156534056

کارشناس فوریت‌های اجتماعی بهزیستی گلستان با اعلام افزایش ۱۸ درصدی کودک‌آزاری در استان گفت: ۹۵ درصد از مجموع ۱۲۷ مورد کودک آزاری امسال گلستان توسط والدین انجام شد.

هانیه قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین موارد کودک آزاری امسال گلستان در گمیشان، علی آباد و گرگان گزارش شده است.

وی علت اغلب این رفتارها را معتادبودن کودک آزاران دانست و گفت: ۴۵ درصد این کودک آزاری ها از نوع غفلت در تربیت و رسیدگی کودک در مراحل رشد، ۲۵ درصد آزار جسمی، ۲۵ درصد آزار عاطفی و روانی و ۵ درصد آزار جنسی است.

به گفته قاسمی ۶۰ درصد از کودکان خشونت دیده امسال گلستان دختر بودند که بخش عمده این آزارها در گروه سنی ۵ تا ۱۳ سال صورت گرفت.

کارشناس فوریت‌های اجتماعی بهزیستی گلستان افزود: خانواده هایی که در آن کودک آزاری انجام می شود در ابتدا با اعزام مددکار و روانشناس مورد حمایت قرار می‌گیرند اما در صورت تکرار آزارها و طبق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، حضانت سرپرستان با حکم قضایی سلب می شود.

وی گفت که امسال حضانت ۲۴ کودک در گلستان به دلیل نبود شرایط زندگی در کنار خانواده از والدین سلب شد و این کودکان راهی پرورش‌گاه شدند.

قاسمی اظهار داشت: شهروندان در صورت مشاهده موارد کودک آزاری با خط تلفنی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس گرفته و اطلاعات کامل و دقیق از محل و مشخصات کودک در اختیار اورژانس اجتماعی بگذارند.

اورژانس اجتماعی استان گلستان با ۱۱۱ نیروی شرکتی و قراردادی در تمام شهرستان های استان به صورت شبانه روز آماده پاسخگویی است.

بدرفتاری با کودکان و افراد زیر ۱۸ سال از جمله وارد کردن صدمه جسمی و روحی، آزار و سوء استفاده جنسی و عاطفی و همچنین غفلت یا رفتار همراه با بی توجهی که منجر به آسیب نسبت به سلامت آن ها شود مصداق کودک آزاری بوده و جرم تلقی می شود.

سوء رفتار با کودکان تاثیرات دراز مدتی بر عزت نفس، رشد و سلامت آن ها گذاشته و اضطراب و افسردگی، خودکشی، فرار از منزل، طرد کردن والدین و رفتارهای ضد اجتماع را در پی خواهد داشت.