به گزارش خبرنگار مهر، در هفت ماه نخست سال ۹۹، یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۲۹۳ نفر برای اهدای خون در سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد مراجعه ۸۸۲ هزار و ۱۰۶ واحد خون اهدا شده است.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به اینکه در هفت ماه نخست سال جاری بانوان استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان اقبال بیشتری به اهدای خون داشتند، گفت: شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۵ درصد است.

الهام خلف عادلی مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در امور بانوان، با اشاره به بیماران تالاسمی، سرطانی، پیوندی، نوزادان و مادران باردار گفت: خیلی از این بیماران تنها با مصرف خون اهدایی مردم قادر به ادامه زندگی هستند و رسالت سازمان که تأمین خون سالم و کافی برای نیازمندان است بدون داشتن داوطلبانی که انگیزه‌های خداپسندانه و نوعدوستانه دارند، ممکن نیست.

وی، اهداکنندگان خون را سرمایه اصلی سازمان انتقال خون کشور دانست و افزود: آمار اهدای خون بانوان کشور با افزایشی یک درصدی به ۵ درصد رسیده است، در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی این آمار ۵۰ درصد و در کشورهای همسایه تا ۱۵ درصد می‌رسد.

خلف عادلی، با اشاره به پویش اهدای خون بانوان در هفته سلامت که اردیبهشت ماه اجرا شد و پویش هر خانه یک پایگاه انتقال خون که پس از آن به اجرا در آمد، گفت: در مقطعی که به خاطر شیوع کرونا با بحران کمبود خون مواجه بودیم و جراحی‌های انتخابی را از اولویت تأمین خون کنار گذاشتیم، این اهدای جمعی و همدلانه کمک بزرگی بود که امیدواریم با برنامه ریزی مناسب تداوم یابد.

وی به اشاره به افزایش مشارکت بانوان برای اهدای خون در کشور، افزود: بانوان قادرند هر ۴ ماه یک بار خون اهدا کنند.

گیلدا اسماعیلی فر پزشک دفتر جذب و نگهداری اهداکنندگان خون ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به باورهای غلط بانوان در اهدای خون، گفت: بانوان فکر می‌کنند که کم خون هستند و اهدای خون سبب ضعف آنها می‌شود اما طبق مستندات تنها ۲۰ درصد بانوان دچار کم خونی هستند و تست هموگلوبین و مشاوره با پزشک اهدا سبب می‌شود این افراد از اهدای خون معاف شوند.

وی افزود: شرایط اهدای بانوان تفاوت چندانی با مردان ندارد شرایط عمومی شامل سن ۱۸ تا ۶۰ سال و وزن بالای ۵۰ کیلو گرم است و مردان ۴ بار در سال خون اهدا می‌کنند در حالی که بانوان تنها ۳ بار مجاز به این کار هستند.

اسماعیلی فر گفت: سطح هموگلوبین بالای ۱۲ برای بانوان قابل قبول به حساب می‌آید و اگر بانوان باردار باشند مجاز به اهدای خون نیستند. بانوان شیرده نیز از این کار معاف هستند و اگر بانویی شیردهی نداشته باشد ۶ هفته پس از زایمان قادر است خون اهدا کند اما کسانی که دچار سقط جنین می‌شوند تا ۶ ماه از اهدای خون معاف هستند.

این پزشک دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون سازمان انتقال خون ایران، تاکید کرد: ترس‌ها و باورهای غلط اگر از ذهن بانوان جامعه ما ریشه کن شود، نهادینه کردن فرهنگ اهدای خون در میان آنان ساده‌تر خواهد بود.