سال گذشته برای فوتسال زنان با شکست‌ در تورنمنت بین‌المللی روسیه آغاز شد. هر چند پیش از آن علی رعدی مدیر فنی فوتسال زنان بدلیل اعتراض ملی‌پوشان نسبت به پرداخت نشدن پاداش‌های قهرمانی آسیا نام سه تن از آنان (فرزانه توسلی، نسترن مقیمی و آرزو صدقیانی‌زاده) را از فهرست تیم ملی خط زد.

بنابراین بازیکنان برجسته تیم ملی در ترکیب تیم ملی در این تورنمنت حضور نداشتند و علاوه بر آن تیم بدون سرمربی راهی این رقابت‌ها شد. همچنین این تیم به‌مدت یکسال بدون سرمربی رها شد و همین امر و پرداخت نشدن پاداش‌ها، بازیکنان را بی‌انگیزه کرد.

ملی‌پوشان در این دیدار مقابل پرتغال، روسیه و اسپانیا با خوردن گل‌های بسیار تن به شکست دادند. پس از مدتی محمدحسن انصاری فرد رییس کمیته فوتسال از انتخاب سرمربی از میان سرمربیان تیم‌های لیگ برتر و ارزیابی عملکرد آنان در سه هفته نخست مسابقات لیگ به ایرنا خبر داد.

در این میان علی رعدی به خبرنگار ایرنا گفت که دلیلی ندارد تیم ملی سرمربی داشته باشد زیرا من همواره در کنار تیم هستم و همین امر سبب واکنش لیلا صوفی زاده نایب رییس فدراسیون فوتبال شد و او در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که تیم ملی نیاز به انتخاب یک سرمربی زن دارد.

در نتیجه با این سخنان فدراسیون تصمیم گرفت تا هر چه زودتر سرمربی تیم ملی را انتخاب کند و شهناز یاری را در این سمت قرار داد. وی پیش از آن تجربه سرمربیگری تیم ملی را در کارنامه خود داشت. وی در شرایطی تیم را پذیرفت که بازیکنان از آمادگی کامل برخوردار نبودند و همچنین آنان از حضور در لیگ پرفشار فوتسال زنان مصدومیت زیادی پیدا کردند.

همین امر سبب شد تا اردوهای او بدون برخی از ملی‌پوشان بدلیل مصدومیت برگزار شود و وی اعلام کرد که با لشگری از مصدومان مواجه شده است اما این بدبیاری ها را تنها در مصدومیت بازیکنان نباید خلاصه کرد. شیوع ویروس کرونا سبب شد تا ۲ دیدار تدارکاتی تیم ملی با روسیه و چین برگزار نشود. همچنین با وجود چنین بحرانی احتمال لغو تورنمنت بین‌المللی روسیه هم می‌رود.

از همه این موارد که بگذریم مرحله پلی‌آف لیگ فوتسال زنان نیز بدلیل شیوع کرونا به بعد از عید موکول شد و همین امر سبب می‌شود تا اردوهای ملی‌پوشان دیر برگزار شود و آمادگی آنان برای حضور در قهرمانی آسیا کافی نباشد.

157016274

اما فوتسال زنان در این سال لیگ خوبی را سپری کرد. گرچه از ابتدا شاهد انصراف برخی از تیم‌ها چون شهرداری رشت، دریژنو فرخ شهر و ستارگان ورامین بودیم و همین امر سبب شد تا برخی از تیم‌ها از قرعه‌کشی مجدد گلایه داشته باشند. دیدارهای این فصل قابل پیش بینی نبود زیرا تیم‌های رده پایین جدول چون شهروند ساری به ناگاه برابر تیم صدرنشین هیات فوتبال خراسان به تساوی می‌رسیدند یا آن تیم را می‌بردند.

از نقطه نظر بازیکنان و سرمربیان قابل پیش‌بینی نبودن نتایج و حتی تلاش تیم‌های پایین جدول برای برد صدرنشینان بازی‌های فصل را شگفت انگیز کرده بود.

هر چند بسیاری از سرمربیان از وجود مرحله پلی‌آف و فشردگی آن و مصدومیت بیشمار بازیکنان گلایه داشتند و قضاوت داوران را در این فصل ضربه بزرگی به سرنوشت تیم‌ها می دانستند. رقابت میان چهار تیم صدر جدول مس رفسنجان، هیات فوتبال خراسان، سایپا و ملی حفاری اهواز بالا گرفت و این چهار تیم وارد مرحله پلی‌آف شدند که یک دیدار آن برگزار شد اما بدلیل شیوع کرونا دیگر دیدارها به بعد از عید موکول شد.

از انفاقات فوتسالی دیگر می‌توان به قهرمانی تیم فوتسال دختران زیر ۲۰ سال در تاجیکستان با هدایت نیلوفر اردلان در تورنمنت بین‌المللی کافا اشاره کرد که مارال ترکمان در این مسابقات به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

157011267

یکی از مهم‌ترین رویدادهای این سال انتخاب گلاره ناظمی، فرزانه توسلی و سارا شیربیگی به عنوان نامزد بهترین داور، دروازه بان و بازیکن زن فوتسال ۲۰۱۹ بود.

همچین ناظمی در این سال قضاوت مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال ۲۰۱۹ اروپا را برعهده داشت.

با همه این اتفاقات فوتسال زنان از نظر لیگ برتر تجربه خوبی را پشت سر گذاشت اما تیم ملی بدون اردو و مسابقات تدارکاتی و نبود آمادگی بازیکنان برای هت‌تریک قهرمانی آسیا در وضعیت بدی قرار گرفت و باید ارزیابی کرد که در سال جدید شاهد موفقیت ملی‌پوشان در آسیا خواهیم بود.