169423890

بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در دوره جدید فعالیت‌های خود بر اساس تکالیف ابلاغی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به شکل گسترده‌ای به موضوع جوانی جمعیت می‌پردازد و در همین راستا کارویژه‌های متعددی را تدارک دیده است؛ این کارویژه‌ها ذیل پنج ماموریت در شاخه‌های زیرساختی جمعیت، اقتصادی جمعیت، عمران جمعیت، فرهنگی جمعیت و سلامت جمعیت عملیاتی شده که حمایت از تولیدات فرهنگی و جشنواره‌های هنری ذیل شاخه فرهنگی جمعیت انجام می شود.

از جوانی جمعیت تا محرومیت‌زدایی؛ بهار شکوفایی در ۱۵ خرداد


تقدیر از برگزیدگان مسابقه ملی «سهم من از جوانیِ ایران»

مسابقه ملی کتابخوانی «سهم من از جوانیِ ایران» بر مبنای کتاب «هفت خان خیالی» نوشته سحر فرهادی برگزار شد؛ این کتاب پژوهشی در باب ارتباط معیشت و تربیت فرزند صالح و پاسخی به دلواپسی‌های فرزندآوری و فرزندپروری است.

رزق و برکت، ترس از فقر و فرار از فرزندآوری، تأثیر رفاه و سختی در تربیت، عوامل موثر بر هدایت و تربیت، چالش مادری، خانه‌داری و اشتغال و مدیریت هزینه‌های فرزندآوری و فرزندپروری از مباحث مطرح شده در کتاب «هفت خان خیالی» است.

بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر اساس مسئولیت‌ها و رسالت‌های خود در حوزه خانواده و جوانی جمعیت، از برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در این حوزه‌ها حمایت‌های مادی و معنوی می‌کند.

حمایت از مستندسازان حوزه جمعیت و خانواده

یاسر اشراقی معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به فعالیت‌های ۴۰ ساله بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه‌های مختلف، گفت: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در دوره جدید ماموریت‌های خود فعالیت در حوزه‌های جمعیت و سلامت را با جدیت آغاز کرده و در همین راستا کار ویژه‌های متعددی را برنامه‌ریزی و اجرا نموده است.

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد برگزاری پویش ایرانِ جوان، طرح ملی لبخند مادری، حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو، تدوین اطلس ملی جمعیت و برگزاری نمایشگاه ملی جمعیت را از کار ویژه‌های مهم حوزه جمعیت برشمرد و گفت: یکی از مهمترین کارهای بنیاد در راستای آگاهی بخشی به جامعه و رفع گره‌های ذهنی در حوزه فرزندآوری و فرزندپروری، راه‌اندازی تلویزیون ایران جوان است که آثار تولید شده در این حوزه را به نمایش می‌گذارد و با تفاهمی که با سازمان صدا و سیما انجام شده‌است، تولیدات فاخر این تلویزیون از شبکه‌های مختلف سیما نیز پخش خواهد شد.

اشراقی توضیح داد: در راستای حمایت از تولیدات فرهنگی در حوزه جوانی جمعیت ما در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که چند هفته قبل برگزار شد از جایزه ملی ایران جوان رونمایی کردیم و به چهار فیلم برتر جشنواره در حوزه جمعیت تندیس و جوایزی اهدا نمودیم. در تفاهم‌نامه دیگری که با مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی داشتیم در جشنواره هفدهم سینما حقیقت از فیلم برتر این حوزه حمایت خواهیم کرد و این روند در سایر جشنواره‌های هنری و رویدادهای فرهنگی کشور نیز ادامه خواهد داشت.

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد با بیان این‌که در تلویزیون ایران جوان به کیفیت آثار توجه داریم اضافه کرد: نگاه ما این است که برای اثر بخشی بیشتر باید به کیفیت فیلم‌ها اهمیت بدهیم لذا به دنبال تعدد آثار تولیدی نیستیم.

اشراقی خاطرنشان کرد: ضمن این‌که از همکاری با فیلمسازان شناخته شده استقبال می‌کنیم، سعی داریم زمینه را برای فعالیت فیلمسازان جوان و با استعداد نیز فراهم کنیم.

