دکتر آمنه لاهوتی*
یک اقدام هوشمندانه به سود زنان

در پی سیاست‌های افزایش جمعیت و افزایش شانس باروری زوجین ، با خبر شدیم فریز تخمک برای دختران بالای ۳۰ سال تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفت.

فریز تخمک برای خانم‌های بالای ۳۰ سالی که قصد بارداری در آینده‌ی نزدیک را ندارند اقدامی هوشمندانه به‌نظر می رسد، چراکه می دانیم خانم ها برخلاف آقایان مدت زمان کوتاه تری از عمرشان را در سنین باروری سپری‌ می کنند .
با افزایش تمایل به فرزندآوری در سنین بالا، سن مادر شدن روز به روز افزایش می‌یابد و این یک حقیقت درجامعه امروزی است، اما آیا بدن شما با همان کیفیت قبل، منتظر می‌ماند تا هر زمان که قصد بچه دار شدن داشتید برای آن اقدام کنید؟
زمانی که یک نوزاد دختر در رحم مادر در حال شکل گیری است تا ۵ ماهگی حدود ۱ الی ۲ میلیون تخمک در تخمدان‌های او ایجاد می‌شود اما پس از تولد و تا رسیدن به زمان بلوغ میزان این تخمک‌ها به سرعت کاهش یافته و پس از آن نیز هر سال تعداد زیادی از تخمک‌های خود را از دست خواهد داد.
اکثر زنان در اواخر دهه ۴۰ یا اوایل ۵۰ سالگی وارد یائسگی می‌شوند اما در کنار کاهش تعداد تخمک مشکل کاهش کیفیت آن هم اضافه می گردد . این کاهش کیفیت در خانم های بالای ۳۵ مشهودتر است اما شما نمی توانید این تغییرات را ببینید یا احساس کنید و سریع‌تر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد.
در نتیجه ممکن است زنان بخواهند از راه‌های دیگری بچه‌دار شوند. یکی از این راه‌ها فریز کردن تخمک است.
با فریز کردن تخمک می‌توان شانس بارداری در سنین بالا و به دنیا آوردن نوزاد سالم را افزایش داد و کیفیت تخمک‌ها را برای بارداری‌های بعدی حفظ کرد.
انجماد تخمک در دختران مجرد به حفظ باروری تا حدود سن ۵۰ سالگی و کاهش وقوع بارداری‌های پرخطر آینده به سبب استفاده از تخمک جوان، کمک می کند.
البته این نکته را هم باید در نظر بگیرید که فریز کردن تخمک تضمینی برای بچه‌دار شدن شما نیست.

 

*متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری