124995127 356815985625192 5899911999940124376 N1

اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران در آستانه هفته كتاب و كتابخواني ، بر حجم اقداماتش نشست خبري با خبرنگاران استان را تدبير كرد تا ضمن ارائه گزارش عملكرد به مردم شريف استان و اصحاب رسانه ، سياست هاي راهبردي اش را در حوزه كتاب و كتابخانه هاي عمومي تبيين نمايد و دست ياري رسانه ها را در ترويج فرهنگ مطالعه بفشارد .

دكتر آرزو وليپور با بيان اين مطلب كه اقدامات كتابخانه هاي عمومي استان در فضاي شيشه اي قابل لمس و رويت است به ماموريت هاي متعدد به غرب استان در شرايط حاد كرونايي براي بررسي فعاليت عملكرد كتابخانه هاي عمومي در شهرستانها اشاره كرد و گزارش عملكرد اقداماتش را از مدت مشابه سال قبل تا به امروز در سه محور فرهنگي، عمراني و كسب رتبه هاي كشوري در حوزه كتاب جمعبندي نمود .

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران به لزوم تغيير نگاه مردم به كتاب ، معرفي و  تعريف بسته هاي فرهنگي  و كتاب هاي مفيد و متناسب با سليقه و ذائقه مردم  تأكيد كرد و افزود : بايد از همه فرصت ها براي آگاهي بخشي به جامعه استفاده نمود و از اين رو كتابخانه هاي عمومي از هر فرصت و مناسبتي براي آشنا كردن مردم با مطالعه و كتابخواني استفاده کرده  كه برگزاري جشنواره ك مثل كتاب و ك مثل كودك به مناسبت هفته كودك ، جشنواره كتاب ياران استان ويژه دانش آموزان و بيشمار برنامه هاي فرهنگي در ايام سال نمونه بارز اين دست از اقدامات مي باشد .

دكتر آرزو وليپور با مروري بر اقدامات كتابخانه هاي استان در حوادث ناگواري نظير سيل و زلزله و سوختن كتابخانه عمومي شهريار در پي اغتشاشات آبان ماه سال گذشته گفت: با اجراي طرح هاي فرهنگي كه مشاركت عمومي گسترده اي را در استان و به تبع آن در كشور به همراه داشت ، خوشبختانه در تمامي اين بحران ها توانستيم در كنار مردم بوده و علاوه بر بسته هاي فرهنگي ، با حفظ شأنيت افراد ، نسبت به هديه دادن كمك هاي معيشتي به مردم و همچنين تجهيز و بهسازي كتابخانه عمومي شهريار نقش موثري را ايفا كنيم .

برگزاري جشنواره هاي متعدد ، پويش هاي فرهنگي مختلف و نشست هاي ادبي صبح و يا عصري با شعر ومحافل معرفي كتاب همراه با  نقل خاطرات جانبازان نمونه اي از اقداماتي بود كه دكتر آرزو وليپور در حوزه كتابخانه هاي عمومي از ان ياد كرد .

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان به كتابهاي ويتريني دفاتر برخي از مديران كل در استان هم گريزي زد و با يادآوري طرح اهداي كتابهاي كتابخانه هاي دفاتر مديران به كتابخانه هاي مناطق محروم ، بار ديگر مديران را دعوت به استقبال از اين طرح نمود و گفت: هر چند كه تعداد كمي از دستگاه هاي اجرايي در اين طرح همراهي كردند اما انتظار ما براي جلب مشاركت مديران در تكميل منابع كتابخانه هاي مناطق محروم کمتر از حد انتظار محقق شده است .

دكتر آرزو وليپور به برگزاري كافه كتاب ، نشست صميمي با نويسندگان ملي و استاني نيز اشاره كرد و گفت: براي بازدهي مطلوب و افزايش بهره وري برنامه ها تمامي اقدامات كتابخانه هاي عمومي به صورت منطقه اي در غرب و شرق استان برگزار شد تا با افزايش مخاطبان برنامه ها ، شاهد نتايج اثرگذار اجراي اين طرح ها در استان باشيم .

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان با اشاره به تجليل از دختران كتابخوان و طرح تابستان شاد گفت: در شرايطي كه وزارت ارشاد هر گونه فعاليت را براي جلوگيري از شيوع ويروس كرونا متوقف كرده بود اما تدبير نهاد كتابخانه هاي عمومي براي برگزاري مجازي جشنواره رضوي ، ابتكاري بود كه تهديد را تبديل به فرصت كرد و در شرايطي كه در خانه ماندن توصيه مي شد ، مسابقه كتابخواني رضوي توانست 83 هزار نفر را به شبكه مجازي مسابقه جشنواره رضوي سوق دهد كه اين رقم با توجه به شرايط رقم بسيار قابل توجهي است و قادر شداستان مازندران را بعد از خراسان رضوي در جايگاه مهم كشوري قرار دهد .

وي كتابخانه هاي عمومي را كانون و قرارگاه فرهنگي و سنگر دفاع از ارزش هاي انقلاب برشمرد و افزود: از اين رو برگزاري كانون هاي ادبي ، كلاس هاي متعدد و آسيب شناسي فرهنگي در كنار رسالت اصلي كتابخانه هاي عمومي در مکان کتابخانه های عمومی برگزار مي شود .

