رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اهمیت آشنایی قضات و پلیس با منابع اجتماعی حمایت از کودکان، پیشنهاد کرد تا «پلیس ویژه اطفال» در کشور راه‌اندازی شود.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از قضات، پلیس و کسانیکه با کودکان سر وکار دارند انتظار داریم تا در آموزش ضمن خدمت چند دوره درخصوص مواجهه با کودکان در نظر گرفته شود، گفت: به نظر می‌رسد تشکیل پلیس اطفال به این موضوع کمک کند.

وی با بیان اینکه در آموزش ضمن خدمت هم دوره میانجی گری با رویکرد اجتماعی بسیار مهم ‌است، اظهار کرد: با استفاده از مهارت میانجی‌گری تعارضات و ناسازگاری‌ها به موقع و به درستی مدیریت می‌شود. همچنین دوره ضروری دیگر برای این افراد گذراندن ۶ تا ۸ واحد دروس مددکاری اجتماعی است، چرا که وقتی قرار است با رویکرد اجتماعی کار کنید، آشنایی با دانش مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی کودک و جامعه‌شناسی برای کسانی که با آنها سرو کار دارند ضروری است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع تصمیمات از روی ناآگاهی می‌تواند تبعات جبران نشدنی به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: موضوع بعدی آشنایی قضات و پلیس با منابع اجتماعی حمایت از کودکان است. در موضوعی مانند قتل رومینا شاید اگر کسانیکه در سیستم قضایی و انتظامی هستند با منابع اجتماعی آشنا بودند در گام اول تصمیمشان بازگشت فرد به خانه نبود.

موسوی چلک در ادامه به موضوع آشنایی با دانش مردم شناسی اشاره کرد و توضیح داد: وقتی در خرده فرهنگ‌های مختلف مشغول کار هستیم باید این فرهنگ را بشناسیم. در واقع شناخت و تاثیر فرهنگ مردم بر روی نوع احکام صادر شده، ارجاعات و ... باید در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش چه در دانشگاه پلیس و چه دانشگاه علوم‌ قضایی باید محوری باشد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آموزش رویکرد اجتماعی در دانشگاه‌ها کم است. انتظار داریم آقای رئیسی هم به دنبال تحولات دستگاه قضا، رویکرد اجتماعی را هم تقویت کند و یکی از این فضاها تغییر نهادهای آموزشی حوزه قضایی در مورد رویکردهای اجتماعی است. 

موسوی چلک تاکید کرد: فقر اطلاعاتی باعث می‌شود قضات و پلیس تک بعدی تصمیم بگیرند. با این وجود در آیین دادرسی جدید تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی تصریح و ابلاغ شده است و این موضوع به ایجاد نگاه جامع کمک خواهد کرد.