 

از جوانی جمعیت تا محرومیت‌زدایی؛ بهار شکوفایی در ۱۵ خرداد


حمایت از تولید آثار فاخر فرهنگی در حوزه جمعیت

در این راستا مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام امسال بر حمایت از تولید آثار فاخر فرهنگی در حوزه جمعیت تاکید کرد و گفت: تولید آثار فاخر فرهنگی و از جمله فیلم و مستند، اهمیت و تاثیرگذاری ویژه‌ای در راستای آگاهی‌بخشی و رفع گره‌های ذهنی جامعه در حوزه جمعیت و فرزندآوری دارد.

با این رویکرد تفاهم‌نامه همکاری این بنیاد با مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی با موضوع حمایت از مستندهای برتر حوزه جمعیت به امضا رسید و در جشنواره 1402 سینما حقیقت جایزه ملی ایران جوان به ارزش ۶۰ میلیون تومان برای نخستین بار به مستند «نفس» ساخته علیرضا باغشنی تعلق گرفت که با موضوع سقط جنین غیرقانونی در کشور ساخته شده بود.

این بنیاد تفاهم‌نامه دیگری نیز با انجمن سینمای جوان در راستای حمایت از آثار حوزه جمعیت در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امضا کرد تا در راستای آگاهی‌بخشی و رفع گره‌های ذهنی جامعه گام بردارد.

از جوانی جمعیت تا محرومیت‌زدایی؛ بهار شکوفایی در ۱۵ خرداد


خدمات حوزه سلامت بنیاد/معرفی ۲ هزار زوج برای دریافت تسهیلات درمان ناباروری

از دیگر اقدامات صورت گرفته در بنیاد 15 خرداد به حوزه سلامت بخصوص کمک به زوج های نابارور می توان اشاره کرد؛ رهام رضائیان مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در این خصوص از معرفی ۲ هزار زوج نابارور در منطقه 2 کشوری شامل استان‌های تهران، البرز، سمنان و قم برای دریافت تسهیلات درمان ناباروری خبر داد.

به گفته رضائیان تا به امروز ۳ هزار و ۵۰۸ کمک‌هزینه درمان به مبتلایان سرطان و بیماری‌های سخت‌درمان در تهران و استان‌های هم‌جوار البرز، سمنان و قم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همچنین تاکنون از یک‌هزار و ۵۳۸ کودک محروم کم‌شنوا و ناشنوا در این استان‌ها برای درمان و کاشت حلزون و خدمات پس از کاشت مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

همچنین ۳۶۷ کودک مبتلا به تنبلی چشم در استان‌های تهران، البرز، سمنان و قم کمک‌هزینه خرید عینک با کمک بنیاد دریافت کرده‌اند.

رضائیان از مناسب‌سازی منزل ۱۶۶ معلول در تهران و استان‌های هم‌جوار خبر داد و افزود: همچنین در قالب پویش‌ «مثبت حرکت» انواع تجهیزات توان‌بخشی از جمله ویلچر، واکر، تشک مواج، عصای جسمی حرکتی، عصای نابینایان، تشک و ویلچر به یک‌هزار و ۳۰ نفر از معلولان چهار استان تهران، البرز، سمنان و قم اهدا شده است.

وی با تاکید بر تمرکز ویژه بنیاد ۱۵ خرداد بر موضوع جوانی جمعیت و خانواده بیان کرد: تا به امروز ۲ هزار و ۷۲۶ بسته لبخند مادری شامل اقلام ضروری و مورد نیاز نوزادان تا یک‌سالگی، کارت هدیه برای مادر به ازای هر فرزند و شش ماه پوشک مصرفی نوزادان به خانواده‌هایی که از سال گذشته تاکنون صاحب فرزند چندقلو شده‌اند، در تهران و استان‌های هم‌جوار توزیع شده است.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی بنیاد ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: همچنین با هدف حمایت از فرزندآوری، ۳ هزار و ۹۲ خانواده‌ دارای بیش از سه فرزند که جزو جامعه هدف طرح «ایرانِ جوان» محسوب می‌شوند و از سال ۱۴۰۱ به بعد صاحب فرزند سوم شده‌اند، ضمن دریافت کارت هدیه به ازای هر فرزند، برای تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک عامل معرفی شده‌اند.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه عمران اجتماعی نیز توضیح داد: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۱۵۸ باب مدرسه با ۷۴۱ کلاس درس را در استان‌های تهران، البرز، سمنان و قم به بهره‌برداری رسانده است و همچنین ۱۸ خانه بهداشت در مناطق محروم و کم‌برخوردار این استان‌ها احداث شده است.