157847479

«سرعت انتقال»، «ارزان بودن» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» از جمله جذابیت‌های فضای مجازی به شمار می‌رود که در نبود آموزش استفاده صحیح از این فناوری ارتباطی، به حربه تهدید در دست سودجویان و ایجاد دردسر برای اقشار مختلف جامعه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، شنیدن خبرهای زرد و دروغین درباره فوت فلان سلبریتی یا دیدن فیلمی از شخصی در نقطه ای از دنیا که با خانواده اوقات می گذراند یا در مرکز بهداشت و یا خرید حضور می یابد پدیده ای است که حکایت از ذبح اخلاق در فضای مجازی دارد.

رفتاری خارج از شئونات اخلاقی که شاید در کوتاه مدت دست به دست بچرخد و لبخندی بر روی لب بنشاند اما آثار بلند مدتی بر روح و روان و زندگی فردی شخص شکار شده می گذارد، آثاری که گاه به سست شدن پیوند خانوادگی، نزاع و افسردگی و گاه تا حد مرگ و جنایت پیش می رود.

شاهد مدعا خبر شوک برانگیز فوت یکی از هنرمندان در روزهای نوروز بود که متفق القول اذهان عمومی را به چند سال قبل و انتشار فیلم مخفیانه از زندگی خصوصی وی برد که باعث به هم ریختن بسیاری مسایل در مورد متوفی شد یا خبر فوت دیگر بازیگری که بلافاصله از سوی وی تکذیب و عنوان کرد که از طریق پلیس فتا پیگیر منتشر کننده خبر خواهد شد.

کند وکاو در این که این بداخلاقی ها از کجا ناشی می شود و چگونه باید در مقابل آن واکنش نشان داد، موضوعی است که شهلا کاظمی پور جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا درباره آن توضیح داد و گفت: سرک کشیدن در زندگی خصوصی افراد پدیده جدیدی نیست و فقط روش آن عوض شده است.

وی درباره دلیل رواج این معضل یادآور شد: به طور معمول برخی افراد از روی سطحی نگری به محض اینکه فرصتی برای انتقام جویی یا حسدورزی می یابند حریم خصوصی افراد را در نظر نمی گیرند و به افشاگری می پردازند. این خصلت در حال حاضر به وسیله ابزار راحت تری مانند عکسبرداری یا فیلمبرداری مستندسازی و منتشر می شود.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه این موارد حکایت از تنزل فرهنگ جامعه دارد، خاطرنشان کرد: آنجا که با دوستی و مراودات مختلف وارد زندگی و حریم خصوصی یک نفر می شوند و سر بزنگاه به او ضربه می زنند.

کاظمی پور با بیان اینکه پیامدها و آسیب های این نفوذهای مخفیانه بسیار بغرنج و خطرناک است به آحاد مختلف جامعه توصیه کرد: باید روش ها و رفتارها را تغییر داد و زندگی شخصی را برای همه به اصطلاح سفره نکرد و با هر کسی دوست نشد یا تلاش کرد مراودات چارچوب بندی شده و حد و مرز داشته باشد تا حریم خصوصی محفوظ بماند.

وی ادامه داد: افشاء کننده قابل اصلاح نیست اما باید دانست انتشار حتی یک عکس شخصی از حریم خصوصی خود در فضای مجازی، اجازه ورود و سوءاستفاده به دیگران می‌دهد. پس برای اینکه جلوی این کارها گرفته شود و اعتماد عمومی از بین نرود باید در کنار ارایه آموزش همگانی، استفاده صحیح از فضای مجازی را به مردم آموخت و اینکه به افشاگری ها بها ندهند و نشان دهند که برایشان اهمیتی ندارد در اینصورت افشاگر وقتی ببیند که مشتری ندارد دست از این کار برمی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه متاسفانه تکنولوژی و دستاورد جدید بدون فرهنگ استفاده از آن وارد جامعه شده است گفت: هر فناوری و تکنولوژی، آموزش و مهارت استفاده می خواهد، اعمال قانون هم مانع از سودجویی های آسیب زا می شود اما شاهدیم که این قوانین در حد کاغذ مانده و در اجرا بسیار ضعیف است.

کاظمی پور در بخشی دیگری از این گفت وگو، درباره پیامد افشاگری ها از سوی مقامات تصریح کرد: این امر وقتی از سوی دولتمردان و مقامات صورت می گیرد آثار مخرب تری بر جامعه دارد زیرا مسوولان و مقامات گروه های مرجع جامعه هستند و با این کار، دیگر نمی توان از جوانان و نوجوانان توقع داشت که حریم خصوصی را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: همه افراد نام آور، مشهور و مسوول باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که تا آخر عمر نگاه به آنان همان است حتی وقتی از صحنه کنار می روند پس باید حرمت شغل و مقام خود را همواره حفظ کنند نه اینکه وقتی کنار رفتند حرمت شکنی کنند.

کاظمی پور با یادآوری اینکه استفاده نادرست از فناوری جدید و مشتری داشتن، باعث می شود یک عده برای افزایش دنبال کنندگان صفحه خود دست به هر کاری بزنند، خاطرنشان کرد: برای اینکه شاهد تکرار اتفاقات تلخ و ناگوار برای افراد نباشیم باید این فضا مدیریت شود و رها نباشد، در واقع هنر ما افزایش یا کم کردن سرعت اینترنت یا فیلترینگ آن نیست بلکه مدیریت آن است تا افراد برای پربیننده شدن صفحه خود دست به هر کاری نزنند که منجر به فوت یا جنایت نشود.

از: فاطمه دهقان نیری