1207754 888

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که باعث احساس نا امیدی و عدم علاقه می شود. درجات مختلف افسردگی از خفیف تا دوره های موقتی غم و اندوه، افسردگی شدید و مداوم وجود دارد.

شدیدترین حالت افسردگی، افسردگی اساسی است که به آن افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی اساسی نیز می گویند. این می تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. داروهای ضد افسردگی و مشاوره روانشناسی یا هر دو می توانند افسردگی اساسی را بهبود بخشیده و علائم آن را تسکین دهند.

افسردگی می تواند ناشی از نوعی از دست دادن (از دست دادن شغل یا رابطه)، مرگ یا شرایط پزشکی مانند اختلالات تیروئید باشد. با این حال افسردگی اساسی یکسان نیست و بسیار شدیدتر است.

علائم و نشانه های افسردگی اساسی چیست؟

در اینجا برخی از علائم و نشانه های افسردگی وجود دارد که برای تشخیص افسردگی اساسی استفاده می شود.
آنها به اندازه ای که باعث ایجاد مشکلات روزمره مانند مدرسه، محل کار یا وظایف اجتماعی شوند شدید هستند و می توانند منجر به بروز مشکل در روابط با دوستان و عزیزان شما شوند.

 

شما ممکن است غمگین، گریان، خالی و نا امید باشید. از دست دادن علاقه به تمام فعالیت های عادی: ورزش، سرگرمی، رابطه جنسی. ممکن است حتی در مورد موضوعات جزئی هم عصبانیت، ناامیدی یا تحریک پذیری داشته باشید.

اختلال در خواب

شما ممکن است احساس خستگی و بی حالی کنید، بدون داشتن انرژی، حتی باعث می شود کارهای کوچک نیز دشوار و پرزحمت به نظر برسند. اغلب بی قرار و تحریک پذیرمی شوید

اضطراب

کاهش اشتها و کاهش وزن معمول است، اما برخی از افراد اشتیاق به غذا دارند که منجر به افزایش وزن می شود. ممکن است احساس کندی فکر کردن، صحبت کردن و حرکت را تجربه کنید.

یا در تمرکز، تصمیم گیری و حافظه مشکل داشته باشید. با احساس بی ارزشی و گناهکاری که ممکن است باعث خودسوزی و تثبیت شکست های گذشته شود، مبارزه کنید.

بیماری های جسمی غیرقابل توضیح مانند سردرد و کمردرد

افکار خودآزاری یا خودکشی: در این حالت بلافاصله کمک بگیرید. این ها شایع ترین علايم افسردگی اساسی می باشند و معمولاً شدید هستند.

افراد مبتلا به افسردگی اساسی نیاز به توجه و مراقبت فوری دارند. و نکته جالب این است که اگرچه یک واقعه آسیب زا می تواند باعث افسردگی اساسی یا یک سری حوادث شود، اما می تواند بدون هیچ بحران یا علتی آشکار رخ دهد. ممکن است به صورت یک دوره افسردگی یا چندین قسمت رخ دهد که ممکن است پس از چندین دوره بدون علامت رخ دهد.

دلایل افسردگی اساسی چیست؟

هنوز هیچ دلیل مشخصی برای تعیین دلایل دقیق افسردگی اساسی وجود ندارد. با این حال استعداد ژنتیکی در بروزآن نقش دارد. دانشمندان بر این باورند که عوامل بیولوژیکی و محیطی ممکن است در بروز افسردگی اساسی نقش داشته باشند.برخی از عوامل محرک شامل مشکلات رژیم غذایی، مشکلات خواب مانند آپنه انسدادی خواب، شرایط پزشکی، زایمان و تغییرات فصلی هستند.

چه موقع باید کمک بگیرید؟

اگر احساس افسردگی می کنید و بر فعالیت های روزمره و روابط شما با عزیزانتان تأثیر می گذارد، از کسی کمک بگیرید.

پزشک چگونه افسردگی را تشخیص می دهد؟

پس از گرفتن شرح حال پزشکی، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا شرایط فیزیکی زمینه ای که باعث ایجاد علائم می شود را از بین ببرد. آزمایش خون خاصی مانند آزمایش خون کامل و آزمایش عملکرد تیروئید انجام خواهد شد.

