207438

استان مازندران در دو پویش ملی «کتابخوانان عاشورایی» و «خادم ارباب کیست؟» خوش درخشید و موفق به کسب دو رتبه کشوری شد.

 معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد هم‌زمان با هفدهم ربیع‌الاول، روز ولادت با سعادت پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) برگزیدگان دو پویش «کتابخوانان عاشورایی» و «خادم ارباب کیست؟» را که در ایام محرم و صفر به‌صورت ملی برگزار شده بود را معرفی کرد.

در پویش ملی خادم ارباب کیست که با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مؤسسه پویش مهربرنا با محوریت کتاب خادم ارباب کیست؛  ۴۰۶۴۳ نفر شرکت کرده و ۸۶۶۱ اثر به مرحله قرعه‌کشی راه یافتند. از میان آثار رسیده ۱۵۱۰ اثر در مرحله اولیه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال و در نهایت بر اساس داوری صورت‌گرفته اسامی ۲۲۰ برگزیده این پویش معرفی شدند.

استان‌های تهران، لرستان، اصفهان، مازندران و چهارمحال‌وبختیاری بیشترین میزان مشارکت‌کننده را داشتند.

شاخص‌هایی که در انتخاب کیفی آثار نقش داشته است، خلاقیت و نوآوری، تناسب با سن، ارتباط با موضوع پویش و ... بوده است و به برگزیدگان جایزه نقدی، یک جلد از منبع مسابقه و بسته تبرکی امام رضا (ع) به همراه لوح یادبود اهداء خواهد شد.

پویش ملی کتابخوانان عاشورایی با محوریت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از روز عاشورا آغاز شد و تا ۲۸ صفر ادامه یافت و در قالب‌هایی چون معرفی کتاب با موضوعات عاشورا، محرم، صفر، اربعین امام حسین علیه‌السلام، پاراگراف کتاب (معرفی کتاب عاشورایی در یک متن)، نقاشی (ویژه کودکان بر اساس وقایع عاشورا)، استوری و پست در صفحات اینستاگرام با معرفی کتب عاشورایی، تولید پوستر معرفی کتاب عاشورایی و موشن گرافی با هدف تبیین قیام عاشورا و آشنایی مخاطبین با سیره امام حسین (ع) از طریق فعالیت‌های ترویجی برای دو گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال برگزار شد.

استان خراسان رضوی با ۷۱۳ اثر، استان مازندران با ارسال ۷۱ اثر، استان خراسان جنوبی با ۴۶ اثر، کرمانشاه ۲۲ اثر، خوزستان ۱۶ اثر و اصفهان با ۱۵ در این پویش بیشترین مشارکت را داشتند که به برگزیدگان بسته به نوع مسابقه، جوایز نقدی از سوی دبیرخانه جشنواره اهداء می‌شود.