به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم به نقل از وِرایِتی، کارگردانان زن ایتالیایی امسال حضور قابل توجهی در جشنواره فیلم برلین دارند.

زنان فیلمساز ایتالیایی چند سالی است که برای ارتقای میزان مشارکت بانوان در رویدادهای معتبر سینمایی اقدام به مشارکت جدی‌تر و بیشتر در این حوزه کرده‌اند و جنبش خود را طی سال‌های اخیر در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین دنبال کرده‌اند. در ادامه فهرست فیلم‌هایی که از کارگردانان زن ایتالیایی در برلیناله حضور دارند آماده است:

«عدالت معمولی»

این اولین فیلم «چیارا بلوسی» است. او قبلا چندین فیلم مستند ساخته است. او در این فیلم یک روز در دادگاه شهر تورین ایتالیا و پرونده دو زن و یک دختر جوان در طرف مقابل را در یک پرونده قتل به تصویر می‌کشد.

«سرنوشت»

فیلمی مستند تماشایی از «والنتین پدیچینی» است. موضوع فیلم روایت یک فرقه معنوی از هنرآموزان کونگ‌فو در منطقه‌ای دورافتاده و ایزوله روستایی ایتالیا است که تحت سیطره مردی با عنوان «استاد» فعالیت می‌کنند. اولین بار که این فیلم در آمستردام هلند اکران شد با استقبال فراوان مواجه شد.

«زنان ساده»

فیلم بلند چیارا مالتا موضوع شیفتگی یک بانوی فیلمساز جوان با بازی «جاسمین ترینکا» را روایت می‌کند. او تصمیم می‌گیرد تا فیلمی درباره دوره‌ اقامتش در بخارست بسازد اما اوضاع به گونه‌ای عجیب برایش رقم می‌خورد. این فیلم سال گذشته اکران آزمایشی خود را در رویداد «کشف برنامه تورنتو» تجربه کرد.

«ماگاری»(اگر تنها)

این کمدی احساسی هیجانی با موضوع قطع ارتباط عاطفی کودکان با والدین طلاق در اواسط دهه 1980 به کارگردانی «جینِورا الکان» ساخته شده است. اولین اکران فیلم در جشنواره لوکارنو با نقدهای مثبت همراه بود. این فیلم به زودی در ایتالیا اکران عمومی خواهد شد.

«نِویا»

درامی نیمه بیوگرافی است که در پارکی در حومه شهر ناپل ایتالیا روایت می‌شود. «نونزیا دی استفانو» همسر و همکار نزدیک «ماتئو گارونه» تهیه‌کننده، کارگردانی این فیلم را برعهده داشته است.

«چشم‌های آبی»

«میشلا سسکان» هنرپیشه ایتالیایی این فیلم را کارگردانی کرده است که روایت انتقام تبهکاران زیرزمینی شهر رم را در فیلمی نوار به تصویر می‌کشد.

«چیارا فراگنی»

فیلمی مستند محصول آمازون به کارگردانی «الیسا آموروسو» روایتگر چیارا فراگنی وبلاگ‌نویس مد ایتالیا است که 17 میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد. این فیلم در سه روز اول اکران خود 1 میلیون و 600 هزار یورو در سینماهای ایتالیا فروش داشت.

«لونا نِرا»

سومین سریال غیراقتباسی نت‌فلیکس یک فانتزی با موضوع واقعیت تاریخی گروهی از زنان متهم به جادوگری در ایتالیای قرن هفدهم است. این فیلم نوآورانه به کارگردانی «فرانچسکا کومنچینی»، «نیچیا رلی» و «پائولا رندی» ساخته شده است.

جشنواره فیلم برلین یکی از بزرگترین و معتبرترین جشنواره فیلم جهان در کنار جشنواره‌هایی همچون کن و ونیز است که هرساله در اسفند ماه به مدت دو هفته در کشور آلمان برپا می‌شود. هفتادمین دوره این جشنواره از تاریخ 20 فوریه تا 1 مارس (یک تا یازده اسفندماه) برگزار می‌شود و هر ساله حدود 400 فیلم در ژانرهای مختلف از کشورهای سراسر جهان حضور دارند.