3166508

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز همزمان با گرامیداشت روز دختر امروز با بانوان تهرانی و دختران رای اولی در مجتمع سرچشمه دیدار کرد.  

جلیلی ضمن اشاره به اینکه اگر صحبت از حیات طیبه می کنیم لازمه آن صورت گرفتن عمل صالح از سوی آقایان و خانم ها است، گفت: باید برای این کار برنامه داشته باشیم؛ نیمی از جامعه اگر بخواهد این عمل صالح را انجام دهد این وظیفه حکومت است که بستر سازی این نقش آفرینی را فراهم کند؛ هر برنامه ریزی که در نظام حکومتی حکمرانی انجام می شود باید نقش ها را محاسبه کند اگر این کار را نکند حتما ضعیف و ناقض خواهد بود و نتیجه لازم را نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: همین کشورهایی که امروز ادعای حقوق زنان را دارند مثلا در اروپا کمتر از ۱۰۰ سال است که برای زنان حق رای شکل گرفته است! یعنی زنان در انگلیس تا ۱۰۰ سال پیش حق رای نداشتند؛ اما در اندیشه دینی ما این چه جایگاهی دارد؟ به صراحت قرآن بیان می کند که خانم ها می آمدند با پیامبر در عرصه های اجتماعی و سیاسی کشور بیعت می کردند.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن تاکید براینکه آنها(غربی ها) با این شرایط مدعی حقوق زن می شوند اما ما متهم حقوق زنان، تصریح کرد:
نگاه هایی در دو سر طیف در این خصوص وجود دارد؛ نگاهی که می خواهد این ظرفیت بزرگ برای اصلاح فرد  و اجتماع را کنار بگذارند؛ یک نگاه می خواهد فرصتها را محدود کند و یک نگاه می خواهد به زن نگاه ابزاری داشته باشد؛ این شرایط را در جنگ جهانی اول و دوم شاهد بودیم تا جایی که وقتی دیدند نیاز به نیروی کار دارند از زنان استفاده کردند؛ و با این شرایط حالا مدعی حقوق زن هستند.  

جلیلی افزود: این یک نگاه ابزاری در عرصه اقتصاد است که آنها نسبت به زنان داشتند و دارند هر دو این نگاه ها غلط است اینکه ما به زنان نگاه ابزاری داشته باشیم و فرصتهای آنها را محدود کنیم واقعا غلط است؛ خداوند متعال وقتی می خواهد از یک مومن مثال بزند یک خانم مومن را مثال می زند؛ پس اینطور نیست که جنسیت باعث فرق گذاشتن بشود اینطور نیست که  زن نتواند عاملی برای الگو قرار گرفتن در جامعه باشد یا بر اجتماع اثرگذار نباشد.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن یادآوری این نکته که در زمانی معاون اروپا و آمریکا بوده ام و در محافل سیاسی و علمی آنها حضور پیدا می کردم، گفت: وقتی که از حقوق زنان صحبت می کردیم آنها هیچ صحبتی نداشتند خاطرم هست وقتی که معاون اروپا بودم درسفری به نروژ طی جلسه ای در خصوص حقوق زنان بحث شد و خانمی که کارمند امورخارجه نروژ بود گفت من در دوره ماموریت خود در تهران کنجکاو شدم که اندیشه اسلام را در مورد زنان بدانم و در این خصوص مطالعه کردم حتی می گفت در مقطع کارشناسی ارشد پیام نور این رشته تحصیل کردم او می گفت وقتی مطالب شما را در حوزه زنان می خواندم میدیدم که چه مطالب قوی در این حوزه وجود دارد اما شما آنها را بازگو نمی کنید برای او جالب بود که در عرصه دینی ما چه مطالب ارزشمندی درخصوص حوزه زنان داریم.  

جلیلی ادامه داد: همین نگاه و اندیشه بود که در انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا کرد اگر ما افتخارمان این است که حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه آن خطبه را برای زنان و مردان قرائت کردند مخاطبشان فقط اهالی این مسجد نبود بلکه همه انسانها بودند که ما باید برای زنان چنان وظایفی را قائل شویم و ما دیدیم که در انقلاب بخش بزرگ جامعه یعنی زنان چگونه پیشگام بودند و نقش آفرینی کردند ما در دفاع مقدس نقش آفرینی زیاد زنان را دیدیم و کتابهایی نیز تحت عنوان خاطرات دفاع مقدس یا خاطرات شهدا از این نقشآفرینی ها به چاپ می رسد که شما می بینید اگر اسطوره هایی به اسم شهدا داریم همچنین حرکت مشترکی در درون خانواده پشت آنها بوده است این کتابهایی مثل دختر شینا و گلستان یازدهم را بخوانید وقتی می گوییم شهید چیتسازیان و شهید ابراهیمان این بوده است عقبه آنها چه چیزی وجود داشته است.  

