مهدی کاشفی فرد، کارشناس ارتباطات اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: عرصه‌های متفاوتی در زندگی انسان وجود دارد؛ محیط کاری، خانه و رسانه از انواع این عرصه‌ها هستند.

او تصریح کرد:در دو سه دهه اخیرعرصه جدیدی نیز به عرصه‌های فوق اضافه شده است که آن هم عرصه رسانه است؛ و افراد مرتبا در این عرصه‌ها در حال فعالیت هستند که هرکدام دارای زیر شاخه‌های متفاوتی است.

او ادامه داد:افراد در زمان‌های گذشته اگر فضای نامطلوبی را تجربه می‌کردند؛ آن محیط را ترک می‌کردند مانند پسران و دخترانی که در فضای خانواده دچار محدودیت‌های آزار دهنده بودند و تمام تلاششان را می‌کردند تا آن محیط فرار کنند.

او بیان کرد: در این دوره که افراد با پیشرفته‌ترین وسایل ارتباط جمعی سرو کار دارند؛ فرار‌ها از خارج منزل تبدیل به فرار به داخل خانه شده است و افراد دیگر مانند گذشته از خانه فرار نمی‌کنند بلکه از خانواده فراری هستند. به عنوان مثال فرزندان در این برهه بیشتر زمانی که در خانه هستند را صرف فضای مجازی می‌کنند، و از هم نشینی با والدین و سایر اعضای خانواده دوری می‌کنند.

کاشفی فرد گفت: جنس تعاملاتی که دراین دوره با آن در ارتباط هستیم کمی متفاوت‌تر است و خانه که قرار بود محل سکونت و آرامش افراد باشد به محیطی که در لایه‌های زیرین آن آشوب حکم فرماست، تبدیل شده است.

او تاکید کرد: اعضای خانواده با توجه به تفاوت‌هایی که با هم دارند به توافق می‌رسیدند که در خانه کمتر به هم کار داشته باشند و هر فردی مشغول کار خودش باشد؛ که این کار فرصت فعالیت‌های جمعی را به شدت کاهش داده است.

این کارشناس ارتباطات اجتماعی تصریح کرد: بسیاری از افراد تجربه فیلم دیدن و صحبت کردن کنار خانواده را ندارند و به جزیره‌هایی به دور از هم تبدیل شده اند؛ که این کار در طولانی مدت می‌تواند اثرات مخربی را به بطن خانواد وارد کند.

او  برای بهبود روابط خانواده‌ها گفت: والدین باید به زمان طلایی یعنی زمانی که تمام اعضای خانواده در کنار هم هستند توجه زیادی کنند؛ یکی از این زمان‌ها هنگام غذا خوردن است که تقریبا تمام اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و یک عملی را مبتنی بر آیین انجام می‌دهند.

کاشفی فرد توصیه کرد: زمان طلایی بهترین زمانی است که انسجام بین اعضای خانوداه رخ دهد؛ پس خانواده‌ها مستلزم هستند که بتوانند زمان‌های طلایی خود را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنند؛ و با انجام فعالیت‌های جمعی بیشتر خلق و خوی هم را بشناسند.