2861521

نتایج یک تحقیق نشان می دهد: رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند در پیشگیری از عارضه آرتریت روماتوئید موثر باشد.

در مطالعاتی که پیش از این انجام گرفته بر فوائد متعدد رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از روغن زیتون، انواع میوه و سبزیجات، غلات، ماهی و میزان معمولی از لبنیات است، تاکید شده است.

اکنون محققان در بررسی انجام گرفته مشاهده کردند این رژیم غذایی به پیشگیری از عارضه آرتریت روماتوئید در افرادی که سیگار مصرف می کنند یا سابقه استعمال سیگار داشته اند، کمک می کند.

در این بررسی، اطلاعات ۶۲ هزار و ۶۲۹ زن از فرانسه که به پرسشنامه ای در مورد نوع رژیم غذایی پاسخ داده بودند مورد ارزیابی قرار گرفت. در مجموع، ۴۸۰ زن به عارضه آرتریت روماتوئید مبتلا شده بودند.

به گفته محققان، به طور کلی رژیم غذایی مدیترانه ای با افزایش خطر ابتلا به عارضه آرتریت روماتوئید مرتبط نیست، اما در میان زنانی که استعمال سیگار دارند یا سابقه مصرف سیگار داشته اند رعایت این رژیم غذایی می تواند با کاهش خطر بروز این عارضه همراه باشد.

محققان اظهار داشتند: به ازای هر یک میلیون نفری که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند ۳۸۳ مورد ابتلا به این عارضه مشاهده می شود، این درحالیست که این آمار در افرادی که کمتر این رژیم را رعایت می کنند، ۵۱۵ مورد است.