مشکلات و دغدغه های زنان سرپرست خانوار به عنوان قشری از بانوان که نیاز به حمایت ها و توجه بیشتری از سوی نهادها و موسسات اجرایی مختلف کشور دارند به یکی از اولویت های اصلی دستگاههای متولی امور زنان تبدیل شده است.
در همین راستا معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری تفاهم نامه مشترکی را با شورای اجتماعی کشور که منابع و امکاناتی را برای پیش گیری از آسیب های اجتماعی در اختیار دارد و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان نهاد متولی درحوزه آموزش های حرفه ای و شغلی به امضا رسانده است .
بر اساس این تفاهم نامه ، و بر اساس وضعیت و تعداد زنان سرپرست خانوار ، ده استان آذربایجان غربی،البرز ، لرستان، کرمان، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان انتخاب و زنان سرپرست خانوار در این استان ها شناسایی و توانمند سازی می شوند، اولویت این طرح زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهرها و سکونت گاههای غیر رسمی است و برای ۵۷۰۰ بانوی سرپرست خانوار در این استانها طراحی شده است.
معاونت امور زنان وخانواده در جایگاه سیاستگذاری خود از شرکت دانش بنیان کاردوک که دارای سبک و ایده در حوزه توانمند سازی با رویکرد کسب و کار خرددر حاشیه شهر ها می باشد، بهره برده است.
در این راستا زنان سرپرست خانوار در قالب گروه های مشارکت محلی سازماندهی و با دریافت آموزش ها و مشاوره های رایگان فرهنگی .اجتماعی و اقتصادی وفاق و همبستگی و همدلی و تقویت اعتماد به نفس را تجربه کرده و متعاقب آن آماده دریافت آموزش های شغلی توسط سازمان آموزش فنی .حرفه ای می شوند .
زنان سرپرست خانوار ساکن در سکونت گاههای غیر رسمی در این ده استان، با کمک دفاتر تسهیلگری و نیز دفاتر امور بانوان استانداری ها شناسایی شده اند .
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری عامل اجرایی خود نیاز های اقتصادی در این مناطق را شناسایی کرده تا بر اساس آن بانوان را در حوزه های اقتصادی توانمند و به سمت اشتغال و کارآفرینی سوق یابند.
تسهیل گران در این طرح نیز تا زمان اشتغال واقعی زنان سرپرست خانوار در سکونت گاههای حاشیه استانها در کنار این بانوان هستند و حمایت های خود را تا رسیدن این اقشار به مرز خودکفایی و اشتغال پایدار ادامه خواهد یافت .
اشتغال و کارآفرینی؛ اولویت طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار
بر اساس طرح توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، حدود ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار در ۲۴ استان کشور شناسایی و آموزش های لازم تا زمان رسیدن به اشتغال و درآمدزایی به آن ها داده می شود.
بر اساس این گزارش توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در حوزه های اقتصادی و رسیدن به خودکفایی و اشتغالزایی این بانوان و حتی تبدیل آنها به بانوانی فعال و کارآفرین مورد توجه بسیاری از نهاد های متولی امور زنان و دیگر دستگاه های اجرایی ذی ربط قرار گرفته است.
معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین جهاد دانشگاهی طرحی را برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در دستور کار دارد که بر اساس آن ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار در ۲۴ استان کشور شناسایی و آموزش های لازم تا زمان رسیدن به اشتغال و درآمدزایی به آن ها داده میشود از جمله مزایای این طرح حضور بخش خصوصی و برندهای معروف اقتصادی است که بر مبنای مسئولیت اجتماعی میتوانند در این بخش کمک کنند. قرار است نیازهای اقتصادی و مزیت های رقابتی هریک از استانهای مذکور در حوزه اقتصادی نیز مشخص شود تا توانمند سازی این بانوان متناسب با ظرفیتهای اقتصادی هر استان صورت گیرد.
جهاد دانشگاهی به عنوان حلقه ارتباطی و با توجه به ظرفیت های اقتصادی هر استان، زمینه حضور زنان سرپرست خانوار را در موسسات اقتصادی معتبر فراهم کرده تا زنان سرپرست خانوار تواناییها و استعدادهای خود را در معرض نمایش قرار دهند و در صورت نیاز با کسب آموزش های تخصصی لازم در یکی از همین بنگاه های اقتصادی و مراکز کارآفرینی در سطح استان خود به تولید و اشتغال بپردازند.
همچنین پس از حادثه سیل فروردین ماه، اولویت اصلی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در این طرح مناطق سیل زده قرار گرفت و زنان سرپرست خانوار بیشتری از استانهای سیل زده تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
در این طرح مشاغل خرد و خانگی که مرحله توانمندسازی ازجمله ارتقای کمی و کیفی محصول، استانداردسازی، توسعه بازار، توسعه محصول، تخصصی شدن و مشاورههای تخصصی و تأمین مالی و همچنین حمایتهای غیرمالی از جمله بیمه و مالیات را میگذارنند، علاوه بر بازارهای محلی توانایی دسترسی به بازارهای منطقهای و بازارهای ملی و بینالمللی نیز پیدا میکنند.
مراحل اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی شامل شناسایی مزیتها و فرصتها، توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی و اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار می باشد. در مرحله شناسایی مزیتها و فرصتها، هم بررسی ظرفیتها، مزیتها و امکانات موجود انجام میشود و هم تعامل با دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته است.
در این طرح، مهمترین مرحله اتصال به بازار و توسعه و پایدارسازی کسب و کار می باشد؛ در این مرحله جلب مشارکت کارآفرینان، خبرگان و خیرین و تیمسازی و شبکهسازی مدنظر قرار میگیرد. همچنین هدایت و مشاوره صاحبان مشاغل به ارتقای کمیت و کیفیت، برندسازی، کمک به تنظیم برنامههای تولید و فروش و شکلدهی و ظرفیتسازی بازارهای فیزیکی و الکترونیکی و اتصال به بازار و بنگاههای بالادستی مدنظر است.