همه ما از تفاوت‌های فیزیولوژیکی آشکار میان زنان و مردان آگاهیم. با این حال اکثر مردم متوجه نمی‌شوند که خطر و شدت برخی بیماری‌ها بین دو جنس زن و مرد متفاوت است. بسیاری از شرایط بهداشتی وجود دارند که شاید باور نکنیم بیشتر سراغ زنان می‌روند تا مردان.

بیماری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، همه ما از تفاوت‌های فیزیولوژیکی آشکار میان زنان و مردان آگاهیم. همچنین می‌دانیم برخی بیماری‌های خاص جنسیتی مانند سرطان تخمدان و سرطان پروستات دو جنس زن و مرد را درگیر خود می‌کنند. با این حال اکثر مردم متوجه نمی‌شوند که خطر و شدت برخی بیماری‌ها بین دو جنس زن و مرد متفاوت است. بسیاری از شرایط بهداشتی وجود دارند که شاید باور نکنیم بیشتر سراغ زنان می‌روند تا مردان:

  • میگرن

جالب است بدانید که میگرن در زنان سه برابر مردان است. نوع میگرن در زنان نیز با مردان متفاوت بوده و آنها نوع شدیدتر و طولانی تری را تجربه می‌کنند. البته با نشانه‌هایی مانند حساسیت به صدا و نور، مشکلات حاد بصری و حالت تهوع. محققان بر این باورند که این اختلافات در میگرن زنانه و مردانه به دلیل بالا بودن سطح استروژن در زنان است.

  • اضطراب

 بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان دو برابر مردان از اضطراب رنج می‌برند. چند توضیح احتمالی برای این وضعیت وجود دارد. اول این‌که نوسانات هورمونی زنان و شیمی مغز آنها، زنان را بیشتر مستعد ابتلا به اضطراب می‌کند. همچنین زنان تمایل دارند در مورد مسائل استرس زا عمیق‌تر فکر کنند در حالی که مردان تمرکز خود را کمتر روی مشکلات قرار می‌دهند.

  • بیماری آلزایمر

در ایالات متحده، دو سوم بیماران مبتلا به آلزایمر زنان هستند. هورمونها و ژنتیک در این میان اصلی‌ترین عوامل هستند. به عنوان مثال مطالعات نشان داده‌اند که زنان دارای ژنApoE-۴ بیشتر مستعد ابتلا به آلزایمر در مقایسه با مردان هستند.

  • پوکی استخوان

از هر ۱۰ میلیون آمریکایی مبتلا به پوکی استخوان، ۸۰ درصد زنان هستند. سطوح پایین استروژن پس از یائسگی باعث تسریع از دست رفتن استخوان‌ها در زنان می‌شود. همچنین زنان دارای تراکم استخوان کمتری نسبت به مردان هستند و این امر آنها را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد.

  • عفونت‌های دستگاه ادراری

زنان نه تنها خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را تجربه می‌کنند بلکه با افزایش سن، این خطر در آنها شدت می‌یابد. پس از یائسگی با ایجاد تغییرات در مثانه، خطر ابتلا به این عفونت‌ها بییشتر می‌شود. تغییرات هورمونی بعد از یائسگی تعداد باکتری‌های خوب در ناحیه تناسلی زنان را کاهش می‌دهد.

  • بیماری تیروئید

تخمین زده می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال، از کم کاری تیروئید رنج می‌برند.

  • سکته مغزی

تحقیقات نشان می‌دهد که سکته مغزی در زنان بیش از مردان است. همچنین زنان بیشتر از مردان سکته مغزی دوم را تجربه می‌کنند. میگرن، تغییرات بعد از یائسگی و فیبریلاسیون دهلیزی، خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان را بالا می‌برد.