گروه استان‌ها - ۸ سال دفاع مقدس ایران‌زمین، پر است از رشادت زنانی که برای وطن به پا خاستند، آنجا که بانوان ایران‌زمین در مقابل هجمه بی‌رحمانه دشمن در کنار مردان خود قدم به قدم با آن‌ها درگیر شدند، چشمان جهان خیره شده و دهان‌ها از تعجب وا ماند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، در روزگاری عشق به اسلام و میهن سبب شده بود تا زنان خانواده و فرزندان‌شان را از خاطر ببرند و تنها به مصلحت عالی سرزمینشان بیندیشند. در آن روزگار زنان ایرانی با پیروی از مکتب عاشورا و پیام رسان آن یعنی زینب کبری(س) حماسه‌های فراموش نشدنی را خلق کردند.

زنانگی ظاهر لطیف به خود می‌گیرد و زن باید زنانگی کند، وقتی کلمه بانو، مادر، خانم و ... به گوش میرسد معنای سنگین و وزینی برای خود دارد اما گاهی همین زن می‌تواند چکمه‌ی آهنین به پا کند و پا به پای مردان برای وجب به وجب خاک کشورش بجنگد، 8 سال دفاع مقدس سرزمینمان ایران، پر است از رشادت‌های زنانی که برای وطن به پا خاستند.

به راستی چه بانوانی که در نقش‌های امدادی، پشتیبانی، فرهنگی، رزمی و مشوق مردان بوده‌اند و برای کمک به پیروزی در جنگ نابرابر از دل و جان خود گذشتند، در طول8 سال دفاع مقدس بیست و دو هزار و  808 امدادگر و2 هزار و 276 پزشک زن به جبهه‌ها اعزام و صد و 71 زن قهرمان دیگر اسیر شدند، شش هزار و 428 نفر شهیده و پنج هزار و 735 نفر جانباز شدند، تاریخ در مقابل چنین زنانی سر تعظیم به فرود می‌آورد.

سربازان گمنامی که بار تدارکات جبهه جنگ و برخی وظایف دیگر را به دوش می‌کشیدند، هجوم یکباره دشمن، زنان ایران را که نترساند هیچ، بلکه آن‌ها استوارتر برای مقابله رو در رو در جبهه‌ها حضور پیدا کردند و برگ زرینی به تاریخ ادا کردند.

تاریخ حضور دلیرانه و خستگی ناپذیر شیرزنان ایران را فراموش نمی‌کند، آنگاه که چشمان جهان منتظر شکست ما در جنگ بود، زنان و مردانمان تجلی شهادت طلبی و رشادت بودند و به دنیا فهماندند برای اسلام و کشورمان از بذل جان و مال چیزی دریغ نمی‌کنند.

آنجا که بانوان ایران‌زمین در مقابل هجمه بی‌رحمانه دشمن در کنار مردان خود قدم به قدم با آن‌ها درگیر شدند، چشمان جهان خیره شده و دهان‌ها از تعجب وا ماند، آنجا که زنان با کارهای خدماتی و پشتیبانی خود در عقبه، موجبات دلگرمی رزمندگان می‌شدند، کلمه‌ی مهر به خود معنی گرفت و آنجا که فرزندان و همسران خود را در راه دفاع از خاک و ناموس راهی جبهه کردند، کلمه ایثار جانی دوباره یافت و در گوش عالمیان پژواک شد.

قدرت مقاومت را آنجا باید دانست که قلب مادری از شهادت فرزندش زبانه می‌کشد اما این شهادت را مبارک می‌داند چرا که این مادر معنی غیرت را خوب فهمیده است، مادر دیگری که وقتی تزلزلی در فرزند رزمنده اش می‌بیند، به سومار می رود و به فرزندش می‌گوید: اگر از جبهه برگردی، شیرم را حلالت نمی‌کنم!

زنان تازه عروسی که همسران خود را با دلگرمی به دفاع از وطن روانه می‌کنند و چندی بعد با خبر شهادت همسر خود مواجه می‌شوند، گویا از پیش‌تر قوی‌تر شده و از آرمان‌هایشان پا پس نمی‌کشند خیلی‌ها فهیمه بابائیان بودند که پس از شهادت همسر اولش، چنان بر همسر دوم تأثیر روحی می گذارد که همسرش به جبهه می‌رود.

زنانی که روپوش‌های سفید به تن دارند و دکترها و پرستاران مملکت‌اند اما به رسم شهامت در آن بمباران دشمن یک تنه صدها نفر را معالجه می‌کنند، خانم یوسف زاده، نمونه ای از زنان پرستاری است که به دلیل آلودگی شیمیایی به شهادت رسید.

زنانی که پیشتر از خود رفته همچون خانم فاطمه نواب صفوی، به همراه گروه چریکی شهید چمران و در ناحیه سوسنگرد، اسلحه به دست گرفت و جنگید، در گیلان غرب، یک زن، چند سرباز عراقی و در شادگان، چهار شیر زن، هشت سرباز بعثی را به اسارت درآوردند و روایت‌های دیگر که زبان را بند می‌آورد.

روایتی که می‌گوید: در گیلان غرب، فرمانده یک گردان رزمی با دیدن رشادت های یک زن روستایی، از عقب نشینی منصرف می‌شود و نیروهای خود را علیرغم فرمان بنی صدر، به شهر باز می‌گرداند، نشان از تاثیر عمیق روحیه بالای زنان بر مردان داشت.

