157192406

 افزایش مبتلایان به کرونا و مرگ ناشی از آن نشان می‌دهد ماجرای این ویروس تمام نشده و در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ابتلا قطعی است.

نزدیک به ۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می گذرد و طبق آمارها تا کنون جان نیم میلیون نفر را در جهان گرفته است.

بر اساس آخرین آمارها، این ویروس تاجدار در ایران هم توانسته جان ۱۰ هزار و ۵۰۸ را بگیرد و خانواده های بسیاری را در داغدار کند.

ویروسی که در نخستین روزها، گمان می رفت زود رخت بربندد و دست از سر زمینیان بردارد چنانچه عنوان می شد با شیوع گرما از بین می رود یا مطالعات نشان می داد قدرت انتقال خود را از دست داده اما ظاهرا خلف وعده کرده و هر روز با چهره جدیدی به جان انسان ها چنگ می زند و سالمند و جوان و کودک نمی شناسد.  

موضوعی که مورد توجه مسئولان نیز قرار گرفته تا آنجا که روز شنبه هفتم تیر ماه حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با روسای عالی قضایی و همچنین رؤسای کل دادگستری های کشور، با تأکید بر اینکه ماجرای کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسئولان را به جدی گرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا فراخواندند.

ویروسی که به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پاشنه آشیل آن، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی است. ضمن اینکه سالمندان، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و خانم‌های باردار تا حد امکان نباید از منازل خارج نشوند.

هر چند در مورد ویروس کرونا یادداشت ها، مقاله ها و گزارش های بسیاری عنوان شده، اما به دلیل شیوع و گستردگی دوباره آن یادآوری شاخصه های آن خالی از لطف نیست، موضوعی که خبرنگار ایرنا را برآن داشت تا با فرشته سربازی متخصص زنان و عضو انجمن زنان و زایمان به گفت و گو بنشیند.

سربازی در این گفت وگو با یادآوری اینکه کووید۱۹ یا بیماری ویروس کرونا با علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس ناشی از عفونت ریه ها در سال ۲۰۱۹ به وسیله ویروسی به نام SARS-Cov- شیوع پیدا کرد، گفت: اکثر افراد مبتلا به کووید۱۹ دچار بیماری شدید نمی شوند. برای پیشگیری از انتشار بیماری ماندن در خانه و اجتناب از تماس با سایر افراد توصیه می‌شود.

راه های شایع انتشار ویروس کرونا چیست؟

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه این ویروس اساساً از طریق سرفه، عطسه یا صحبت در فاصله نزدیک از شخص مبتلا به شخص دیگر سرایت می کند، ادامه داد: ویروس در میان افرادی که با هم زندگی می‌کنند به راحتی منتقل می‌شود. صحبت کردن از فاصله نزدیک، دست دادن، بغل کردن، بطور مشترک غذا خوردن و حتی با هم آوازخواندن نیز می تواند باعث انتشار ویروس شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی این امکان وجود دارد که لمس سطوحی که آلوده به ویروس هستند و سپس تماس دست آلوده با دهان، بینی و چشم ها هم موجب انتقال بیماری شود. شخص آلوده حتی در صورت نداشتن علائم نیز می تواند بیماری را منتقل کند، به همین دلیل فاصله گذاری بین افراد از بهترین راه های کاهش انتشار بیماری است.

 علائم این ویروس تاجدار چیست ؟

سربازی در پاسخ به این پرسش، تصریح کرد: این علائم شامل تب، سرفه، تنگی نفس، احساس خستگی، لرز، درد عضلانی، سردرد، گلودرد، اشکال در حس بویایی یا چشایی و در بعضی افراد علائم گوارشی مانند تهوع و اسهال مشاهده می شود که به طور معمول چهار تا پنج روز بعد از آلودگی فرد با ویروس آغاز می‌شود. البته در برخی افراد علائم بعد از دو هفته ظاهر می شود و در مواردی نیز هیچ علامتی ایجاد نمی شود.

وی با بیان این که در اکثر موارد علائم طی چند هفته رو به بهبودی می رود، توضیح داد: اما در مواردی کووید۱۹ می‌تواند منجر به مشکلات شدیدی مانند عفونت ریه، کمبود اکسیژن رسانی، مشکلات قلبی یا حتی مرگ شود. این موارد بیشتر در افرادی که ۶۵ سال یا بالاتر دارند و همچنین افرادی که از سایر مشکلات زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، دیابت، بیماری ریوی، سرطان و یا چاقی رنج می برند مشاهده می شود.

آیا خانم های باردار از نظر بروز علائم شدید جزء گروه پرخطر محسوب می شوند؟

عضو انجمن زنان و زایمان با بیان این که با توجه به دانسته هایی که تاکنون به دست آمده به نظر نمی‌رسد احتمال ابتلا به این بیماری در خانم ­های باردار بیشتر از سایر افراد باشد، یادآور شد: همچنین به نظر نمی‌رسد زنان باردار از نظر ابتلا به مشکلات شدید مانند عفونت ریه در مقایسه با سایر افراد هم سن خود، در خطر بیشتری باشند. اکثر افرادی که طی بارداری به کرونا مبتلا می شوند، قبل از به دنیا آمدن فرزندشان بهبود می­یابند.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده تا زمانی که جنین در رحم مادر است، انتقال ویروس از مادر به جنین صورت نمی‌گیرد اما مادران مبتلا می ­توانند ­بعد از تولد، بیماری را به فرزندشان منتقل کنند.

