روانشناس سلامت و آمادگی ذهنی با تاکید بر اینکه داشتن صبر، برنامه ریزی صحیح و تعهد سه ضلع رسیدن به موفقیت است، گفت: تعریف موفقیت در افراد متفاوت است اما راه رسیدن به آن برای همگان یکسان است.

مجدالدین مستعان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، با تاکید بر اینکه یکی از مباحث مهم و مورد توجه در همه انسان ها، موفقیت در مراحل مختلف زندگی و حیطه کاری همانند انتخاب رشته تحصیلی، شغل، خانواده، غلبه بر بیماری و غیره است، یادآور شد: هر مرحله از زندگی شخصی دارای تعریفی از موفقیت است.

وی توضیح داد: در نگاه افراد، تعاریف موفقیت معنای خاص خود را دارد؛ برای یکی کسب درآمد، برای دیگری رسیدن به موقعیت و پایگاه شغلی یا تحصیلی و یکی هم با کسب رضایت در برقراری ارتباطات خانوادگی احساس موفقیت می کند.

برنامه ریزی، صبر و تعهد سه ضلع رسیدن به موفقیت

این روانشناس با بیان اینکه همه به نوعی دنبال کسب موفقیت و نتیجه خوب هستند، یادآور شد: رسیدن به موفقیت، نیازمند انجام یکسری کارها و انجام امور خاص تخصصی، فنی و مهارت هایی مربوط به آن حیطه است. مثلا کسی که به دنبال کسب موفقیت و ارتقای شغلی است باید مهارت های لازم را بیاموزد.

مستعان ادامه داد: انجام کارهایی برای رسیدن به موفقیت و اوج گرفتن عملکرد خوب، خود مستلزم داشتن آمادگی ذهنی است زیرا با آمادگی ذهنی، قدرت تصمیم گیری، فکر کردن، در نظر گرفتن همه ابعاد و کنترل اضطراب دو چندان شده وکار با اطمینان خاطر به سرانجام می رسد؛ مواردی که دست به دست هم می دهد تا فرد را به سوی موفقیت سوق دهد.

وی با بیان اینکه با آمادگی ذهنی و شناخت حیطه ای که در آن قرار داریم بخوبی می توان اهداف مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را چید، تاکید کرد: با چیدن اهداف، نوبت به برنامه ریزی می رسد.

وجه تمایز افراد در رسیدن یا نرسیدن به موفقیت، داشتن یا نداشتن تعهد است

روانشناس سلامت و آمادگی ذهنی خاطرنشان کرد: تعهد انجام برنامه ریزی نکته مهمتری برای رسیدن به موفقیت است تا آنجا که وجه تمایز افراد در رسیدن یا نرسیدن به موفقیت، در داشتن یا نداشتن تعهد است.

وی افزود: ضمن اینکه در این مسیر داشتن مهارت صبر بسیار به ما کمک می کند؛ صبر باعث می شود که برای خوب پیش رفتن همه آمادگی ها را کسب کنیم.

مستعان با بیان اینکه شاهدیم بسیاری به دلیل نداشتن صبر و حوصله کافی، احساس ناکامی در آنان غلبه می کند و راه را نیمه تمام رها می کنند، تصریح کرد: قاتلان بزرگ عدم تحقق اهداف، نبود برنامه ریزی صحیح و تمرکز بر آن، وجود بی حوصلگی ها و کلافگی ها، کارهای نیمه تمام، رها شده و ارتباطات بلاتکلیف است.

وی توضیح داد: وقتی کاری نیمه رها می شود، انرژی فکری آن هر روز بر دوش کشیده می شود اما در صورت به سرانجام رساندن کار، ذهن فرد آرامش و نظم پیدا می کند. به این معنا که وقتی محیط منظم شود به دنبال آن ذهن هم منظم می شود و ضمن اینکه پیگیری اهداف بهینه تر انجام می شود، فرد کمتر یا دیرتر کلافه می شود. در نهایت رعایت همه مواردی که برای رسیدن اهداف به موفقیت بیان شد احتمال کسب موفقیت در مسیری که هستیم را بالا می برد.