متخصص بهداشت روان شما در مورد علائم، احساسات، افکار و رفتارهای شما سوال خواهد کرد.که معمولاً پرسشنامه ای برای ارزیابی بیشتر ارائه می شود. انجمن روانپزشکی آمریکا کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) را منتشر کرده است. بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند از معیارهای علائم اختلال افسردگی اساسی در DSM-5 برای تشخیص افسردگی اساسی استفاده کنند.

افسردگی اساسی چگونه درمان می شود؟

از دارو و روان درمانی برای درمان افراد مبتلا به افسردگی اساسی استفاده می شود. داروهای تجویزی علائم شما را به تدریج برطرف می کنند. شما می توانید از طریق مشاوره روانشناسی و رفتار درمانی با ملاقات با یک روانشناس یا یک ارائه دهنده بهداشت روان بهره مند شوید. بعضی اوقات ممکن است برای مدیریت اولیه افسردگی اساسی، بستری شدن در بیمارستان لازم باشد.

در اینجا برخی از داروهایی که دکتر شما برای درمان افسردگی اساسی استفاده کرده است آورده شده است. همیشه مزایا و عوارض جانبی احتمالی را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در میان بگذارید تا بدانید انتظار چه چیزی را بایدداشته باشید.

مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) اینها بی خطر هستند. عوارض جانبی حداقل است. آنها به افزایش روحیه و بزرگ شدن هیپوکامپ مغز، که مرکز خلق و خو و حافظه است، کمک می کنند. مثال: فلوکستین (پروزاک)، سرترالین (زولوفت)، سیتالوپرام (Celexa) مهارکننده های جذب مجدد سروتونین ( نوراپی نفرین (SNRI ها) ) دولوکستین (Cymbalta)، ونلافاکسین (Effexor XR)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای در مقایسه با داروهای ضد افسردگی جدید، موثر تر هستند اما عوارض جانبی بیشتری دارند.

مثال: ایمی پرامین (توفرانیل)، آمیتریپتیلین، نورتریپتیلین (پاملور)، پروتریپتیلین (ویواکتیل)، دوکسپین، تری مپرامین (سورمونتیل)، دسیپرامین (نورپرین)

داروهای ضد افسردگی غیر معمول:

بوپروپیون (Wellbutrin XL، Wellbutrin SR، Forfivo XL، Aplenzin)، نفازودون، ترازودون، میرتازاپین (Remeron) و ورتیوکسستین (Trintellix)

مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) این داروها درصورت عدم استفاده از داروهای دیگر تجویز می شوند.آنها می توانند با برخی از غذاها مانند پنیرها، شراب ها و ترشیجات فعل و انفعالات شدیدی داشته باشند.
بنابراین این نسخه ها با توصیه های غذایی همراه است. سابق: ترانیل سیپرومین (Parnate)، سلگیلین (Emsam)، فنلزین (Nardil) و ایزوکاربوکسازید (Marplan)

سایر داروها:

برخی از داروها را می توان به داروی ضد افسردگی اضافه کرد تا اثرات ضد افسردگی را تقویت کند. مثال: تثبیت کننده های خلقی یا داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد اضطراب و محرک

روانپزشک شما در مورد طول دوره درمان تصمیم خواهد گرفت. اعتقاد بر این است که ترکیب دارو (ها) با روان درمانی حمایتی یا درمان شناختی رفتاری بهترین مزایا را در درمان افسردگی اساسی خواهد داشت. در حقیقت تحقیقات نشان داده است که درمان شناختی رفتاری بهترین روش درمان افسردگی است. با این حال بسیاری از بیماران به بهترین وجه به ترکیبی از دارو و درمان پاسخ می دهند.

پیش آگهی افسردگی اساسی چیست؟

چشم انداز طولانی مدت برای بیماران مبتلا به افسردگی اساسی معمولاً خوب است. با داروهای مناسب و رفتار درمانی شناختی، شما شانس زیادی برای داشتن زندگی کامل و شاد و بدون بسیاری از دوره های تکراری دارید. اگر شما یا کسی که دوستش دارید با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، لطفاً بدون تأخیر از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود کمک بگیرید.