1151967 570

کیک شربتی که کیک گلاب یا کیک باقلوا هم نیز به آن گفته میشود معمولا در مراسم عزاداری بیشتر استفاده می شود تا در مراسمات شادی، که دلیل این کار هنوز مشخص نشده است که کیک به این زیبایی و خوش عطر و طعم، بیشتر در مراسمات عزاداری سرو می شود.

اما ناگفته نماند که شربتی دوستان در دورهمی های خود با کیک شربتی از مهمانان خود پذیرایی میکنند. پیشنهاد پارسی دی به شما عزیزان این است که با نظر و سلیقه خود در هر مراسمی که هستید کیک شربتی تهیه کنید و از طعم دلمزه آن لذت ببرید. 

مواد لازم برای تهیه کیک شربتی 

مواد لازم برای کیک

  • آرد سفید ۲ لیوان
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • زعفران دم کرده ۱ استکان
  • شکر نصف لیوان
  • روغن مایع نصف لیوان
  • آب ۱ لیوان
  • خلال پسته و بادام و یا پودر پسته برای تزئین
  • وانیل ۱ قاشق چایخوری سر صاف
  • بکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای شربت

  • شکر ۱ لیوان
  • آب ۱ لیوان
  • عرق هل و گلاب با هم یک لیوان
  • زعفران دم کرده نصف استکان

 

طرز تهیه کیک یک تخم مرغی ساده و خوشمزه و پف زیاد با یک لیوان آرد

برای آماده کردن یک کیک خوشمزه که حسابی پف کرده و رویش ترک خورده، همیشه به مواد غذایی متنوعی نیاز ندارید. اگر در یخچالتان … 

طرز تهیه کیک شربتی 

مرحله اول: فر

خوب است برای داشتن کیک شربتی عالی و یا برای پخت هر نوع کیک و شیرینی ابتدا فر را بر روی حرارت ۱۵۰-۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت زمان ۱۵ دقیقه زمان دهید تا فر کاملا گرم شود و شما هم در این فرصت مواد کیک را آماده سازی کنید.

 

مرحله دوم: تخم مرغ

برای آماده سازی کیک ابتدا میزان تخم مرغی که دارید را در ۲ ظرف جداگانه، زرده و سفیده را از هم جدا کنید و ابتدا کار را با سفیده تخم مرغ شروع کنید. سفیده را با کمک هم زن برقی با سرعت بالا در حدود ۳ دقیقه بزنید تا کف کند و وانیل را به همراه نصف لیوان شکر به سفیده تخم مرغ اضافه کنید. سفیده تخم مرغ که فرم گرفت تا پایان کار برای ترکیب همه مواد آن را در یخچال قرار دهید.

زرده های تخم مرغ را به همراه بقیه شکر با دور بالای همزن هم بزنید. لازم است که در همینجا نکته ای را به شما بگوییم راجع به مفتول همزن؛ که بعد از کار با سفیده تخم مرغ نیازی نیست که همزن را بشوئید، همین که کمی با دست تمیز شود کافی است. پس همینطور که گفته شد زرده و شکر را خوب با سرعت بالا بزنید.

 

مرحله سوم: مایعات کیک

بعد از ۵ دقیقه هم زدن ترکیب زرده و شکر مایعات را که شامل زعفران، آب و روغن می باشد را یکی یکی به ترکیب زرده اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 

مرحله چهارم: آرد

مواد زرده که خوب آماده شد ابتدا سفیده تخم مرغ که فرم داده اید و در یخچال گذاشته اید را از یخچال در بیاورید و به کمک لیسک سفیده را به ترکیب زرده اضافه کنید و به صورت دورانی هم بزنید و آرد را به همراه بیکینگ پودر ۳ مرتبه از الک رد کنید و به ترکیب مایه کیک اضافه کنید.

برای قالب کیک می توانید از تابه باقلوا و یا دیس پیرکس نیز استفاده کنید. کمی کف تابه را چرب کنید و آرد پاشی کنید و مایع کیک شربتی را به قالب برزید.

 

مرحله پنجم: پخت کیک شربتی قزوین

در این مرحله قالب کیک شربتی را در فر از قبل گرم شده بگذارید و با همان مقدار حرارت به مدت ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا کیک بپزد. پس از گذشت زمان کیک شربتی آماده شده را از فر در بیاورید و ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید کمی خنک شود و بعد کیک را از قالب به راحتی خارج کنید و روی توری قرار دهید تا کاملا خنک شود.

 

مرحله ششم: آماده سازی شربت

برای تهیه شربت کیک شربتی نیز شکر را به همراه آب داخل یک قابلمه کوچک یا شیر جوش با حرارت متوسط قرار دهید و هم بزنید تا شکر آب شود. وقتی در اطراف ظرف شروع به مروارید زدن کرد متوجه میشوید که شربت در حال آماده شدن است و عرق هل و گلاب را به همراه زعفران به شربت اضافه نمائید و از روی حرارت بردارید. کمی هم بزنید که زود تر شربت خنک شود.

 

مرحله هفتم: پایان کار

خب در این مرحله دیگر کاری نمی ماند جز اینکه شربت سرد شده را بر روی کیک آماده شده و سرد شده به صورت یکدست و یکنواخت بریزیم. شربتی شما آماده است میتوانید کیک شربتی را به شکل لوزی های باقلوای قزوین و یا به شکل مربع های کوچک برش بزنید و آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید و به همراه پودر پسته و یا خلال پسته و بادام و همینطور برای زیبایی بیشتر از غنچه گل محمدی نیز استفاده کنید.

 

طرز تهیه کیک پای سیب خانگی و خوشمزه به روش قنادی

یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین شیرینی های جهان کیک پای سیب است. پای در واقع خمیری به نام کراست است که … 

نکات کمک کننده در تهیه کیک شربتی 

  1. برای راحت خارج کردن کیک از قالب می توانید از یک ورق کاغذ روغنی کمک بگیرید.

  2. به کیک بدون شربت کیک شربتی، کیک گلاب نیز می گویند.

  3. برای جداسازی زرده و سفیده دقت کنید که از زرده در سفیده باقی نماند ولی اگر از سفیده در زرده بماند مشکل ساز نمیشود.

  4. دقت فرمائید در پایان کار کیک را خیلی هم نزنید به این دلیل که پف کیک کم می شود.

  5. دستوری که برای تهیه کیک شربتی در پارسی دی مطالعه می فرمائید اصلی ترین دستور تهیه کیک شربتی است با تمام نکات کلیدی و مهم.

منبع: پارسی دی