کرونا در بارداری چه مشکلاتی ایجاد می ­کند؟

سربازی توضیح داد: با توجه به آنچه متخصصان تاکنون دریافته‌اند، اکثر افرادی که طی بارداری مبتلا به کووید۱۹ می ­شوند، مشکلات شدیدی نخواهند داشت. اما در مادرانی که بیماری آنها از نوع شدید است، مشکلات رخ می دهد.

وی افزود: خطر زایمان زودرس (تولد نوزاد قبل از ۳۷ هفته بارداری) در افرادی که مبتلا به کرونا هستند افزایش می یابد، بخصوص در افرادی که به نوع شدید بیماری مبتلا هستند. زایمان زودرس می تواند خطرناک باشد، زیرا نوزادانی که خیلی زود متولد می شوند از نظر سلامت دارای مشکلات جدی هستند.

آیا ویزیت های مراقبت بارداری تغییری می کند؟

این متخصص زنان و زایمان درباره نگرانی مادران باردار از ویزیت های مراقبت بارداری به آنان توصیه کرد: چنانچه در مناطقی هستید که بیماری سریعاً در حال انتشار است، مراجعات بدون همراه و با ماسک طبی صورت گیرد و بعضی از مراجعات به ویزیت تلفنی یا آنلاین تغییر یابد.

وی درباره  شرایط زایمان در دوران کرونا هم تصریح کرد: زمانی که مادر برای زایمان یا سزارین مراجعه می کند، از نظر تب و سایر علائم کرونا چک می‌شود و در صورت لزوم تست ویروس انجام می‌شود. در صورت ابتلا مادر به کووید۱۹ نیز امکان زایمان طبیعی وجود دارد. بهتر است تا بهبودی مادر، مراقبت از نوزاد به عهده فردی دیگر گذاشته شود. در صورتیکه مادر مجبور به مراقبت از فرزند خویش است، باید از ماسک استفاده کند و سایر موارد احتیاطی را نیز به طور دقیق انجام دهد.

سربازی درباره احتمال انتقال کرونا از طریق شیردهی به نوزاد تاکید کرد: تاکنون ثابت نشده که ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد منتقل شود. اگر مادر مبتلا به کووید۱۹ است باید در زمان شیردهی مراقبت بسیار زیادی را در نظر بگیرد. دستها با دقت شسته شوند و در زمان شیردهی از ماسک استفاده شود. ضمن اینکه می‌توان از دوشیدن شیر نیز برای شیردهی استفاده کرد، قبل از دوشیدن شیر دست ها با دقت شسته شده و از ماسک استفاده شود، شیردوش باید به دقت در فواصل استفاده شستشو داده شود.

راهکار شکست دادن کرونا چیست؟

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه درمان اختصاصی برای کرونا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اکثر زنان بارداری که دچار بیماری خفیف می‌شوند می‌توانند در خانه بمانند تا مراحل بهبودی را طی کنند. منظور از بیماری خفیف این است که بیمار دچار علائمی مثل تب و سرفه است ولی تنگی نفس ندارد. افرادی که به نوع شدید بیماری مبتلا هستند، نیاز به بستری در بیمارستان دارند. طی مدت بستری جنین نیز از نظر سلامت تحت نظر قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در صورت وجود تب در بارداری استامینوفن توصیه می‌شود. این دارو در بارداری مجاز است.

سربازی درباره نحوه پیشگیری از ابتلا به این ویروس توصیه کرد: در تمامی افراد بخصوص خانم های باردار، توجه ویژه به شستشوی دست و اجتناب از افراد بیمار بسیار اهمیت دارد. ضمن اینکه برای کمک به کاهش انتشار آن افراد سالم باید حفظ فاصله از یکدیگر را رعایت کنند. نه تنها جمع‌های بزرگ بلکه جمع های کوچک نیز می‌تواند فرد را در معرض خطر قرار دهد، پس تا جای ممکن باید در خانه ماند و در مواردی که خارج شدن از خانه ضروری است فاصله­ ۲متر را از سایر افراد حفظ کرد و همچنین از ماسک استفاده شود.

شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون به خصوص در موارد خروج از خانه نکته ضروری دیگری در جهت کاهش انتشار کرونا است که سربازی با تاکید بر آن، ادامه داد: این شست‌وشو باید حداقل ۲۰ ثانیه زمان ببرد و مچ ها، انگشتان و بین انگشتان تمیز شوند. دستها باید با دستمال حوله ای یکبار مصرف خشک شوند و دستمال دور انداخته شود. اگر امکان شستشوی با آب و صابون وجود نداشت، می توان از ژل های ضدعفونی استفاده کرد. ژل هایی که حاوی الکل (حداقل ۶۰ درصد) هستند مناسب است. وی افزود: تا جای ممکن از سفر به خصوص به مناطقی که کرونا سریعاً در حال انتشار است، خودداری شود.

گزارش از: فاطمه دهقان نیری