به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، حرکت به‌سمت تحقق حداکثری عدالت یکی از شعارها و آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست، با این حال و علی‌رغم آنکه تلاش‌های بسیاری طی سالهای پس از انقلاب صورت گرفته اما مردم و مسئولان ارشد نظام نسبت به وضعیت عدالت رضایت جدی ندارند. موضوع مبارزه با فساد یکی از مهمترین پیش‌نیازها در تأمین عدالت است امّا اخبار متعددی که از فسادها طی سالهای اخیر منتشر شده، اعم از فساد سه‌هزارمیلیاردی تا حقوق‌های نجومی و... دست‌کم این احساس را در مردم به‌وجود آورده که مبارزه جدی با فساد در کشور انجام نمی‌شود.

بسیاری در این میان به این فکر افتادند که احتمالاً سازوکارهای مبارزه با فساد در کشور، سازوکارهای دقیق و کاملی نیست و به همین دلیل است که علی‌رغم دغدغه نظام، این مهم آن‌طور که باید و شاید به‌پیش نمی‌رود چرا که نهادسازی لازم برای مبارزه با فساد شکل نگرفته است.

خبرگزاری تسنیم در پرونده «نظارت جمهور» با همکاری «اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر»، تلاش دارد به بررسی و ارائه یکی از ایده‌هایی بپردازد که چند صباحی است به‌عنوان یکی از ابتکارعمل‌ها برای مبارزه با فساد در کشور مطرح شده است. سوت‌زن‌ها، که سالهاست در غرب به‌عنوان یکی از راهکارها ارائه شده، امر مبارزه با فساد را بیش از آنکه به ساختارهای رسمی و دستگاه‌های بزرگ دولتی منوط کند، به مردم می‌سپارد. این ایده اجزایی دارد که می‌تواند هم نسبت به اصل مبارزه با فساد و هم به تعدیل و اصلاح «احساس فساد» در مردم ایران کمک کند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید مصادیق یکی از جدیدترین گزارشاتی است که توسط سوت زنان علیه رئیس جمهور آمریکا منتشر شده و حتی موجبات جدی تر شدن بحث استیضاح ترامپ در آمریکا را فراهم کرده است:

حدود یکسال تا انتخابات ایالات متحده آمریکا باقی مانده و احزاب مختلف این کشور در حال برنامه ریزی برای سبقت از حریفان هستند. در این بین دونالد ترامپ به دلیل داشتن امتیاز قدرت و ارتباطات مختلف سیاسی، قادر است صحنه بازی‌های انتخاباتی را بیش از دیگران مدیریت کند. اما باید دید آیا ترامپ برای فعالیت‌های انتخاباتی‌اش، ناقض امنیت کشوری که مسئولیت اداره  آن را دارد نیز می شود؟!

طبق گزارشاتِ یک سوت زن (گزارش دهنده فساد) که عضو سازمان اطلاعات آمریکا است، ترامپ با کشوری خارجی مکاتبات و صحبت‌های مخفیانه‌ای داشته و قول‌هایی نیز در قبال خواسته‌هایش به آن کشور داده است. اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی همچون واشنگتن پست نوشته‌اند کشوری که در اسناد محرمانه این سوت زن آمده، اوکراین است. اما برای بررسی چرایی ارتباط ترامپ با مقامات اوکراینی و پیش بینی خواسته‌اش، باید به انتخابات 2020 ایالات متحده نگاه عمیق‌تری کرد.

بر اساس آمار و ارقامی که تاکنون از انتخابات 2020 در آمریکا متنشر شده، "جو بایدن" سیاستمدار کهنه کار  دموکرات و معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، رقیب اصلی ترامپ در انتخابات سال آینده خواهد بود. از طرفی پسر "بایدن" مسئولیتی در تیم مدیریتی یکی از شرکت های گازی اوکراین دارد و چندی قبل به دلایلی که در پرونده مشخص است و افشا نشده، دادستانی پیگیر فعالیت های وی در این شرکت شده است.

رودی جولیانی( یکی از وکلای ترامپ) در این رابطه گفته است: "در جریان تحقیقم به ماجرای جالبی در مورد "جو بایدن" برخورده ام.او به رئیس جمهور اوکراین رشوه داده تا دادستانی که در حال تحقیق در مورد پسرش بوده را اخراج کند."

با توجه به این ادعا، ترامپ به فکر معامله با مقامات اوکراینی می افتد تا بتواند با اخذ مدارک علیه "جو بایدن"، در انتخابات 2020 ضربه ای کاری به او بزند. اما ترامپ باید به فکر سوت زن ها هم می بود تا این فکر بکرش زمینه آبروریزی او را فراهم نکند. چرا که در عمل  با فعالیت سوت زنان، نه تنها سخنان ترامپ با مقامات اوکراینی باعث پیشی گرفتن وی از رقیب احتمالی اش شده، بلکه موجب افزایش  فشارهای سیاسی به ویژه از سوی  حزب دموکرات بر جمهوری خواهان شده است و حتی روند استیضاح ترامپ در کنگره را نیز سرعت بخشیده است.

ترامپ در جایی گفته است: "مهم نیست من در مورد چی بحث کرده ام؛ اما یک نفر باید به وضعیت جو بایدن رسیدگی کند. این شرم آور بوده که گفته است میلیارد ها دلار به یک کشور خاص نمی دهد مگر اینکه یک دادستان مشخص اخراج بشود."

طبق گزارش نیویورک تایمز،آدام شیف (Adam B. Schiff) ، نماینده دموکرات کالیفرنیا و مدیر کمیته اطلاعات مجلس و دو نفر دیگر از مدیران دموکرات کمیته مجلس، درخواست رونوشتی از تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین داده اند که ببینند آیا ترامپ از دستگاه دیپلماسی خارجه سوء استفاده کرده یا نه. علاوه بر این، آدام شیف به جوزف مگور(Joseph Maguire) ، مدیرعامل اطلاعات ملی، نامه زده است که اطلاعات بیشتری در مورد سوت زنی و محتوایش به او بدهد.

اما فارغ از دعواهای مرسوم میان سیاستمداران دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا، مسئله ای که در لایه دیگر این داستان قابل مشاهده است، اهمیت حمایت از گزارشگران فساد در کشورهایی مثل آمریکا است که باعث شده در محرمانه ترین مفاسد نیز، دستگاه های نظارتی اطلاعات لازم را کسب کنند.

افشای بخشی از تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور جدید اوکراین و درخواست وی از ولادمیر زلنسکی برای در انتشار فعالیت های پسر جو بایدن در اوکراین نشان می دهد که بحث سوت زنی تنها محدود به مفاسد اقتصادی نمی شود و اقدامات ضد امنیت ملی نیز ممکن است سوژه مورد تحقیق و گزارش سوت زنان قرار گیرد؛ همچنین طبق تجارب جهانی با اجرای این قانون، نهادهای ناظر، محدود به مرز کشورها نخواهند شد و این نهادها قادر هستند تا  گزارشاتی بین المللی درباره مفاسدی که کشورشان را تهدید می کند، بدست آورند.