 3: آزاد هستید با رعایت فاصله زمانی غذاهای اصلی، هر زمانی از روز میوه مصرف کنید

گاها شنیده می شود که بهتر است پس از ساعت 2 ظهر از خوردن میوه اجتناب شود. به نظر می رسد که این قانون بخشی از "رژیم 17 روزه" باشد. بر اساس این تئوری مصرف میوه پس از ساعت 2 ظهر سبب افزایش قند خون می شود زیرا بدن زمان لازم برای تثبیت پیش از خواب را ندارد و همین امر می تواند به بالا رفتن وزن منجر شود.

این در حالی است که از نظر علمی هیچ شواهدی مبنی بر افزایش قند خون در ساعات بعد از ظهر به دنبال مصرف میوه وجود ندارد. هرگونه ماده غذایی حاوی کربوهیدرات با آغاز جذب گلوکز، قند خون را افزایش می دهد. اما این موضوع وابسته به ساعت خاصی از روز نیست. از طرفی دیگر هرچند ممکن است سطح تحمل کربوهیدرات توسط بدن طی روز متفاوت باشد، با این حال تغییرات مذکور جزئی هستند و نمی توان متابولسیم کلی را تحت تاثیر قرار دهند.

همچنین دیده شده که مصرف کنندگان میوه و سبزیجات فراوان وزن کمتری دارند و احتمال افزایش وزن در آنها کمتر است. بررسی نتایج یک مطالعه مروری نشان داد که افراد با بالاترین میزان مصرف میوه، تا 17 درصد ریسک چاقی پایین تری را تجربه می کنند. به طور کلی با حذف میوه از ساعات عصر، گزینه ای سالم و کامل برای میان وعده را از دست خواهید داد.

نکته شماره 4: بهترین زمان مصرف میوه بر اساس شرایط مختلف چیست؟

- کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش وزن خود هستید، فیبر موجود در میوه ها به شما کمک می کند تا مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید. زمانی که کمتر گرسنه شوید، کالری کمتری نیز مصرف خواهید کرد و می توانید به کاهش وزن خودتان یاری برسانید.

با توجه به این مسئله مصرف میوه ساعاتی قبل از غذا ضمن القای احساس سیری به فرد، غذای موجود در بشقاب و به دنبال آن کالری دریافتی را کاهش می دهد.

- دیابت تیپ 2

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، خوردن میوه همراه با غذا (یعنی حالتی که معده خالی نباشد) برای افراد مبتلا به دیابت ضروری خواهد بود. اگر این دسته از افراد میوه را با شکم خالی مصرف کنند، بدن خود را در معرض خطر افزایش قند خون بیشتری قرار می دهند.

- دیابت بارداری

دیابت بارداری وضعیتی است که به واسطه تغییرات هورمونی و قرار گیری بدن در شرایط حاملگی ایجاد می شود. در این بانوان تغییر هورمون ها طی دوره بارداری سبب عدم تحمل به کربوهیدرات خواهد شد. همانند بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، در این دسته نیز مصرف میوه همراه با غذا انتخاب بهتری به شمار می رود.

با این حال اگر فرد در کنترل قند خون خود دچار مشکل باشد، اجتناب از مصرف میوه در ساعات صبح توصیه می شود. زیرا دیده شده که در این ساعات از روز هورمون ها در بالاترین سطح قرار دارند و به همین علت اختلال عدم تحمل نیز شدیدتر است.