3304212

همزمان با ۲۵ نوامبر و روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان، کشورهای اروپایی بیش از دیگر نقاط جهان شاهد واکنش ها و راهپیمایی قربانیان خشونت علیه زنان در خیابان های خود بودند.

به طوری‌که طی روزهای اخیر در اغلب شهرها و کشورهای اروپا ازجمله فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آلمان و دیگر کشورهای این قاره زنان در اعتراض به افزایش خشونت به آن ها و مرگ به دلیل خشونت خانگی دست به اعتراض زده و به خیابان ها آمدند.

بر اساس اخبار خبرگزاری آلمان، ۱۵۰ هزار نفر از زنان کشور فرانسه سه روز پیش در اعتراض به خشونت و تبعیض علیه زنان به خیابان ها آمده و خواستار پایان یافتن قتل زنان شدند.

در این راهپیمایی که یکی از بزرگ ترین راهپیمایی‌های تاریخ فرانسه علیه خشونت جنسی محسوب می شود، زنان با شعار «سکوت را بشکنید نه زنان را» نسبت به عدم حفاظت نهادهای اجتماعی از زنان آسیب دیده و نبود امنیت اعتراض کردند.

3304219

بر اساس تحقیقات خبرگزاری فرانسه، از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۱۳۷ قربانی زن به دست شریک زندگی خود به قتل رسیده اند.

بر اساس آمارهای سال جاری، بیش ترین میزان وقوع آزار و اذیت های جنسی علیه زنان مربوط به آلمان، اسپانیا و سپس فرانسه است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است؛ ۶۸ درصد زنان آلمانی، ۶۶ درصد اسپانیایی ها و ۳۰ درصد بانوان فرانسوی در محل کار خود مورد سوء استفاده و آزار جنسی قرار گرفته اند.

به علاوه در طول ۱۲ ماه گذشته، ۲۱ درصد زنان اروپایی انواع خشونت و آزارهای جنسی را در اماکن عمومی تجربه کرده اند. ۹ درصد زنان قربانی نیز به دلیل تجربه این نوع خشونت مجبور به تغییر یا ترک شغل خود شده‌اند.

هر سه روز یک زن در آلمان بر اثر خشونت خانگی به قتل می رسد

این آمار تنها مربوط به فرانسه نیست و آمارهای خشونت به زنان و نبود امنیت فیزیکی و روانی در دیگر کشورهای اروپا نیز به قاتل آرامش زنان تبدیل شده است. بنابر اعلام پلیس جنایی آلمان در طول سال ۲۰۱۸، ۱۱۴ هزار زن تحت خشونت خانگی بوده و ۱۲۲ نفر نیز توسط شریک زندگی خود کشته شده اند.

افزایش خشونت های فیزیکی، جنسی، روانی و لفظی علیه زنان این کشور به حدی است که وزیر خانواده آلمان اعلام کرد، هر سه روز یک زن در آلمان بر اثر خشونت خانگی کشته می شود.

این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری دویچه وله طی مطلبی درباره روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان نوشت: «در حالی که زنان کشورهای شمال اروپا از امنیت بالایی برخوردارند، زنان در ایران، افغانستان، ترکیه، عربستان، هند و پاکستان و بسیاری کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در معرض بدترین نوع خشونت جسمی و روحی قرار می‌گیرند.» 

این رسانه در ادامه نیز بدون اشاره بر اعتراضات زنان اروپایی نسبت به نبود امنیت در این کشورها، به مسئله خشونت علیه زنان در ایران و روند تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان پرداخته و آن را مورد نقد قرار داده است.

با وجود اذعان خبرگزاری رسمی آلمان نسبت به وجود امنیت بالا در کشورهای شمال اروپا، روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان در این کشورها بیش از دیگر نقاط جهان نمود پیدا کرد و صدای اعتراض زنان قربانی در خیابان های اغلب کشورهای اروپایی پیچید.

علیرغم اعلام این رسانه آلمانی مبنی بر اعمال خشونت های فراوان علیه زنان در کشورهای اسلامی و آسیایی و وجود امنیت بالا در شمال اروپا، آمارهای رسمی حکایت از وجود خشونت فراوان نسبت به زنان در انگلیس، آلمان و دیگر نقاط شمالی اروپا دارد.

اروپای شمالی، مرکز قتل و خشونت خانگی علیه زنان 

به طوری که بر اساس اعلام روزنامه گاردین، آمار قتل زنان بر اثر خشونت خانگی در انگلیس طی سال ۲۰۱۸ نسبت به ۵ سال گذشته افزایش یافته و به سطح وحشتناکی رسیده است.

بنابر اعلام پلیس انگلیس، سال گذشته ۱۷۳ نفر از شهروندان این کشور بر اثر خشونت خانگی و توسط همسر یا اعضای خانواده خود به قتل رسیده اند؛ سه چهارم این افراد نیز زنان و دختران جوان بوده اند.

3304220

به علاوه چندی پیش صادق خان شهردار لندن نیز اعلام کرد، میزان خشونت و آزار و اذیت های خانگی علیه زنان طی ۷ سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

روزنامه گاردین در ابتدای سال ۲۰۱۹ در مطلبی درباره افزایش خشونت علیه زنان در این کشور نوشت، بر اساس آمارها میزان سو استفاده و خشونت های خانگی علیه زنان در انگلستان بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸، ۶۳ درصد افزایش یافته است.

آمارها حاکی از آن است، میزان درخواست های زنان قربانی خشونت برای دریافت کمک های اجتماعی در سال ۲۰۱۷، ۸۳ درصد افزایش یافته این در حالی است که میزان کمک های اجتماعی نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به علاوه مطالعات اخیر انگلیس نشان می دهد، میزان خشونت های جنسی علیه زنان در اماکن عمومی به ویژه در وسایل حمل و نقل عمومی طی ۴ سال گذشته ۴۲ درصد رشد یافته و در فاصله سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ بیش از هزار و ۲۰۰ نفر مورد سو استفاده های جنسی قرار گرفته اند.

رسانه های غربی در حالی کشورهای آسیایی و اسلامی را به عنوان مکانی نا امن و خشونت بار برای زنان می خوانند که هرساله در مناسبت های مختلف از جمله روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان و در ماه اکتبر به بهانه جنبش «من هم همینطور»، شاهد به راه افتادن راهپیمایی های اعتراض آمیز زنان نسبت به اعمال خشونتهای فراوان به زنان و حتی قتل آن ها هستیم.

از سوی دیگر آمارهای منتشر شده در رسانه های غربی درباره شمار زنان قربانی خشونت نیز مهر تایید دیگری بر این حقیقت است که اروپا و به ویژه کشورهایی نظیر انگلیس و فرانسه نا امن ترین و مرگبارترین کشورها برای زنان محسوب می شوند.  

منبع : خبرگزاری مهر