وی در ادامه سخنان خود در جمع بانوان تهرانی گفت: اگر در جبهه می گفتند لشگر امام رضا یا لشگر سیدالشهدا فلان اقدام را کردند شما یک صف و یک ستاد داشتید و این بدین معنا نبود که هرکاری که انجام می شد که کسانی که در صف بودند انجام می دادند خیر کسانی که در ستادها نیز مشغول فعالیت بودند موثر بودند و پشتبانی می کردند؛ در کلیت عرصه اجتماع نیز همین است حالا برخی جاها ممکن است آقایان در صف باشند و برخی جاهای دیگر زنان اگر ما صحبت از کمال و تعالی و پیشرفت می کنیم بحث حجاب نیز مطرح می شود اصلا حجاب یعنی چه؟ حجاب یعنی لباس اجتماعی بانوان که برای حضور در جامعه زنان است وقتی صحبت از حجاب می شود یعنی ضرورت حجاب زن در جامعه مطرح می شود وقتی در جامعه حضور نداشته باشد که حجاب معنی ندارد. اینجا صحبت از یک لباس اجتماعی است که با همه آن حکمت هایی که رب العالمین برای انسان تدبیر کرده است این حضور اجتماعی حتما باید در یک محیط آرام و امن صورت پذیرد. که ظرفیت بزرگی که می تواند جامعه را اصلاح کند کسی به آن با نگاه سو و ابزاری نگاه نکند. برای همین است که ما معتقدیم هر برنامه ای در این زمینه باید جدی دنبال شود.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: همین جا از فرصت استفاد می کنم و از شما خواهران و زنان بزرگوار خواهش می کنم که این نقش را بازنمایی کنید و تجربه هایی که امروز در انقلاب و دفاع مقدس و عرصه های مختلف داشتیم اگر امروز نیز نقش زنان به خوبی بازآفرینی شود زنان می توانند به خوبی به سمت کمال بروند.  

جلیلی با اشاره به اینکه در کشورهایی مثل کره و ژاپن سریالهایی در خصوص نقش زنان ساخته می شود، خاطرنشان کرد: ما باید نقشهای زنان را از جمله نقشهای عظیم و بزرگ و تاثیرگذار در جامعه هستند را نشان دهیم اما آنها بازنمایی نمی شوند سریالها و فیلمهای ما را ببینید حداقل به نقش زنان کمتر در آنها توجه می شود. شهید بزرگوار آوینی در روایت فتح در گوشه ای از کار خود که به حماسه جنگ می پردازد به حماسه پشت جبهه هم اشاره می کند و نشان می دهد که نقش زنان نیز در این مسیر تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به مسائل اموزش و پرورش و موضوعات مربوط آن به نوجوانان، گفت: این را باور داریم که نیمی از جمعیت ما زنان تشکیل می دهند باید برای رشد و تعالی آنها و حضورشان در جامعه برنامه ریزی داشت باشیم. در اینکه بتوانند نقش تاثیرگذار خود را داشته باشند و مدارس ما یکی از وظایف اصلی شان همین امر است وضعیت موجود باید به وضعیت مطلوبی که می خواهیم ارتقا پیدا کند و زمینه رشد دانش اموزان ما باید در مدارس تقویت شود و در اعتماد به نفس داشتن و مهارتهای لازم را کسب کردن خانواده ها دختران و پسران خود را ۱۲ سال برای کسب این موارد به مدارس می فرستند و در اختیار سیستم اموزشی قرار می دهند و ۱۲ سال فرصت کمی نیست باید برای ان برنامه ریزی داشته باشید تا از فرصتها و ظرفیتهای نوجوانان وجوانان استفاده کنید نمی شود بگوییم یک فرمول برای همه می گذاریم وبه همین خاطر یکی از برنامه هایی که در این خصوص برنامه ریزی کرده ایم ایجاد "مدرسه الگو" است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همین نوجوانان می توانند نقش بسیار مهمی در جامعه داشته باشند در این خصوص مثالی بزنم در همین مذاکرات ۱+۵ که برخی از کشورها داشتیم چیزهایی با زبان هنر بیان می شود اما یک وقت کسی می آید با زبان هنر آن محتوا را با یک ظرافت می فهمد و با یک بلاغت کلام بیان می کند این خیلی متفاوت است. در این زمینه یکی از زنان معاصر که طی ۱۰۰ سال پیش در کشور ما ظهور و بروز ویژه ای در عرصه اجتماع داشته است خانم پروین اعتصامی است.  

