164542657

ملی‌پوش اسبق دو و میدانی گفت: سالی که بر دو و میدانی کاران ایران گذشت به دلیل شیوع کرونا سرشار از استرس و تنش بود اما نتایج کسب شده در مسابقات داخلی چشمگیر بود.

لیلا ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از نظر من سالی که برای دو و میدانی زنان ایران گذشت، سال "وصله و پینه" بود زیرا ورزشکاران با هزار مکافات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرایط سخت و ترس و لرز تمرین کردند.

وی افزود: مسابقات داخلی در وضعیت بسته‌ای برگزار شد و استرس‌زا بود اما نتایج در بسیاری از ماده‌ها در بخش زنان و رده جوانان و نوجوانان به دلیل تلاش و انگیزه دو و میدانی کاران چشمگیر بود. اگر بسترسازی لازم در این رده‌ها انجام شود به نحو احسن بازدهی داریم و نتایج خوبی را شاهد هستیم.  

ملی‌پوش اسبق دو و میدانی یادآور شد: برای آنکه دو و میدانی‌کاران دروازه‌های مسابقات جهانی را باز کنند باید در سطح آسیا خیلی قوی باشند و مدال کسب کنند. ورزشکاران نباید تنها به یک مدال اکتفا کنند و باید هفت یا هشت مدال در آسیا بدست بیاورند و تجربه‌های زیادی را کسب کنند.

وی اضافه کرد: وقتی یک دو و میدانی کار تعدد مدال در آسیا داشته باشد، آن زمان می‌تواند دروازه‌های جهانی و المپیک را باز کند. در واقع یک دو و میدانی‌کار راه طولانی در پیش دارد، باید تا حدی رکوردشکنی کند و ریاضت بکشد تا به موفقیت برسد. در این مسیر نه تنها تلاش ورزشکار مهم است بلکه مربی کاردان نیز باید در کنار آن فرد حضور داشته باشد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مربی زن خوب در دو و میدانی نداریم، گفت: مربیانی که اکنون شاگردان آنان رکورد می‌زنند، هم‌دوره ما  و میدان دیده هستند و تجربه زیادی در این عرصه کسب کرده‌اند. نباید مربیان بگویند که جوان و بروز هستیم زیرا حرفی اشتباه است و هر ثانیه یک تکنیک یا تاکتیک جدید در ورزش بوجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در دو و میدانی مربیان زن خوب انگشت شمار هستند و شرایط سختی هم دارند. در هر صورت پتانسیل دو و میدانی در مربیان زن ضعیف است اما برای قوی کردن آنان باید دوره‌های مختلف برگزار یا خود آنان دانش خویش را بروزرسانی کنند. تفکر بسیاری از مربیان در سطح حرفه‌ای نیست و در سطح آموزش و پرورش است و مطالبی را عنوان می‌کنند که تابحال تجربه نکرده‌اند. مربیان باید پا به پای ورزشکاران دوره ببینند و علم خود را بروزرسانی کنند. متاسفانه در ایران از این قضیه مستثنی هستیم و مربی که باید خود بیشتر در این زمینه تلاش کند، کاری انجام نمی‌دهد.

ملی‌پوش اسبق دو و میدانی با اشاره به اینکه تنها داشتن مدرک بین المللی برای مربیان کافی نیست، گفت: باید از مربیان کار بکشند و استفاده کنند تا انگیزه لازم را در کنار ورزشکار تیم ملی داشته باشند و شاگردان خیلی خوبی را تحویل جامعه دهند. باید مربیان خوب خود را حفظ کنیم و مربیان خوب دیگری را پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: با آنکه در جهان شرایط بحرانی حاکم است اما ورزشکاران کشورهای مختلف به نحو احسن کار خود را انجام می‌دهند، همواره تمرین می‌کنند و هر روز بهتر از دیروز سختی را متحمل می‌شوند. برای آنکه مدال در آسیا، جهان و المپیک کسب کنند، زحمت زیادی می‌کشند. در واقع یک گروه خبره و حرفه‌ای باید بتوانند زنجیروار یکدیگر را هدایت کنند تا به مدال برسند.