مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استقرار سامانه‌ «پنجره واحد خدمات حمایتی زنان سرپرست خانوار»، از ضرورت طراحی «الگوی حمایتی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» ذیل سامانه یاد شده خبر داد و گفت: با طراحی این الگو، زنان سرپرست خانوار پس از ورود به یک نهاد حمایتی و پذیرش در آن، با در نظر داشتن شرایط، قابلیت‌ها، مهارت‌ها و همچنین براساس نوع خدمات و حمایت‌هایی که نیازمند آن و تمایل به دریافتش دارند و نهایتاً نحوه‌ خروج آنان از سیستم حمایتی، شناسایی می‌شود.

زهرا قیومی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زنان، امروزه نه‌تنها به‌عنوان یکی از کنشگران فعال، نقش عمده‌ای در طراحی و پیشبرد سیاستگذاری و برنامه‌های رفاهی ایفا می‌کنند، بلکه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های هدف مورد توجه سیاست‌گذاران اجتماعی نیز هستند، اظهار کرد: ضرورت ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ تدوین و اجرای برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی برای اﯾﻦ ﻗﺸﺮ آﺳﯿﺐ‌پذﯾﺮ بیش از گذشته احساس می‌شود. بطوری‌که این مهم در نظام بودجه‌ریزی و قانون‌گذاری کشور و نیز در تدوین برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطابق بند «ت» ماده (۸۰) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مسئولیت کمیته آمار و فناوری «برنامه اقدام و عمل» قانون یاد شده را برعهده‌ داشته است.

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در راستای استقرار و راه‌اندازی پنجره واحد خدمات اجتماعی می‌توان به احصاء و نهایی‌سازی شاخص‌های ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، استانداردسازی فرم‌های پذیرش دستگاه‌های حمایتی و اجرای آزمایشی در استان کرمانشاه، تدوین و چاپ مجلد اطلس وضعیت زنان سرپرست خانوار، فراهم‌سازی زیرساخت‌های فنی و ساختاری ایجاد سامانه، نهایی‌سازی فرم‌های سامانه و طراحی پلتفرم سامانه «پنجره واحد خدمات اجتماعی زنان سرپرست خانوار» و فراهم‌سازی مقدمات اجرا با هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اشاره کرد که تا پایان سال جاری در یکی از شهرستان‌های تهران به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

قیومی با بیان اینکه به‌منظور اجرای بند قانونی مذکور و استقرار سامانه‌ «پنجره واحد خدمات حمایتی زنان سرپرست خانوار»، دفتر امور حمایتی و توانمندسازی معاونت رفاه و امور اقتصادی، ضرورت طراحی «الگوی حمایتی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» ذیل سامانه «پنجره واحد خدمات حمایتی زنان سرپرست خانوار»را درک کرده است، تصریح کرد: فرآیند آن به این‌ صورت است که زنان سرپرست خانوار پس از ورود به یک نهاد حمایتی و پذیرش در آن با در نظر داشتن شرایط، قابلیت‌ها، مهارت‌ها و همچنین براساس نوع خدمات و حمایت‌هایی که زنان سرپرست خانوار نیازمند آن بوده و تمایل به دریافت آن دارند و نهایتاً نحوه‌  خروج  آنان از سیستم حمایتی، شناسایی می‌شود که این مدل نیز با همکاری نهادهای حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.

به گفته مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این مدل علاوه بر یکپارچگی، سطح‌بندی و دسته‌بندی حمایت‌ها، براساس نوع نیازها و محرومیت‌های افراد، خدمات حمایتی و توانمندسازانه ارائه‌شده توسط نهادهای حمایتی مشخص شده و در مدلی سه سطحی شامل مراحل پیله، پروانه و پرواز با هدف توانمندسازی و تسهیل زمینه‌ خروج زنان سرپرست خانوار از چرخه‌ خدمات حمایتی (حمایت مستقیم) سطح اول طراحی می‌شود. 

وی ادامه داد: برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی به فراخور نیازهای جامعه هدف، از جمله گروه‌های زنان سرپرست خانوار، براساس شرایط و ویژگی‌های هر خدمت توسط دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر نهادها و موسسات خیریه و مردم نهاد در کشور صورت گرفته و خوشبختانه این ضرورت در کشور درک شده و ظرفیت های قانونی خوبی در نظر گرفته شده که با اجرای آنها، زنان سرپرست خانوار ما، توانمند، مستقل و کارآمد خواهند شد.