Sry

نزدیک به 10 ماه از حضور مهمان ناخوانده ویروس کووید 19 در کشورمان می‌گذرد و یکی از مهمترین مسائلی که این روزها به چشم می‌آید و افراد را دچار بحران‌های روحی و روانی کرده است، بحث سوگ و سوگواری است. بسیاری از خانواده‌ها در این ایام عزیزی را از دست داده‌اند و یا اینکه در اطرافشان کسانی بودند که عزیز از دست دادند اما باتوجه به شرایط موجود امکان سوگواری و بودن در کنار عزیزانشان را ندارند پس لازم است در این زمینه مباحثی برای آگاهی عمومی افراد مطرح شود تا افراد یاد بگیرند چگونه با فوت عزیزشان کنار بیایند و با اطرافیانشان که عزیزی از دست داده است، چگونه رفتار کنند.

رضا محمدمهر، روان‌شناس سلامت و رئیس مرکز مشاوره ابونصر فارابی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به نحوه کنار آمدن با مرگ عزیزان در شرایط کرونایی گفت: انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند که نیاز به همدلی و همدردی با عزیزانشان دارند چون این همدلی برای آنها آرامش و آسایش به همراه می‌آورد و کمک می‌کند تا سریع‌تر با شرایط سازگار شوند و با غم و اندوه وارد شده کنار بیایند درواقع باید گفت در این شرایط کرونایی که وضعیت مبهمی در جهان حاکم است، باید راه‌های سازگاری را یاد بگیریم و بتوانیم خودمان را با شرایط وفق دهیم.

او افزود: من این جمله که می‌گویند افراد در شرایط کرونایی نمی‌توانند مراسم عزاداری برگزار کنند را قبول ندارم چرا که جمله غلطی‌ست، در این شرایط هم می‌توان مراسم برگزار کرد اما به صورت مجازی. همانطور که در سال‌های قبل هم افرادی که خارج از کشور بودند به این شکل در مراسم عزیزانشان حضور پیدا می‌کردند و پا به پای داغدیدگان عزاداری می‌کردند.

محمد مهر تصریح کرد: براساس توصیه‌های بهداشتی اگر خانواده‌ای به دلیل کرونا عزیز خود را از دست داد نباید مراسم حضوری برگزار کند اما به این معنی نیست که باید تک و تنها در خانه بنشیند و بدون همراهی و همدری غم و اندوه خود را التیام بخشد پس در وهله مهم این است که باور برگزاری مراسم مجازی بین مردم جا بیفتد چون کسی که عزیزی از دست می‌دهد قطعا نیاز به همراهی دیگران دارد و به تنهایی نمی‌تواند از پَس آن بربیاد.


این روانشناس سلامت در ادامه گفت: به اعتقاد من رابطه‌ای که بین افراد در فضای مجازی به وجود می‌آید بسیار قوی‌تر از ارتباطی‌ست که در مراسم‌های عزاداری حضوری اتفاق می‌افتد چون معمولا در مراسم‌های حضوری ارتباط گرم و صمیمی بین افراد برقرار نمی‌شد و معمولا در یک گوشه‌ای می‌نشینند و تسلیت می‌گویند اما در فضای مجازی می‌توان ارتباط بسیار صمیمانه‌تر و گرم‌تر برقرار کرد بنابراین تاکید بنده بر این است که به همان جدیتی که مصر هستیم مراسم حضوری نداشته باشیم باید مصر باشیم مراسم غیرمجازی برگزار کنیم.

محمدمهر به نقش مهم اطرافیان خانواده عزادار اشاره کرد و افزود: طبیعتا خانواده‌ای که داغدار است و روزها درگیر بیماری و بیمارستان بوده حال و حوصله برقراری تماس تصویری و برگزاری مراسم مجازی ندارد پس این وظیفه مهم اطرافیان است که شرایط را مهیا کنند؛ یعنی به اقوام و فامیل اطلاع دهند در یک روز و ساعت مشخص در شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ، اسکایپ، اسکای روم و... آنلاین شوند تا دور هم قرآن و فاتحه بخوانند، خاطراتی از محروم تعریف کنند، به خانواده فرد تسلی دهند و شبیه مراسم حضوری را به شکل مجازی برگزار کنند.

او تاکید کرد: به اعتقاد من چون این مراسم مجازی قابلیت ذخیره شدن را دارد تاثیر آن دوچندان است یعنی خانواده محروم هر زمانی که احساس دلتنگی کردند می‌توانند مراسم عزاداری مجازی عزیزشان را تماشا کنند و حضور اقوام، فامیل، آشنا و.. برای آنها تسلی خاطر شود.

این روانشناس و مشاور خانواده در پایان گفت: به عنوان یک روانشناس مهم ترین توصیه من به کسانی که اطرافیانشان داغدیده هستند این است که مراسم عزاداری مجازی برگزار کنند و عزیزان خود را در این شرایط که بیش از همیشه نیاز به دیگران دارند را تنها نگذارند.