910815 839

یک متخصص زنان، زایمان و نازایی، درباره سرطان‌های شایع در زنان و راه‌های تشخیصی و درمان این بیماری‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر منصوره علیرضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرطان‌های شایع در زنان گفت: شایع ترین سرطان در بین زنان سرطان پستان است. تشخیص اولیه سرطان پستان حائز اهمیت است، چرا که اگر زود و به موقع تشخیص داده شود، با روش‌های درمانی رایج مانند جراحی بهبود می‌یابد، در حالی که اگر دیرهنگام تشخیص داده شود، امکان پاسخ به درمان کم می‌شود و ممکن است به درمان‌های تکمیلی مانند شیمی درمانی نیازمند شود. بنابراین توصیه ما به زنان این است که غربالگری سرطان پستان را انجام دهند. تاثیر غربالگری درست و تشخیص به موقع و زودرس، در درمان سرطان پستان نسبت به سرطان‌های دیگر زیادتر است.

علیرضایی ادامه داد: افرادی که سابقه خانوادگی مثبت دارند؛ یعنی در خانواده آنها افرادی با سابقه سرطان پستان یا سرطان تخمدان هستند و یا از نظر ژنتیکی مشکل دارند باید غربالگری در سنین پایین‌تر و با فواصل کوتاهتر انجام دهند.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی درباره غربالگری برای افراد عادی نیز گفت: غربالگری در افراد معمولی که سابقه خانوادگی یا مشکل ژنتیکی ندارند، به این صورت است که باید قبل از ۴۰ سالگی سونوگرافی برای تشخیص سرطان پستان انجام دهند. همچنین باید معاینات منظم ماهانه توسط خود فرد و معاینه سالیانه توسط جراح پستان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه از سن ۴۰ سالگی به بعد ماموگرافی به غربالگری‌ها اضافه می‌شود، تاکید کرد: ماموگرافی معمولا باید در فواصل یک تا دوسال انجام شود. در ماموگرافی قبل از این که توده‌ای تشکیل شود، ممکن است علائمی از تشکیل توده و علائم بدخیمی دیده شود که بیماری در این مراحل به راحتی قابل درمان است.

علیرضایی بیان کرد: در سنین بالای ۴۰ سال بهترین روش، غربالگری ماموگرافی است. ماموگرافی توده‌های غیر قابل لمس و خیلی کوچک را نشان می‌دهد. افراد نباید منتظر باشند که حتما توده‌ای را لمس کنند و بعد برای درمان اقدام کنند. بلکه ماموگرافی یا سونوگرافی برای تشخیص سرطان پستان باید به طور منظم و در فواصل یک تا دوسال انجام شود.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی از دیگر سرطان‌های شایع در زنان به سرطان‌های دستگاه تناسلی مانند سرطان رحم، سرطان سرویکس یا دهانه رحم و سرطان تخمدان اشاره کرد و گفت: برای سرطان تخمدان که از شایع ترین سرطان‌ها در زنان است، غربالگری خاصی توصیه نمی‌شود؛ اما در صورت وجود شک بالینی، باید به طور منظم سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها انجام شود. در صورتی که کیست یا توده‌ای در تخمدان وجود داشته باشد، حتما به متخصص زنان مراجعه شود تا ماهیت دقیق آن با انجام آزمایشات و بررسی‌های تخصصی مشخص شود.

وی اظهار کرد: برای سرطان‌های رحم نیز غربالگری خاصی وجود ندارد، اما توصیه می‌شود زنانی که خون ریزی‌های غیر طبیعی دارند (خون‌ریزی‌های ماهیانه‌ آن‌ها در فواصل کوتاه مدت است یا بین دو عادت ماهیانه لکه بینی یا خون‌ریزی دارند)، حتما به پزشک مراجعه کرده و سونوگرافی واژینال انجام دهند تا علت بررسی شود. همچنین در صورت لزوم نمونه برداری آندومتر یا رحم (کورتاژ تشخیصی) انجام شود.

علیرضایی عنوان کرد: در حال حاضر انجام کورتاژ تشخیصی بسیار راحت شده است. به طوری که بدون نیاز به بیهوشی در مطب و به صورت سرپایی و با وسیله‌ای به نام پایپل انجام می‌شود. با این روش تغییرات پیش‌سرطانی رحم تشخیص داده می‌شود.

وی افزود: برای تشخیص سرطان دهانه رحم، انجام آزمایش پاپ اسمیر بهترین روش است و تست پاپ اسمیر، نوعی غربالگری برای سرطان دهانه‌ رحم است. درغربالگری سرطان دهانه رحم باید پاپ اسمیر به فواصل منظم انجام شود. پاپ اسمیرهای جدید به روش مایع یا لیکویید انجام می‌شوند. این تست باید منظم و هر سه سال یکبار انجام شود. همراه با پاپ اسمیر همچنین می‌توان انواع خاصی از عفونت‌های ویروسی مانند عفونت HPV (زگیل تناسلی) را هم تشخیص داد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی در پایان تاکید کرد: برای پشیگیری از سرطان دهانه رحم باید زنان (خصوصا زنان زیر سن ۲۶ سال) که واجد شرایط هستند واکسن زگیل تناسلی تزریق کنند؛ چراکه مهم ترین عاملی که موجب سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود، ویروس HPV است. تزریق واکسن HPV در زنان با سن بالاتر نیز می‌تواند موثر باشد، اما با بالا رفتن سن، درصد تاثیر واکسن نیز کاهش می‌یابد.