Aad

جلسه كتابخانه هاي عمومي استان مازندران به رياست احمد حسين زادگان استاندار مازندران و با طبع شاعرانه دكتر ارزو وليپور مديركل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران برگزار شد . جلسه اي كه در ايام كرونايي با ضرورت توجه به موضوعات فرهنگي برگزار شد و از لحظه آغاز تا انتها با مطالب كاربردي و عملياتي ، موضوعات متنوعي را مورد بحث و بررسي قرار داد. جلسه كتابخانه هاي عمومي استان مازندران رنگ و بوي تعارفات معمول را نداشت و دستور جلسات به صورت كاربردي و با تحليل و راهكارهاي برون رفت از آسيب هاي فرهنگي مورد مشورت اعضا و نظر رياست جلسه گذارده شد.

احمد حسين زادگان استاندار مازندران كه عادتهاي خاصش به برگزاري نشست هاي صميمانه و تبديل جلسات به فضايي توأم با تفكر و تصميمات عملياتي،  بزرگترين شاخصه مديريتي اش محسوب مي شود ؛ ضمن تأييد برنامه هاي كتابخانه هاي عمومي استان ، تأكيد كرد كه تمامي اين برنامه ها يك هدف  را با عنوان افزايش سهم مطالعه در زندگي افراد دنبال كند .

وي افزود : يكي از مشكلات امروز ما نحوه دسترسي مردم به منابع نيست بلكه انگيزه و رغبت آنها به مطالعه مفيد است .

استاندار مازندران با تأكيد بر اينكه زندگي صنعتي و فضاي مجازي نبايد دغدغه هاي فرهنگي و كتابخواني را از ما بگيرد،  گفت: كتابخانه هاي عمومي نيز يكي از نهادهايي بود كه متأثر از اين ايام شكل و كار متفاوتي را تجربه و بسيار موفق عمل كرد ،  لذا ضرورت دارد به دليل عدم امكان برگزاري نمايشگاه ها به صورت فيزيكي ،  تبليغات و اقدامات موثري در فضاي مجازي و رسانه ها انجام شود .

احمد حسين زادگان بر اتمام پروژه كتابخانه مركزي در استان با اولويت بالا تأكيد كرد و گفت اين پروژه بايد تا پايان سال به بهره برداري برسد .همچنین وی طرح کتابخانه سبز را که برای اولین بار در استان مازندران اجرا می شود , بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرد و بر اجرای برنامه زمانبندی و بهره برداری در کمترین زمان ممکن تأکید کرد . 

استفاده از ظرفيت بخش هاي خصوصي نيز از ديگر موارد مورد انتظار استاندار مازندران بود .  

دكتر آرزو وليپور با گزارشي از پيگيري مصوبات جلسه گذشته انجمن كتابخانه هاي عمومي استان سخنانش را اغاز كرد و گفت: بنا بر تصميم اين انجمن ، كتابداران شهرستان ساري هفته يكبار با حضور در مركز نگهداري كودكان بي سرپرست صفائيه ، براي كودكان خوانش كتاب داشتند.

وي با بيان اين مطلب كه  پيگيري نيم درصد سهم كتابخانه ها از محل درآمدهاي شهرداري هاي استان قانوني است كه بايد به دقت مورد توجه شهرداران قرار گيرد تصريح كرد : همراهي ها و نگاه در خورد تحسين احمد حسين زادگان استاندار مازندران به موضوعات فرهنگي ، همراهي سازمان مديريت و  برنامه ريزي استان را در بحث الزام شهرداري هاي استان به تخصيص سهم كتابخانه هاي عمومي و تخصيص اعتبارات ملي و استاني براي تكميل كتابخانه مركزي استان مازندران داشت كه استمرار آن مورد انتظار است.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران گزارشي در خصوص ستاد تجليل از مفاخر استان ارائه كرد و گفت تمامي برنامه هاي اجرايي اين ستاد آماده اقدام است اما به دليل شيوع ويروس كرونا ، با تأخير انجام خواهد شد .

 

دكتر آرزو وليپور از پيگيري هاي سازماني اش در خصوص ساخت كتابخانه با مشاركت معاونت علمي و فناوري كشور و بهره برداري دو جانبه به عنوان كتابخانه و مركز رشد در استان خبر داد و گفت: كتابخانه سبز يكي از مهمترين طرح هاي كتابخانه هاي عمومي استان به عنوان يكي از مظاهر معماري مدرن و پتانسيل گردشگري است كه برنامه هاي عملياتي و طرح اوليه آن توسط متخصصين حاذق در حال تدوين است و قرار است از محل مشارکتهای مردمی به بهره برداری برسد. 

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران تأكيد كرد كه در ايام قرنطينه كتابخانه هاي عمومي در ظاهر تعطيل اما كتابداران هرگز تعطيل نبودند و پويش هر خانه يك كتابخانه را در فضاي مجازي رقم زدند كه در فاصله كمتر از دو روز اين پويش تبديل به يك پويش ملي شد و 4700 ويدئو يك دقيقه اي براي دبيرخانه ارسال شد .

دكتر آرزو وليپور از ويژه برنامه هاي تلويزيوني در ايام كرونا براي سوق دادن و توجه مردم به موضوع مطالعه كتاب ، گزارشي ارائه كرد و افزود: جشنواره رضوي امسال به صورت مجازي اغاز به فعاليت نمود كه قطعا انتظار است با تأكيدات استاندار محترم تمامي فرمانداران و مديران دستگاه هاي اجرايي استان از لحاظ مادي و معنوي اين جشنواره را همراهي كنند تا مازندران از عنوان مقام اوليش در تعداد شركت كنندگان در اين مسابقه ، دفاع نمايد.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران با تأكيد بر اهميت مديران به فرهنگ مطالعه ، طرحي  را با هدف ترويج فرهنگ مطالعه با استفاده از ظرفيت بومگردي در استان به مشورت و نظر اعضا و رياست جلسه گذاشت كه مورد توجه قرار گرفت.