تیم ملی والیبال زنان همچون فوتبال و فوتسال زنان، سال خوبی را پشت سر نگذاشت. در ابتدای سال جواد مهرگان به عنوان مشاور فنی تیم ملی بازی‌های تدارکاتی را برای ملی‌پوشان را در اسلوونی در نظر گرفت تا از آمادگی کامل در مسابقات قهرمانی آسیا برخوردار باشند. آنان در این دیدارها برابر ژاپن، آمریکا و کرواسی به پیروزی رسیدند اما برابر کنفرانس غرب آمریکا تن به شکست دادند.

مهرگان و حتی ملی پوشان پیش از حضور در قهرمانی آسیا در کره جنوبی با انگیزه بالا عنوان می‌کردند که جزو چهار تیم برتر آسیا و امسال شگفتی ساز خواهند شد. با توجه به این سخنان باید گفت که تیم ملی والیبال زنان ایران تا کنون ۶ بار در مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا شرکت کرده که حاصل آن رتبه دوازدهم در سال ۲۰۰۷، رتبه نهم در سال ۲۰۱۷ و رتبه هشتم در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ بوده است.

اما حرف ملی‌پوشان در آسیا درست از آب درنیامد. آنان در گروه اول در نخستین گام مغلوب کره جنوبی شدند. آنان برابر هنگ کنگ به پیروزی دست یافتند و برابر تایلند قهرمان قاره کهن، چین تایپه و قزاقستان شکست خوردند و با برد اندونزی در جایگاه هفتم آسیا قرار گرفتند و جزو هشت تیم برتر آسیا در مسابقات گزینشی المپیک شرکت کردند.

157029469

پیش از حضور ملی‌پوشان در گزینشی المپیک، فدراسیون والیبال تغییرات زیادی را تجربه کرد. محمدرضا داورزنی ریاست این فدراسیون را برعهده گرفت و  این در حالی است که این فدراسیون بمدت یکسال از سوی سرپرست اداره می‌شد.

با آمدن داورزنی ترکیب تیم ملی والیبال زنان عوض و جوان شد و از میان ۲۱ بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی تنها ۶ بازیکن در ترکیب قبلی تیم باقی ماندند. همچنین با آمدن میترا شعبانیان به عنوان سرمربی، جواد مهرگان نیز تیم ملی زنان را ترک کرد. اوج انتقادات به تغییر ترکیب تیم به شعبانیان شد که او در واکنش به آن اعلام کرد که اکنون زمان انتقاد نیست و باید از ملی‌پوشان حمایت شود.

تیم ملی جوان شده والیبال زنان در گروه دوم در انتخابی المپیک در تایلند برابر تیم‌های کره جنوبی، قزاقستان و اندونزی شکست خورد و شانس رسیدن به المپیک را از دست داد. پس از آن فدراسیون اعلام کرد که تنها برای کسب تجربه بازیکنان را راهی این مسابقات کرده است.

157029471

هر چند این دیدگاه هم وجود داشت که ترکیب قبلی هم به موفقیت در این رقابت‌ها دست نمی‌یافت.

در این میان لیگ برتر والیبال زنان نیز دستخوش تغییراتی شد. پیش از آغاز آن، حرمت السادات زبردست نایب رییس زنان فدراسیون والیبال به خبرنگار ایرنا گفت که امسال سوپرلیگ قدرتمندی را خواهیم داشت اما مدت زمان زیادی از این سخنان نگذشته بود که زمان تعیین شده برای اعلام تیم‌داری باشگاه‌ها در لیگ برتر بدلیل تمایل نداشتن باشگاه‌ها برای تیم‌داری از دست رفت. بنابراین فدراسیون ۲ فرصت دیگر به باشگاه ها داد تا سرانجام پس از سومین مرتبه در آبان ماه ۹ تیم در این فصل اعلام آمادگی کردند.

هر چند تعداد تیم‌ها زیاد بود اما به گفته بسیاری از سرمربیان تیم‌های دسته یک وارد لیگ برتر شده‌ و از کیفیت لیگ، کم کردند. در این میان با وجود آنکه برخی از بازیکنان در انتخابی المپیک بودند لیگ برتر دچار وقفه نشد و به کار خود ادامه داد.

نیم فصل اول با قهرمانی سایپا به پایان رسید اما نیم فصل دوم بدون برگزاری مرحله پلی‌آف به پایان رسید. در واقع این مرحله می‌توانست برای ذوب آهن به جهت رسیدن به قهرمانی سرنوشت ساز باشد  اما بدلیل شیوع کرونا و با اعلام قهرمانی سایپا از طرف سازمان لیگ و معرفی این تیم به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا تمام شد.

156789237

حال باید بررسی کرد که با همه این رویدادها سایپا چه عملکردی در مسابقات بین المللی خواهد داشت زیرا سال گذشته، ذوب آهن از حضور در این جام بدلیل مشکلات مالی انصراف داد و سبب جریمه ۵ هزار دلاری، نصیب فدراسیون والیبال ایران شد. علاوه بر آن باید دید که ترکیب جدید تیم ملی والیبال زنان تا چه زمانی می‌خواهد برای تجربه تن به شکست دهد و فدراسیون تدبیری برای پیشرفت تیم ملی می‌کند یا خیر؟