دكتر آرزو وليپور به توليد محتواي بيش از 600 دقيقه در يك سال گذشته اشاره كرد و گفت: 6 عصر شعر مجازي ، 10 شب و 10 محفل ملي در محرم ، حسينيه كتاب با هدف معرفي كتاب توسط مداحان و سخنرانان در ايام محرم ، تقويت و تربيت سفيران كتاب شامل دانش آموزان دختر و پسر و اعزام آنها به دستگاه هاي اجرايي و مدارس براي معرفي كتاب و همچنين استفاده از ظرفيت صدا و سيماي مركز استان براي تبيين اهداف كتابخانه هاي عمومي گوشه اي از اقدامات اين اداره كل است.

مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران به برگزاري 175 نمايشگاه كتاب مجازي – 13 رونمايي و نقد و بررسي مجازي كتاب نیز اشاره  داشت و گفت: پويش هاي مردمي مختلفي از سوي كتابخانه هاي عمومي پايه ريزي شد كه در فاصله كوتاهي تبدیل به پویش های ملی شد . پويش هر خانه يك كتابخانه شاهد اين مدعاست چرا كه به محض شروع فعاليت آن ، اين پويش به عنوان يك کمپین ملي مورد پيگيري قرار گرفت و دبيرخانه آن نيز در استان مازندران پيش بيني شد و بر اساس ان 5700 ويدئو يك دقيقه از مردم سراسر دنيا به دبيرخانه ارسال شد كه در آن افراد به مدت يك دقيقه به معرفي كتاب پرداختند .

دكتر آرزو وليپور به توليد 4000 فيلم توسط كتابداران و پشتيباني از 90 شبكه مجازي در نرم افزارهای اينستاگرام و بله براي ترويج فرهنگ مطالعه اشاره و تصريح كرد : در طول بيش از 3 سال گذشته هيچ کلنگي را به زمين نزديم چرا كه سخت معتقد بوديم 46 پروژه نيمه تمام استان بايد به سرانجام برسد كه خوشبختانه با تلاش و همت مجموعه همكارانم 12 پروژه افتتاح شد . اما به لطف الهي در سالي كه گذشت به همت خيران استان 2 پروژه مهم استان كلنگ زني شد كه تماما زمين و هزينه ساخت آن توسط خيرين استان تأمين شده است.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان به طراحي يك كانال در نرم افزار شاد به عنوان كتاب شاد به همت كتابخانه هاي عمومي استان گريزي زد و گفت: اين طرح با همكاري آموزش و پرورش براي اولين بار در استان مازندران كليد مي خورد و همچنین يك تيم قوي و توانمند گرد هم آمدند و به توليد محتواي غني دست يافتند و به زودي در كنار خانواده ها كمك خواهند كرد تا دانش آموزاني فهيم و آگاه رشد يابند.

دكتر آرزو وليپور با اعلام آمار 116 كتابخانه در سطح استان گفت: از آبان سال گذشته تا به امروز 5 كتابخانه اضافه شد و 18 دوره آموزشي براي كتابداران برگزار گرديد .

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ازفرمانداران استان و به خصوص استاندار مازندران به طور ويژه تقدير كرد و اعلام نمود با حمايت هاي احمد حسين زادگان استاندار مازندران ، انجمن كتابخانه هاي عمومي استان توانست از رتبه مقام اولي خود طي چند سال متوالي دفاع كند .

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان در پاسخ يكي از خبرنگاران در خصوص كتابخانه مركزي استان گفت: بعد از سفر جناب آقاي دكتر نوبخت قول تخصيص اعتبار براي تكميل آن تا پايان سال را گرفتيم و متعاقب آن 21 ميليارد تومان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي اين پروژه اختصاص يافت كه تنها 3 ميليارد آن به كتابخانه هاي عمومي در حال حاضر تخصيص يافت كه اگر اين تخصيص به صورت صد در صدي انجام شود تا پايان سال اين پروژه به بهره برداري مي رسد در غير اين صورت نخواهيم توانست شاهد افتتاح آن تا پايان سال باشيم .

ايشان به كسب رتبه هاي برتر استان در جشنواره رضوي ، مسابقه كتابخواني امر به معروف و نهي از منكر، مسابقه كرونا را شكست مي دهيم و كتاب خوانان عاشورايي به عنوان نمونه اي از ده ها مسابقه و جشنواره برگزار شده در كشور نام برد كه مازندران توانست در آن حائز مقام هاي برتر كشوري شود . همچنين دكتر وليپور از برگزاري مسابقه كتاب و رسانه در اسفند ماه سال جاري نيز خبر داد و گفت با وجود خبرنگاران و رسانه هاي توانمند استان انتظار رتبه آوري در اين بخش هم محتمل است.

وي در پايان سخنانش از مردم هميشه در صحنه استان تقدير كرد و توصيه كرد در اين شرايط سخت كرونا ، مبارزه با ويروس جهل و ناداني را فراموش نكنيم كه تنها راه مبارزه با آن مطالعه مفيد است .

دکتر ولیپور افزود : امروز اگر مديران ما مسلط به دانش روز نباشند ، حرفي براي گفتن و كاري شايسته مردم نمي توانند انجام دهند