157741066

طرح جامع تغذیه سالم و سلامت زنان روستایی با احداث باغچه‌های خانگی در بیش از ۱۵۰ روستای مازندران به اجرا درآمده است.

 اجرای این طرح که از طرح های مشترک میان جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت است، با همکاری مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها و دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل با هدف آموزش و ترویج تغذیه سالم در جامعه زنان روستایی مازندران از سال گذشته آغاز شد.

کارشناس مسئول امور زنان روستایی و عشایری سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استقبال بانوان روستایی استان از این طرح را زیاد توصیف کرد و گفت: به همین دلیل هم به جای ۱۱۰ روستا که سهمیه استان بود، طرح در ۱۵۰ روستا در حال اجرا است.

فاطمه یساری افزود: قرار بر این بود که طرح در پنج روستای هر یک از ۲۲ شهرستان استان اجرایی شود ولی استقبال زیاد باعث شد که روستاهای بیشتری وارد اجرا طرح شوند.

وی هدف اصلی این طرح را بهبود وضعیت تغذیه زنان با دو راهبرد اصلی آموزش و کشت جایگزین دانست و توضیح داد: برای پیشگیری از شیوع بیماری های غیرواگیر که بیشتر به دلیل مصرف زیاد قند، نمک و چربی، مصرف کم سبزی و میوه و دریافت ناکافی فیبر غذایی ایجاد می شود، وجود باغچه ها در بیشتر منازل روستایی فرصتی برای تولید محصولات سالم در باغچه ها و تغذیه سالم است.

کارشناس مسئول امور زنان روستایی و عشایری سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بهورزان خانه های بهداشت روستایی با همکاری کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی بر اساس برنامه دهیاران روستاهای تحت پوشش اجرای این طرح دوره آموزشی را برگزار می کنند و تمرکز اصلی برنامه های آموزشی هم فرهنگ سازی و ترویج مصرف غذاهای ایرانی و استفاده از ظرفیت زمین‌های در دسترس زنان روستایی و عشایر برای گسترش کاشت سبزیجات است.

وی افزود: طبق آموزش کارشناسان کشاورزی، در طول دوره رشد گیاهان به منظور مبارزه علیه آفات، بیماری ها و علف های هرز مزرعه از هیچ گونه سموم شیمیایی استفاده نمی شود و صرفاً مبارزه با علف های هرز به صورت دستی صورت می پذیرد.

یساری با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار هزار نفر از زنان استان عضو صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی هستند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی از زنان خلاق و دارای طرح های کشاورزی کوچک از طریق این صندوق با پرداخت تسهیلات؛ حمایت ویژه ای می کند.

یساری بیان داشت: بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد اشتغال برای زنان روستایی و توسعه صنایع کوچک و خانگی خاص زنان روستایی، کاهش مهاجرت از روستا، کاهش فقر و ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی زنان در روستا از اهداف صندوق‌های خرد روستایی است.

تولیدات محصولات سالم، افزایش در واحد سطح، تولید محصولات هایتک و دانش محور از برنامه های جهاد کشاورزی مازندران است.

استان مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور، سالانه ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

طبق اعلام رسمی برنامه سازمان جهاد کشاورزی مازندران ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی استان باید از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنونی به ۱۰ میلیون تن طی ۲ سال آینده افزایش یاید و این ظرفیت با ارتقا کمی و کیفی محصولات کشاورزی از روش سنتی به مدرن محقق می شود.

براساس سرشماری سال ۹۵، حدود ۴۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران در ۲ هزار و ۴۳۲ روستای بالای ۲۰ خانوار سکونت دارند.