وی با اشاره به اینکه همه رشته ها اهمیت دارند، خاطرنشان کرد: اگر ما اصلاح، رشد و جهش کشور صحبت می کنیم این یک جبهه بزرگ است و همه عرصه هایش باید با قدرت باشند تا این جبهه بتواند پیروز شود و به نقطه های موفقیت خود دست یابد عدالت فقط عدالت جنسیتی نیست و باید برای همه امکانات فراهم شود از جمله عدالت جنسیتی که بتوانند برای کشور و جامعه شان نقش آفرینی کنند من طی هشت سالی که به روستاها و شهرهای مختلف سفر داشتم دیدم که بحثها این است که چه کسانی می توانند نقش موثری در جامعه داشته باشند کسانی که بیشترین درگیری را با آن موضوع داشته باشند وظیفه دولت است که خدمات انجام دهد اما شما روستاییان قبل از هر کسی سند پیشرفت خود را بنویسید و عقب نمانید چه بسا دولتها در اجرای برخی کارها کوتاهی کردند شما خودتان باید اینجا پیشگاه شوید من اینجا از شما جوانان و زنان خواهش می کنم که خود شما سند پیشرفت زنان را بنویسید باید به این نکته نیز اشاره کنم که مشکل امروز ما نوشتن سند نیست ومشکل کمبود سند نداریم ما امروز فقط ۱۲۸ سند در خصوص زنان نوشتیم اما مهم اجرایی شدن و عملیاتی شدن آنها است.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در خصوص زنان ۳۸ سند نوشته و یکی از بحثهایی که من در مناظرات مطرح کردم این بود که کسانی که امروز در خصوص زنان شعار می دهند بیایند بگویند در این هشت سال برای آنها چه کردند وقتی می گوییم ۵۰ درصد جمعیت ما را زنان تشکیل می دهند باید برای همه آنها برنامه داشتند و بخشی از این ۵ درصد نیز در روستاها زندگی می کنند که شامل ۱۳ درصد از این جمعیت می شوند که می توانند همین نقش افرینی و حضور در جامعه همانند زنان دیگر داشته باشند پس باید برای آنها نیز برنامه داشته باشیم حالا شما می بینید حتی بودجه به این مسئله تخصیص داده شده است اما نتیجه چیست؟ هیچ.

جلیلی با اشاره به اینکه درباره همه شئون زنان باید برنامه داشته باشیم، اذعان داشت: اگر خانمی به دلایلی مختلفی بار سنگین اداره خانواده نیز بر دوشش قرار گرفته باشد باید از وی حمایت مضاعفی شود همچنین یا حتی برای زنانی که از مشکل بدسرپرستی رنج می برند اینکه فقط بیایید بگویید از بین وزرا چند تن را از زنان قرار می دهم مشکلی را حل نمی کند صداقت با این جمع مهمترین مسئله در برخورد با بانوان است موقع انتخابات که می شود چند شعار می دهند و می رود تا انتخابات دور بعد خوب باید کارنامه ارائه دهیم که در عرصه زنان چه کارهایی دنبال کردیم.  

وی در جمع دختران رای اولی با تشکر از سخنان نماینده جامعه پرستاری گفت: برخی زنان ما درحال حاضر درنقش های مختلفی در جامعه ایفای نقش می کنند اما طی یک سال و نیم گذشته که کرونا آمده است باید این سوال را پرسید توجه ویژه به خانمها چه شد؟ ما امروز در میان شهدای سلامت تعداد زیادی از بانوان را به خاطر کرونا از دست داده ایم اینجا پشتیبانی بیشتری از بانوان شود برای این کار باید برنامه ریزی کرد امروز زنان زیادی در اجتماع حضور نقش افرین بسیار خوبی داشتند حتی با ملاحظات حضور زن در اجتماع یکی از فرصتهایی که امروز امکان نقش افرینی بیشتری به زنان می دهد فضای مجازی است.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در فضای مجازی نیز همه ملاحظات حضور زن در اجتماع و ظرافت های مرتبط با آن می تواند رعایت شود و زنان می توانند نقش افرینی موثری در آن داشته باشند چرا فقط ۱۳.۵ درصد از نقش افرینی هایی که در فضای مجازی می تواند موثر باشد سهم خانم هاست؟ شما باید ببینید چه برنامه ریزی هایی کردید که زنان بتوانند در این محیط تولیدات فرهنگی و اجتماعی داشته باشند امروز جبهه ما همین است و در همین عرصه وجود دارد زنان ما می توانند در صف بایستند.   

جلیلی با طرح این سوال که چه آموزش و پرورشی مطلوب است، گفت: در آموزش فقط توانایی علمی کافی نیست بلکه در کنار آن مهارت آموزشی و لطایف پرورشی نیز لازم است معلمان در این زمینه درجایگاه تعلیم و تزکیه حضوردارند و نقش مهمی ایفا می کنند شما باید برای آموزش و پرورش متناسب با شرایط برنامه داشته باشید برخی سوال می کنند درس خواند ما فایده ای دارد من باید عرض کنم زن مرد دختر پسر بهترین فرصت سنی شان را در اختیار نظام آموزشی قرار می دهند و باید برای آنها برنامه داشته باشیم باید واقعیتی در این خصوص صورت گیرد و کار جدی صورت گیرد.  

وی افزود: اگر ما صحبت از جهش کشور می کنیم باور و اراده می خواهد باید به این باور داشته باشیم که نیمی از جمعیت ما نقش بسیار مهمی در اصلاح جامعه دارند شما باید برای این موضوع اراده داشته باشید و برنامه ها را با تمام توان و مجاهدت عملی کنید اگر امروز صحبت از جهاد بزرگ در جهش ایران می شود عمل می خواهد و این عمل، هم عمل زن و هم عمل مرد را می خواهد.