Photo 3f3f3f3f3f3f3f3f 3f3f3f3f3f3f

رئیس اداره کتابخانه های عمومی ساری مهمترین برنامه های برگزار شده از سوی کتابخانه های عمومی شهرستان به مناسبت ایام هفته کتاب را تشریح کرد.

 ابوذر علیزاده، رئیس اداره کتابخانه های عمومی ساری در رابطه با فعالیت های اداره شهرستان در ایام هفته کتاب، اظهار داشت: فعالیت های کتابخانه های عمومی به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و یا هفته کتاب، از 18 الی 30 آبان ماه است و از همین رو چند برنامه مهم در شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش هفته کتاب و مازندران در کتابخانه عمومی آزادگان، گفت: به مناسبت هفته مازندران و هفته کتاب و کتابخوانی، جشن بزرگ روز مازندران همراه با قصه گویی مازنی توسط اعضای کودک، شاهنامه خوانی به شیوه نقالی و کاردستی روی سنگ و چوب در محل کتابخانه عمومی آزادگان اجرا شد.

علیزاده افزود: این برنامه تحت عنوان روز "کتاب و مازندران، دانش و پژوهش" و با هدف ترویج فرهنگ تبری با همکاری مدارس و اعضای باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان کتابخانه ها در راستای وظیفه سازمان ها و نهادهای فرهنگی برای حفظ فرهنگ بومی برگزار شد.

علیزاده با بیان اینکه در این برنامه کودکان قصه گو به زبان و لهجه شیرین مازندرانی قصه گویی کردند و شعرها و ضرب المثل های مازنی را با سایر دوستانشان به اشتراک گذاشتند، بیان داشت: کودکان نقال نیز به زیبایی اشعاری از شاهنامه را قرائت کردند و در پایان، آموزش کاردستی روی سنگ و چوب با محتوای فرهنگ و طبیعت مازنی بود که علاقمندان به تصویرگری با سنگ و چوب های طراحی شده روی مقواهای مخصوص پرداختند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری افزود: در همین راستا نمایشگاهی از دست سازه های کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه همراه با نمایشگاه آثار و صنایع دستی فرهنگ و سنت مازندران در محل کتابخانه دایر شد که قرار است به مدت یک هفته در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.

وی همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی کتاب و کتابخوانی با محوریت رمان و نمایشنامه در کتابخانه ابن شهرآشوب خبر داد و گفت: این برنامه با حضور ایرج فلاح، نویسنده، پژوهشگر و منتقد مازندرانی برگزار شد که در آن به اهمیت بحث رمان و نمایشنامه بعنوان یکی از نیازهای اصلی فرهنگی مردم و بویژه جوانان در جامعه پرداخته شد.

علیزاده از دیگر برنامه های کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساروی به برنامه هایی از قبیل قصه گویی، نشست کتاب خوان، جمع خوانی کتاب و مسابقات فرهنگی اشاره کرد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی ساری در ادامه به فعالیت های کتابخانه عمومی روستای عرب محله ساری اشاره کرد و از برگزاری برنامه کارگاه کتاب سازی آرزوهای من خبر داد.

وی در این رابطه اظهار داشت: نخستین کارگاه کتاب سازی با عنوان "تدوین کتاب آرزوهای من" با همکاری مدارس روستای عرب محله ساری، در محل کتابخانه عمومی حاج عیسی رضایی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه برگزار شد که در آن کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه به صورت گروهی کتاب هایی با متن ها و تصاویر ذهنی خود ساختند که در مراحل بعد، کتاب های دستی تولید شده، صحافی و مجلد می گردد و در معرض دید مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

علیزاده همچنین در پایان خاطر نشان کرد: کتابخانه های عمومی در این ایام میزبان دانش آموزان مدارس در مقاطع مختلف و مهدهای کودک هم هستند که کتابداران آنها را با بخش ها و فعالیت های مختلف کتابخانه و بهترین کتاب های رده سنی آنها آشنا می کنند.