IMG20200714WA0011

کودکان کار در تلاطم ناملایمات زندگی , عکسی تأثیرگذار شدند برصفحه شبکه های مجازی .درک این باور که توجه کلامی و یا انعکاس درد آنها و به اشتراک گذاری نهایت رنجی که می کشند , تغییری در زندگی آنها ایجاد نخواهد کرد , کمتر از سوی مدافعان حقوق کودکان و مسولان مربوطه فهمیده شد . در این میان ابتکار و برنامه نو برای تلاش در بهبود وضعیت زندگی و جمع شدن کودکی های آنها از کف خیابانها آنقدر حائز اهمیت است که اقدام دکتر آرزو ولیپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ارائه برنامه و راهکار های عملی برای این قشر مظلوم جامعه بارقه امید را در دلمان زنده کرد .

کمتر برنامه های عملیاتی دیده شد آن هم از سوی یک دستگاه دولتی که تلاش کند مسیر زندگی اینده کودکان کار را تغییر دهد . اتفاقی که دکتر ولیپور از سه سال اخیر در استان بانی انجام آن بوده و توانسته اثرات موثری برجای گذارد .

در آخرین اقدام کتابخانه های عمومی استان , دکتر آرزو ولیپور با حضور در محل مرکز آموزشی کودک و خانواده  یاوران زندگی ضمن دیدار چهره به چهره با کودکان کار , کتاب و وسایل آموزشی و بازی به آنها هدیه کرد تا کودکی هایشان را به آنها برگرداند . اقدامی که جدا از نمایش چهره انسانی ,می تواند شروع یک آغازی دیگربرای کودکان کار  باشد .

طرح آشتی کودکان کار با کتابخانه و فرهنگ مطالعه که توسط وی از سه سال پیش عملیاتی شد؛ طرحی بود که در آن کودکان کار به ازای  ساعت مطالعه مفید در روز مبلغی را دریافت می کردند تا علاوه بر ترویج و علاقمندی به مطالعه کتاب , دستگیری از وضعیت معیشتی آنها مورد توجه قرار گیرد . تأثیر طرحی که اجرا شد بی تردید صد ها برابر بیشتر از تأثیر دیدن چهره رنج کشیده این کودکان در فضای مجازی است .

دکتر آرزو ولیپور خبر داد که قرار است از ظرفیت خیرین استان برای پیگیری وضعیت معیشتی زندگی این کودکان استفاده شود و خواستار توجه همه بخش ها فرهنگی و اقتصادی و سیاسی به موضوع کودکان کار شد . اتفاقی که باید دیر یا زود به صورت جدی توسط مجموعه مدیریتی استان مورد پیگیری واقع شود چرا که باید باور کنیم بخشی از فردای ایران در کوچه های همین مرز و بوم سرگردان و در انتظار آینده ای نا معلوم هستند.

امروز که این حساسیت توسط تنها بانوی مدیرکل دستگاه های اجرایی استان به درستی مورد دغدغه واقع شد باید ضمن قدردانی از اقدام در خور تحسین وی , زمینه همدلی و هم افزایی همه مسئولان برای توجه به این قشر آسیب پذیر فراهم گردد.