1200x600

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران ؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند، افسردگی مادران باردار می تواند سبب دگرگونی های ساختاری در مغز جنین به ویژه بخش سفید آن شود، ناحیه سفید مغز مسئول برقراری ارتباط های عصبی بین مناطق مختلف مغز است.

میزان بخش سفید مغز بین زنان و مردان متفاوت است و در نوزادان دختر این بخش کمتر یا در مایع مغزی غوطه ور است، دختران و پسران دارای مسیرهای رشد متفاوتی به دلیل دگرگونی در مغز خود هستند اما هر دو بر اثر افسردگی مادر دچار نوسان در رشد سلول های مغزی می شوند.

افسردگی مادر در دوران بارداری همچنین می تواند سبب کاهش وزن نوزاد در زمان تولد و نیاز به بستری شدن او در بخش NICU ، مراقبت های ویژه نوزادان در بیمارستان شود.

این کشف می تواند به پژوهشگران برای بررسی مشکل های رفتاری کودکان پس از تولد کمک کند و با غربالگری وضعیت روحی مادر در دوران بارداری و درمان افسردگی از بروز مشکل های آتی در نوزادان ناشی از افسردگی مادرانشان جلوگیری کرد.

این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه ویسکانسین – مدیسون آمریکا با طرح پرسشنامه بین ۱۰۱ زن باردار و بررسی علامت های افسردگی و اضطراب آنها در سه ماهه سوم بارداری به دست آمده است.

سپس کارشناسان پس از تولد فرزندان این مادران، مغز نوزادان را در یک ماهگی با دستگاه تصویربرداری MRI مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند نوزادانی که مادرانشان نشانه های افسردگی شدید داشتند بیشتر دچار اختلال در بخش سفید مغزی خود بودند.

بخش سفید مغز منطقه ای بسیار مهم است که مسئول ارتباط های عصبی بین مناطق مختلف مغز، کنترل حرکت های بدن و مدیریت احساسات را بر عهده دارد.

آمارها نشان می دهند یک از هر پنج زن در طول دوران بارداری دچار افسردگی و اضطراب می شود که این احساس ها به شکل ناهنجاری های رفتاری و سایر مشکل ها در فرزندانشان به وجود می آیند.

بررسی ها نشان می دهند مادران افسرده تمایل کمتری به مصرف مواد غذایی سالم در طول دوران بارداری دارند، همچنین احتمال ابتلای آنها به بیماری های مختلف و واگیر دار بیشتر است.

این مادران خواب کافی ندارند ، به پزشک خود در بازه های زمانی استاندارد مراجعه نمی کنند و ورزش و فعالیت فیزیکی کمی دارند که این خود می تواند سبب بیماری های مختلف در جنین و پس از تولد او شود.

کارشناسان به مادران بارداری که دچار افسردگی شده اند توصیه می کنند علت افسردگی را شناسایی و این مشکل را کنترل کنند، مشاوره با متخصص، تغذیه سالم، مثبت اندیشی، پوشیدن لباس با رنگ های شاد، رفتن به مسافرت های کوتاه به همراه اعضای خانواده، گوش کردن به موسیقی مورد علاقه یا تماشای فیلم های کمدی، صحبت با اطرافیان درباره مشکل و همفکری با آنها می تواند افسردگی را درآنها درمان و قابل کنترل کند.