البته نقش پشتیبانی زنان در جبهه غیرقابل انکار است، زنانی که از جبهه های جنوب و غرب، از جان و مال خود مایه گذاشتند و برای رزمندگان شال و کلاه بافتند، برای سربازان لباس و ملحفه دوخته و غذای گرم پختند و به جرات می‌توان گفت بیشتر فعالیت‌های آشپزخانه شهید چمران که روزانه پنجاه هزار نفر را غذا می‌داد، از سوی بانوای انجام می‌شد. اینجاست که تاریخ گواهی می‌دهد الحق و الانصاف چنین بانوانی که آرزوهایشان را با مصلحت کشور پیوند زده، سعادت واقعی جسته‌اند.

فرار از دشمن برای زنان شجاع آن دوران مفهومی نداشت و بر این عقیده بودند که تا آخرین نفس نباید پشت به دشمن کرد و با این روحیه و توان بالا در دفاع مقدس نقش تاثیرگذاری را ایفا کردند.

نرگس آل‌مومن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد با بیان اینکه از آغاز جنگ تحمیلی زنان همپای مردان در دفاع از مرز و بوم خود تلاش می‌کردند، اظهار داشت: در استان‌های مرزی زنان اسلحه بر دوش می‌گذاشتند و وارد صحنه‌های نبرد می‌شدند اما در استان‌های دورتر ازجمله استان ما زنان تنها در کارهای پشتیبانی، کارگاه‌های همگام با جبهه، امدادرسانی و یا هلال احمر نقش داشتند همچنین در کمک‌های مالی به رزمندگان و جبهه پیش قدم بودند و طلاهای خود را در این راه هدیه می‌دادند البته نباید از نقش عاطفی و روحی زنان برای حضور مردان در جبهه‌ها غافل شد.

وی ادامه داد: همراهی زنان با مردان در آن روزهای سخت نشان دهنده این بود که کل خانواده در مقابل دشمن در حال نبرد و مبارزه بودند و سبب تشویق و تقویت روحیه مردان می‌شدند، همچنین جوانان و نوجوانان با دیدن تلاش و مقاومت پدر و مادر خود قطعاً برای دفاع از سرزمین و ناموسشان ترغیب می شدند.

معاون زنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در چهارمحال و بختیاری با اشاره به آمار شهدای زن در استان گفت: در این استان 15 شهید و 42 جانباز زن شناسایی شده که 14 نفر آن‌ها در بمباران‌های شهرکرد، اهواز و مسجد سلیمان و یک نفر بعد از جنگ در دوره آموزش دفاعی به شهادت رسیدند که بیشتر این شهدا کودک و محصل بودند.

آل‌مومن با اشاره به اینکه بیش از هزاران نفر از بانوان چهارمحال و بختیاری در کارگاه‌های همگام با جبهه به رزمندگان کمک می‌کردند، گفت: البته بانوانی از جمله مرحوم سرکار خانم حسین میرزایی، باقرزاده، مادر و دختر کریمی به عنوان امدادگر به مناطق اعزام شدند و برای امدادگری به رزمندگان خدمت می‌کردند.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های همگام با جبهه در شهرستان‌های مختلف استان پراکنده و بیشترین آن‌ها در شهرکرد بود، تصریح کرد: در زمان جنگ یک شهر و یا گروه خاصی درگیر نبودند بلکه تمام قوم و قبیله‌های مختلف استان، زنان و مردان در گروه‌های سنی مختلف درگیر شدند که با کمک یکدیگر از ناموس و وطن خود دفاع کردند همچنین بانوان داوطلب آموزش‌های رزمی را می‌دیدند تا برای اعزام به مناطق جنگی آماده شوند اما به علت عدم اعلام نیاز بانوان از مناطق، کسی اعزام نشد و افراد تنها در کارگاه‌ها به رزمندگان کمک می‌کردند.

معاون زنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: اگر زنان نبودند و مسئولیت فرزندان و زندگی را بر عهده نمی‌گرفتند شاید نتیجه این هشت سال چیز دیگری می‌شد، مادران و همسرانی که فرزندان و شوهران خود را برای دفاع و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل راضی کردند قطعاً مهمترین و بهترین نقش را در این پیروزی داشتند، البته نباید از نقش زنان سرزمین بعد از این 8 سال در حفظ و نگهداری آثار و ارزش‌های دفاع مقدس غافل شد زیرا بعد از جنگ نیز نویسندگان و هنرمندان زن با نوشتن کتاب، رمان، شعر، تولید آثار هنری و... برای حفظ این آثار ارزشمند تلاش بسیاری داشتند.

معاون زنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تصریح کرد: صبر، مقاومت، شجاعت، ایثار، ازدواج با جانبازان و... همه اثرات دفاع مقدس بر روی بانوان است. همچنین رفتار و از خودگذشتگی خانواده‌های مدافع حرم نیز که امروز مشاهده می‌کنیم اثرات همان جنگ تحمیلی و تقویت اراده بانوان است و یا ایجاد کارگاه‌های ماسک دوزی و مقابله با کرونا نتیجه تأثیر گرفتن از کارگاه‌های همگام با جبهه می‌باشد.