22663 757

لمینت برای چه کسانی مناسب است؟
لمینت دندان گزینه مناسبی است برای کسانی که زمان برای انجام درمان‌های طولانی مدت ارتودنسی را ندارند، لمینت تاثیر بسیار زیادی در طرح لبخند افراد دارد که نتیجه بسیار شگفت انگیزی روی ظاهر خواهد داشت.
لمینت دندان به چند دسته تقسیم می‌شود؟
۱. لمینیت‌های سرامیک
۲. ونیر لمینیت کامپوزیتی
تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی چیست؟
مقاومت لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی بیشتر است. ثبات رنگ لمینت سرامیکی بالاست و اصولا ظاهر زیباتری دارد. لمینت کامپوزیتی ثبات رنگ پایین تری دارد و برتری اصلی آن نسبت به لمینت سرامیکی، قیمت و تراش کمتر دندان است.
روش‌های نصب لیمنت سرامیکی متفاوت است. در یکی از این روش‌ها بی حسی تزریق نمی‌شود و دندان‌های دریل نمی‌شوند که با کمک محصولات بسیار نازک مانند لومینرز انجام می‌پذیرد. لمینت سرامیکی ضخامت بسیار کمی دارد، پس در این روش می‌توان بدون تراش دادن دندان روی آن‌ها نصبشان کرد و، چون از دریل استفاده نمی‌گردد، احتیاجی به بی حسی نیست.
موارد کاربرد لمینت دندان چیست؟
۱. پوشاندن تغییر رنگ دندان: به طور معمول فیلر یا کامپوزیت‌های دندانی سفید رنگ به مرور زمان بدرنگ می‌گردند. در مقابل، زیبایی سطح سرامیکی ایجاد شده توسط یک ونیر چینی عموماً عمر طولانی تری دارد.
۲. رفع عیوب و نقایص جزئی دندان مانند پریدگی لبه دندان ها: اغلب، دندان‌هایی که اندکی دچار ساییدگی، لب پریدگی یا عیوب سطحی (مانند فرورفتگی یا گودی) می‌شوند یا به میزان نسبتاً جزئی رشد غیرطبیعی داشته اند (رشد دندان‌های پیشین کناری به شکل خرده دندان‌های مخروطی شکل) با استفاده از لمینت سرامیکی می‌توانند رفع عیب و درمان شوند.
۳. اصلاح طرح لبخند: برای داشتن لبخند زیبا از لمینت سرامیک و ونیرکامپوزیت می‌توان استفاده کرد. برای اصلاح طرح لبخند با لمینت دندان، دندان‌ها به میزان نیم تا یک میلیمتر تراش می‌خورند. اما برای ونیر کامپوزیت می‌توان بدون تراش طرح لبخند را اصلاح کرد.
مزایای لمینت دندان چیست؟
* ثابت ماندن رنگ لمینیت دندان
* داشتن سطح شفاف و درخشنده
* همرنگ بودن با دیگر دندان‌ها
* در بعضی مواقع زمانی که مینای دندان دچار پوسیدگی شدید شده باشد لمینت دندان کاربرد درمانی دارد
* برای افراد سیگاری که بر اثر زیاد سیگار کشیدن دچار تغییر رنگ دندان شده اند نیز کاربرد درمانی دارد
مراقبت‌های بعد از لمینت دندان:
* پس از انجام لمینت دندان هنگام نوشیدن مایعات مراقب مایعات سرد و گرم باشید.
* از مصرف مقادیر زیاد قهوه و چای که باعث تغییر رنگ لمینت می‌شود بپرهیزید.
* از جویدن و گاز زدن غذا‌ها و میوه‌های سفت بپرهیزید.
* به طور منظم هر روز مسواک زده شود و برای استفاده از دهانشویه حتما از پزشک خود مشورت بگیرید، زیرا برخی از دهانشویه‌ها تاثیر منفی روی لمینت‌ها می‌گذارد.
* مصرف دخانیات و سیگار نیز باعث تغییر رنگ لمینت‌ها می‌شود
هر ۶ ما یک بار برای چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه نماید. منبع: خبربانو