دختر آفتاب عنوان کتابی است که به روایت مستقل زنان لرستان از دفاع مقدس پرداخته است.

به‌مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی آیین رونمایی از کتاب «دختر آفتاب» نخستین روایت مستقل زنان از دفاع مقدس لرستان امروز چهارشنبه، ۱۶ بهمن در کتابخانه عمومی غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم‌آباد رونمایی شد.

این رونمایی با حضور سودابه نارنجی، نویسنده اثر، فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، ناصر دولتشاه، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، فریدون کریمی‌والا، رئیس سازمان بسیج هنرمندان لرستان، رضا ماجدی، مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری خرم‌آباد، فریده نظریان، رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان خرم‌آباد، کارشناسان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از شعرا، نویسندگان، ناشران و علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی در کتابخانه عمومی غدیر خرم‌آباد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: گذشته، چراغی بوده برای آینده، پل ارتباطی بین گذشته و آینده، کتاب خاطرات است. کتاب و نویسنده آن وظیفه افروختن چراغ آگاهی را برای نسل آینده برعهده دارند. تا آیندگان با مرور خاطرات و تجربیات گذشتگان، مسیر زندگی خود را انتخاب کنند.

وی افزود: با وجود گستردگی استفاده از فضای مجازی، کتاب مفید همچنان جایگاه خود را به‌عنوان یک منبع ارزشمند و قابل اعتماد حفظ کرده است. وظیفه همه مسئولان است که با برنامه‌ریزی‌های مناسب و دقیق، در مسیر انس بیشتر مردم با کتاب گام بردارند.

سودابه نارنجی، نویسنده این اثر نیز در بیان هدف خود از نگارش این کتاب، گفت: خاطره‌نویسی و مکتوب کردن تجربیات روزانه، با این‌که سال‌های اخیر در کشور ما رواج یافته، اما تا رسیدن به اوج، راهی بس طولانی در پیش دارد. بهترین سال‌های  زندگی خود را در کسوت معلمی گذرانده‌ام و اعتقاد دارم تعلیم و تعلم را پایانی نیست. معلمی هستم که به ظاهر از درس و کلاس و هیاهوی دانش‌آموزان در صبحگاهان مدرسه، فارغ شده‌ام. امروز دل مشغولی‌هایم را به رشته تحریر در می‌آورم، تا یادگاری از خود به جای بگذارم.

گفتنی است، پس از بخش‌های مختلف مراسم از جمله نقد کتاب و شعرخوانی یکی‌از شعرای استان در وصف سردار دل‌ها، از کتاب «دختر آفتاب» رونمایی شد.