Make1grilledcheese1300x250

شاید برای شما که یکی از طرفداران پنیر کبابی سوخاری هستید، جالب باشد که پنیر کبابی را برای اولین بار قبرسی ها با نام هالومی پختند. پنیر کبابی آنها، از ترکیبی از شیر گوسفند و بز تولید شده بود. از آن زمان تا امروز، تولیدکنندگان محصولات لبنی در کشورهای مختلف، بسته به ذائقه و الگوی مصرف خریداران محصولاتشان، تغییرات کوچکی را در ترکیب این نوع از پنیر ایجاد کرده اند.

پنیر کبابی، چه با شیر گاو تولید شود و چه از ترکیب شیر چند حیوان ساخته شود، نقطه ذوب بالایی دارد و همین ویژگی کافی است تا امکان سرخ یا سوخاری کردن آن برای دوستدارانش فراهم شود. این پنیر روی حرارت بافت خود را حفظ می کند، می تواند در ترکیب غذاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه سوخاری شود و به عنوان یک عصرانه کامل، میل شود.

طرز تهیه پنیر کبابی در خانه

مواد لازم برای پنیر کبابی :

شیر ۱/۵ لیتر
نمک ۱/۵-۲ قاشق چایخوری
آبلیموی تازه ۳-۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه پنیر کبابی :

ابتدا شیر را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، اگر شیر فله ای خریدید بعد از اینکه ۲۰ دقیقه جوشید نمک را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا نمک در آن حل شود. حرارت را ملایم کنید و آبلیمو را کم کم به شیر اضافه کنید تا شیر بریده شود و دلمه شود.

قابلمه را به مدت ۳-۴ دقیقه از روی حرارت بردارید.

پارچه توری تمیزی را نم دار کنید و آن را درون یک آبکش پهن کنید، سپس آبکش را روی یک کاسه قرار بدهید.

شیر دلمه شده را در آبکش بریزید و صبر کنید تا آب آن خارج شود. پس از اینکه آب پنیر خارج شد، پارچه را دور تا دور پنیر بپیچید، آن را بین دو تخته‌ی تمیز قرار داده و فشار دهید تا اگر آبی در آن باقیمانده است خارج شود.

درون ظرف درداری را با یک دستمال کاغذی حوله‌ای بپوشانید، پنیر را از پارچه خارج کرده و در ظرف بریزید. سپس آن را با پشت قاشق فشار دهید تا در ظرف فشرده شده و ضخامت آن به ۱/۵ سانتی متر برسد.

درب ظرف را بسته و حدود ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید.

با این روش شما ۲۰۰ گرم پنیر کبابی تهیه کرده اید که می توانید آن را با ادویه جات مورد نظر طعم دار کنید، سپس به صورت مربعی برش بزنید و سرخ کنید.

پنیر کبابی سرخ شده را همراه با نان تست و انواع سبزیجات مانند گوجه فرنگی و کاهو به عنوان میان وعده ای مغذی نوش جان کنید.

پخت پنیر کبابی, درست کردن پنیر کبابی
درست کردن پنیر کبابی سوخاری

پنیر کبابی را می توانید همراه با نوعی سس بی نظیر مورد استفاده قرار دهید. برای این کار:

پنیر را به قطعات مستطیلی برش بزنید و بعد به سیخ بکشید.
دلایل ترک خوردن روی کیک چیست؟
راز و رمز تهیه خوشمزه ترین ترشی

پنیر‌ها را به مدت ۴ دقیقه بر روی گریل یا تابه با حرارت متوسط زیر و رو کنید تا سرخ شوند. ۱/۴ پیمانه عسل را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا روان شود، سپس آب یک عدد لیمو ترش را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

پنیر‌های کبابی را در ظرف سرو بچینید و مخلوط عسل و آبلیمو را روی آن بریزید.

یک قاشق چایخوری پودر پاپریکای دودی و یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با هم مخلوط کنید و روی پنیر کبابی بپاشید.

پنیر کبابی را همراه با سبزیجات پخته به عنوان پیش غذا سرو کنید.

پنیر کبابی از جمله پنیر‌های فاقد دوره رسیدگی است که برای آماده کردن آن باید درجه حرارت بالا و زمان پخت کوتاهی در نظر گرفت تا بافت آن آسیب نبیند. این پنیر را می توان همراه با گوشت و مرغ به سیخ کشید و به صورت کبابی درست کنید. همچنین گریل شده‌ی آن در کنار بشقاب سبزیجات طعمی بی نظیر دارد و می تواند به عنوان یک اردور مجلسی خوشمزه سرو شود.