1150583 747

همه ما یادمان است که در خانه ی مادربزرگ ها همیشه یک فضای صمیمی، پر از عطر نان و بوی تازگی بود. همه ما این چنین فکر می کنیم که دیگر این روزها کسی در خانه اش نان تهیه نمی کند و معمولا ما همه چیز را از بیرون باید تهیه کنیم.

اگر چه طعم نان هایی که در تنور تهیه می شد مزه دیگری داشت ولی این روزها با استفاده از فرهای برقی می توان نان تهیه کرد و از طعم و بوی آن لذت برد. نان فانتزی علاقه مندان خود را دارد و عطر آنها می تواند بسیار خوشایند باشد.

مواد لازم برای تهیه نان فانتزی خانگی

  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • شکر ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
  • شیر ولرم ۱ لیوان
  • خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
  • آرد سفید ۲ تا ۳ لیوان
  • نمک نوک قاشق

 

طرز تهیه نان خرمایی مجلسی ساده با خمیر مایه به روش اصیل کرمانشاهی

نان خرمایی را می توانید برای وعده صبحانه با برای میان وعده میل کنید. همچنین در وعده افطار در ماه رمضان به عنوان افطاری سرو … 

طرز تهیه نان فانتزی خانگی

مرحله اول: خمیر مایع

در یک کاسه گود، شیر ولرم ( شیر داغی که دست را نسوزاند ) را با خمیر مایه مخلوط کنید، سپس شکر را نیز اضافه کرده و مخلوط کنید. زمان دهید تا خمیر مایع عمل کند.

 

مرحله دوم: تخم مرغ

روغن و یک زرده تخم مرغ را نیز اضافه نمائید. با مفتول دستی هم بزنید تا تخم مرغ از لختگی در بیاید.

 

مرحله سوم: آماده سازی خمیر نان فانتزی

خمیر مایع که عمل آمد آن را به ظرف تخم مرغ و روغن اضافه کنید. ترکیبات را کمی مخلوط کنید و سپس آردی که چند بار الک شده است را قاشق قاشق اضافه کنید تا اندازه ای که بتوانید خمیر را با دست تان بلند کنید ( آرد را زیاد نریزید، فقط تا اندازه ای که چسبندگی خمیر از بین برود ) در این مرحله خمیر را با دست بگیرید و مدام به کف ظرف بکوبید و ورز دهید و چندین بار تکرار کنید ( مهمترین بخش تهیه نان ورز دادن آن است).

 

مرحله چهارم: استراحت خمیر نان فانتزی

پس از بدست آوردن خمیری نرم و لطیف آن را درون کاسه ای که چرب شده است قرار دهید و روی آن را با چاقو یک شکل + بزنید. در جای گرمی به خمیر یک ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر نان فانتزی دو برابر شود.

 

مرحله پنجم: تقسیم کردن

پس از مدت استراحت خمیر نان فانتزی، خمیر را کمی ورز داده و به تکه هایی یک اندازه تقسیم کنید. پس از برش زدن کمی دیگر خمیر ها را ورز دهید و با وردنه خمیرها را باز کنید.

 

مرحله ششم: پخت نان فاننزی

روی ظرف یا سینی مورد نظر را کمی چرب کنید و خمیر را به شکل دلخواه حالت دهید ( هر شکل و طرحی که دوست دارید ). روی خمیرها پارچه ای بیندازید و مدت ۳۰ دقیقه به خمیرها استراحت دهید تا کمی دیگر نیز حجم پیدا کنند. سپس مقداری کره یا روغن را با ۱ زرده تخم مرغ و کمی شیر مخلوط کنید و روی خمیرهای نان فانتزی بمالید و روی آن نیز کمی کنجد بپاشید. ظرف نان را درون فری که از قبل با حرارت ۱۵۰-۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کرده اید به مدت ۲۰ – ۳۰ دقیقه بسته به نوع فر قرار دهید. در انتهای پخت نیز حرارت بالای فر را ۲-۳ دقیقه روشن کنید تا روی نان ها نیز برشته و طلایی شود. پس از پخت خمیر، نان فانتزی شما آماده است می توانید به همراه انواع غذاهای ساندویچی از نان فانتزی ای که خودتات تهیه کرده اید نوش جان فرمائید.

 

طرز تهیه نان بازلاما ترکیه، پفکی و خوشمزه و بدون فر

نان بازلاما یک نان صبحانه مخصوص کشور ترکیه است. این نان فرم پفکی داشته و داخل آن خالی است. می توانید این نان را به … 

نکته های کلیدی در تهیه نان فانتزی خانگی در فر

  1. روشی که در دستور برای تهیه نان فانتزی آورده شده است برای تهیه نان فانتزی ساده برای سرو در کنار غذا می باشد.

  2. می توانید نان فانتزی را در داخل مواد اولیه اش کمی بیشتر شکر اضافه کرده و از انواع مغزیجات در نان فانتزی استفاده کنید و به عنوان یک میان وعده سالم از آن استفاده کنید.

  3. برای پیچیدن خمیر نان فانتزی صبحانه میتوانید از انواع روش های بافت نان استفاده کنید تا نان خانگی زیباتری داشته باشید.

  4. میتوانید برای روی نان فانتزی صبحانه از هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید (پودر نارگیل، پسته، گردو و …).

  5. درون نان فانتزی صبحانه را نیز میتوانید قبل از پخت با خرما ، گردو ، شکلات و … پر کنید یا به همین صورت ساده آماده کنید.

  6. بهتر است در زمان روشن کردن فر کاسه آب داخل فر قرار دهید تا همزمان با گرم شدن فر، رطوبت مناسبی نیز برای پخت نان ها ایجاد شود و نان ها خشک نشوند.